אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ממשיכה לשנורר: אובר נטלה הלוואה בגובה 1.1 מיליארד דולר צילום: רויטרס

ממשיכה לשנורר: אובר נטלה הלוואה בגובה 1.1 מיליארד דולר

אחרי שגייסה כבר יותר מ-15 מיליארד דולר, נטלה אפליקציית הנסיעות הלוואה גדולה בריבית של 5%. אובר נדרשת להתמודד עם לחצים רגולטוריים ועם תחרות גוברת, מה שמחייב אותה להצטייד בהר של מזומנים

08.07.2016, 09:57 | עומר כביר

דוהרת קדימה: מפתחת אפליקציית הזמנת הנסיעות אובר (Uber) ממשיכה לבנות את קופת המזומנים שלה, ולקחה הלוואה בגובה 1.15 מיליארד דולר שנושאת ריבית גבוהה – כך דיווח הלילה "וול סטריט ג'ורנל".

קראו עוד בכלכליסט

מדובר למעשה בפעם הראשונה שבה לוקחת אובר הלוואה ממנופת, ובעקבותיה עומד סך גיוס החוב שביצעה החברה עד היום על כ-15.2 מיליארד דולר, מהם 3.5 מיליארד דולר שניתנו לה ביוני בעקבות השקעת קרן ההשקעות הסעודית בחברה. לדברי מקור המקורב לנושא, אובר מעוניינת להגדיל את קופת המזומנים שלה על רקע הצורך שלה להתמודד עם לחצים רגולטוריים והתחרות הגוברת במוקדי הפעילות השונים שלה.

מונית על קטנוע של אובר בבנגקוק, צילום: Uber מונית על קטנוע של אובר בבנגקוק | צילום: Uber מונית על קטנוע של אובר בבנגקוק, צילום: Uber

לפי "וול סטריט ג'ורנל", אובר תשלם על ההלוואה ריבית של 5%. המהלך בוצע בשיתוף עם מורגן סטנלי, ברקליס, סיטיגרופ וגולדמן סאקס. בחירה בנטילת הלוואה במקום יציאה לסבב גיוסים נוסף מסייעת לאובר לקבל הזרמת הון מבלי לדלל את אחזקותיהם של משקיעים קיימים. אחרי שמנכ"ל החברה, טראוויס קלאניק, רמז שאובר לא תצא להנפקה בשנה הקרובה, נראה שהיא מחפשת דרכים יצירתיות יותר על מנת להגדיל את קופת המזומנים שלה.

לדברי אובר, החברה כבר רווחית בשווקים היותר מבוססים שלה. ואולם, היא נמצאת תמידית במאמצי התרחבות גלובליים, ובימים אלו מתמקדת בכניסה לאזורי פעילות חדשים במזרח התיכון ובאסיה, ובפרט לסין (שם מתמודדת אובר עם מתחרה מקומית חזקה – דידי צ'אקסינג שגייסה במאי מיליארד דולר מאפל. מהלכים אלו, וכן פעילות המחקר של אובר בתחום המכוניות האוטונומיות ומאמצי הלובינג במדינות השונות, דורשים אמנם סכומים ניכרים, אבל אף גורם עדיין לא הצליח להסביר מדוע החברה צריכה לצורך כך מיליארדים רבים של דולרים.

החברה אמנם נמצאת בתנופת צמיחה גלובלית, אבל פעילותה בכל מדינה מורכבת בעיקר מגיוס נהגים ונוסעים ומצוותי פרסום ושיווק. היא אינה צריכה להקים תשתית פיזית או לוגיסטית רחבה ויקרה כמו צי רכב, מכיוון שהנהגים פועלים כעובדי קבלן. יש לה מעט עובדים ושלא כמו חברות חומרה, אין לה פעילויות פיתוח וייצור יקרות. בשלב זה, לא ברור באיזו מהירות שורפת אובר את המזומנית שהיא מגייסת, ולאיזו מטרה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
אובר היא טפיל שקל מאוד להשמיד אותו
היא פשוט חברת תעסוקה של נהגים, אבל אפילו בלי התנאים העלובים שעובדי חברת תעסוקה מקבלים. פשוט גוזרת קופון על מי שמשתמש באתר שלה. איך משמידים אותה? מקימים אתר דומה שגובה עמלה נמוכה יותר מהנהגים ומהנוסעים. בסופו של דבר כל השיטה תוחלף בהתאגדויות עצמאיות של נהגים, שלא יעבירו שום עמלה לאיזה מוצץ דם קפיטליסט.
10.07.16
9.
התחושה שלא ברור למה אובר מקבלת כ"כ הרבה כסף קיימת כבר מלא זמן
לפי דעתי אובר מנסה לחיות מספיק זמן עד שתוכל לצאת עם מכונית אוטונומית. הרעיון פשוט להשתלט על כמה שיותר שווקים ולאחר יציאת המכונית האוטונומית החברה תהיה במצב הבא: 1. בעלת שליטה כמעט מלאה בשוק התחבורה בכמה שיותר מדינות 2. ללא הוצאות כמעט בכלל, אלא תתבסס על צי מכוניות אוטונומיות זה מה שכולם מפספסים, המשקיעים מהמרים שבסוף המלחמה על שוק התעבורה אובר תנצח בגלל הגישה שלה שדורסת כל דבר שקיים בדרך. השאלה היחידה היא מה יקרה קודם אובר תקרוס ממחסור מזומנים או שהמכונית האוטונומית תצא לשוק ותצליח לנצח את הרגולציה שהולכת להיות בנושא. במידה וזה יקרה החברה תהיה במצב מדהים להשתלט על כלל שוק התחבורה - מצד שני אם היא לא תצליח לבצע את זה כנראה שאובר הולכת לקרוס בצורה מאוד כואב לכל המשקיעים.
ggg , ta  |  09.07.16
8.
המצב ברור, חברה שמפסידה המון, ולא מרוויחה נטו
המצב ברור, חברה שמפסידה המון, ולא מרוויחה נטו היא חיה רק על חשבון ובזכות ה'תרומות' של משקיעים הזויים אין כאן הגיון כלכלי, ואין לה סיכוי להתקיים הרבה המחירים שגובה הינם זולים מידיי, וההוצאות גבוהות מידיי ובשורה התחתונה, חברה שיש לה כבר גיוסים של 15 מיליארד, אבל עדיין לוקחת עוד הלוואה של מיליארד? זה הסימן שהיא לא יצבה לחלוטין ועומדת לקרוס הקריסה הכלכלית שלה קרובה מאוד היא הבועה הכי ענקית שהייתה, יותר ממיידוף והנפילה שלה תעיר אנשים ומשקיעים שזורקים כספים ללא ערבויות נאותות וכשהיא תיפול, אם ליפט עדיין תהיה קיימת, היא רק תעלה מאוד אני צופה קריסה ענקית לבועה הענקית ובקרוב מאוד תוך פחות משנה אחת
Chilli  |  09.07.16
לכל התגובות