אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משחקי כוח: הנתיב המהיר מנסה לחייב את Waze לשווק אותו לנהגים

דעה

משחקי כוח: הנתיב המהיר מנסה לחייב את Waze לשווק אותו לנהגים

התביעה שהגישה חברת הנתיב המהיר נגד ווייז ובה היא טוענת לפגיעה בתחרות היא שיעור במחויבות חברות למשתמשיהן

09.07.2016, 16:10 | עומר כביר

1. ניצול כוח. חברת הנתיב המהיר הגישה השבוע תביעה נגד אפליקציית הניווט ווייז, שבבעלות גוגל, בטענה שהפסיקה במפתיע להציע את הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב כחלופת הנסיעה המהירה ביותר בשעות העומס. לפי התביעה, המהלך מהווה ניצול כוחה המונופוליסטי של ווייז לפגיעה בתחרות.

הנתיב המהיר. הסתכנות בתביעות, צילום: טל שחר הנתיב המהיר. הסתכנות בתביעות | צילום: טל שחר הנתיב המהיר. הסתכנות בתביעות, צילום: טל שחר

 

2. אין מתחרים. טענת המונופול של ווייז מגוחכת במיוחד שכן היא מגיעה מגוף מונופוליסטי להחריד בעצמו: חברת הנתיב המהיר היא הגוף היחיד עם היתר להפעלת כביש אגרה בכניסה לתל אביב ולתעריפיה אין מתחרים. במקרה של ווייז אפשר לפחות לבחור באפליקציית ניווט מתחרה.

3. איפה ההטעיה. טענה מוזרה נוספת היא שפעולתה של ווייז היא בגדר "הטעיה צרכנית אסורה בהתאם לחוק הגנת הצרכן". אלא שטענה נכונה יותר תהיה שהפניית נהגים לנתיב המהיר היא ההטעיה האסורה: לא פעם נהגים שנכנסו לנתיב בטעות הופתעו לגלות חיובים של עשרות שקלים על נסיעה בת כמה דקות. בהפניית נהגים לנתיב, בוודאי שבלא התראה מספקת, ווייז מסתכנת בתביעות מצד הנהגים על התשלומים שבהם חויבו.

Waze. הנהגים התלוננו Waze. הנהגים התלוננו Waze. הנהגים התלוננו

4. עודף תלונות. זו אכן הסיבה שווייז החליטה להפסיק להפנות נהגים לנתיב המהיר לאחר שקיבלה מספר עצום של תלונות בנושא. אחרי הכל, ווייז לא מבקשת לשרת את האינטרסים של הנתיב המהיר אלא את אלה שלה, שמחייבים מאגר משתמשים גדול, פעיל ובעיקר מרוצה. ווייז תעשה שירות דוב לה ולמשתמשיה אם תנווט אותם לנסיעה שעליה ישלמו, מילולית, מחיר כבד.

5. חוויית משתמש. הנתיב המהיר היא חברה לא פופולרית בקרב ציבור הנהגים, שמתלוננים על מחיר גבוה, על נוהלי גבייה תוקפניים ועל נתיב לא מספיק מהיר לטעמם. תביעה זו לא תוסיף לה כבוד ולא תסייע לה להגדיל את הכנסותיה. אם החברה רוצה יותר נהגים, שתפתה אותם במחירים סבירים יותר ותתמודד עם בעיות שגורמות להאטת הנסיעה בנתיב. התביעה נגד ווייז תיצור בעיקר עוד טינה, וספק אם תוביל לשינוי שלו ראשיה מייחלים.  

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
למס' 13:
אני מעולם לא נסעתי בנתיב המהיר, נחשפתי רק עכשיו בכתבה כאן למחיר נסיעה בכביש, ואין לי מילים. אני המום. המום. פשוט המום. בכל מדינה נורמלית האזרחים היו מתנפלים על הכביש הזה ולוקחים אותו בחזרה לרשות הציבור. התופעה הזו קיימת בהרבה תחומים בישראל: מונופול גובה מחיר מטורף מהציבור רק כי הוא מונופול. מתסכל.
נתי אדריכל  |  10.07.16
לכל התגובות