אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גפני לרשות המסים: "הפחיתו מסים לטוסטוסים, אחרת נפנה לחקיקה" צילום: StudioCOVA

גפני לרשות המסים: "הפחיתו מסים לטוסטוסים, אחרת נפנה לחקיקה"

כיום עומד מס הקניה המוטל על הקטנועים הקלים על 40%. נציגת רשות המסים לוועדה: "השיעור הזה הוא הרבה יותר נמוך ביחס לקטגוריות האחרות"

05.07.2016, 17:28 | תומר הדר

האם הטוסטוסים הקטנים יוזלו בקרוב? נושא זה הועלה היום בדיון מיוחד בוועדת הכספים על רמת המיסוי על קטנועים.

במהלך הדיון דרש היו"ר, ח"כ משה גפני, לאנשי רשות המסים: "לחזור לוועדה עוד שבועיים עם תשובה האם הם מוכנים לקדם רפורמה במיסוי קטנועים ואופנועים קלים, אחרת הוועדה תפנה לקידום חקיקה בעניין".

מכונית חונה בחניה לאופנועים בת"א (ארכיון), צילום: דוד הכהן מכונית חונה בחניה לאופנועים בת"א (ארכיון) | צילום: דוד הכהן מכונית חונה בחניה לאופנועים בת"א (ארכיון), צילום: דוד הכהן

כיום מס הקניה המוטל על הקטנועים הקלים עומד על 40%, וברשות המסים מסרבים לרדת עוד. נטליה מירנצ'וב, מנהלת תחום תכנון ברשות המסים אמרה בדיון כי "יש גידול של 26% של רכבים דו-גלגליים ותלת-גלגליים בכל הקטגוריות. המיסוי צריך להיגזר מעלויות חיצוניות שמייצר הרכב: עיכוב תנועה למשתמשים אחרים, במקרים קיצוניים גודש, זיהום האוויר, תאונות, אלה ההשפעות העיקריות. אך יש גם נוספות: שימוש בקרקע, כביש תופס מקום שניתן היה להקצות למטרות אחרות, צריך חנייה, יש עלויות של מערכת חוקים ואכיפה, רמזורים וכד'. כלומר, מייצר עלויות לציבור וברגע שלא מטילים מיסוי נכון מעודדים שימוש יתר והמשק משלם על זה. כבר כיום בסיס המס של הקטנועים והאופנועים הקטנים נמוך יותר

וסך המס עליהם עומד על 40% בלבד. השיעור הזה של מיסוי דה פקטו, הוא הרבה יותר נמוך ביחס לקטגוריות האחרות".

עוד הדגישה מירנצ'וב: "אנחנו ממליצים לא לגעת במיסוי, כי לא רואים פער בעלויות חיצוניות, לא רואים השפעות בנושא הזיהום. יש מעורבות יותר גדולה של כלים אלו בתאונות, הם פחות יציבים, יש בהם פחות אביזרי בטיחות, יותר קלילים ומהירים ולכן יותר משתלבים בצורה מסוכנת בתנועה. אין ספק שמבחינת הגודש יש להם יתרון. אין כאן שאלה פיסקאלית אלא של מיסוי נכון".

בסיכום, שב גפני והדגיש ש"הפחתת המיסוי על קטנועים ואופנועים קלים זו דרישת הוועדה. אנחנו סבורים שחייבים לעודד את השימוש ברכב הדו-גלגלי. במציאות שבה אנשים יעברו לדו-גלגלי קטן, מה שקורה בכל הערים הגדולות בעולם, המשמעות שזה יפחית תאונות, את הגודש בכבישים, את זיהום האוויר ויאפשר מעבר בין מקום למקום ללא עצבים".

תגיות