אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטויות במיץ מפורסמים צילום: גטי אימג'ס

שטויות במיץ מפורסמים

בספטמבר הקרוב תושק קופסת עפרונות צבעוניים שעיצב קארל לגרפלד ושתעלה 2,500 יורו. זו הזדמנות לסקור כמה משיתופי הפעולה המוזרים שהוליד לאחרונה עולם האופנה: מבושם בריח נייר, סושי הנושא את חותמה של קייט מוס ולייבל אופנה שחבר למותג איפור כדי לייצר נוזל להסוואת ריחות צואה

10.07.2016, 08:19 | תמרה וולמן
הכותרת "שיתוף פעולה" כבר מזמן אינה מייצרת ריגוש בעולם האופנה. למעשה, ברוב המקרים היא דווקא תגרור גלגול עיניים של בוז. על פי מגזין "וייס", שיתופי פעולה נועדו "לאנשים שעומדים בתור מחוץ לחנויות עד שפותחים את הדלתות, חוטפים כל פריט מהמהדורה המוגבלת האחרונה, הולכים הביתה, כותבים על זה בבלוג, ואז מוכרים את זה ב־ebay במחיר גבוה ב־200%" .

אבל אף על פי שהוספדו שוב ושוב בשנים האחרונות, שיתופי הפעולה מסרבים לגווע, ועל כך תעיד רשימה חלקית אך ארוכה של שת"פים רק מהחודש האחרון: המעצב ג'ייסון וו עם מותג הספורט FILA, הראפר קנדריק לאמאר עם ריבוק, ריהאנה בשלושה שיתופי פעולה עם דיור, פומה ומנולו בלניק, ושיאנית שיתופי הפעולה — H&M שהכריזה על הממתק הבא שלה עם בית האופנה הפריזאי קנזו.

לפני כשבוע, במסגרת שבוע הקוטור בפריז, חשף מותג האופנה הרדיקלי והקולי Vetements את אחד משיתופי הפעולה המדוברים ויוצאי הדופן של הזמן האחרון. המותג, שעל אף גילו הרך הספיק להפוך לקאלט ולקבץ עדת מעריצים הכוללת את קיילי ג'נר וקניה ווסט, שיתף בקולקציה הזו פעולה עם לא פחות מ־18 מותגים איקוניים, בהם ליוויס, ד"ר מרטנס, ריבוק וקום דה גרסון, וכלל הפתעות כמו אימונית הקטיפה הטראשית של ג'וסי קוטור שהופיעה על המסלול בגרסת שמלת ערב. כששיתופי הפעולה עולים יפה, זה מצוין לא רק ליחצנים של המותג, אלא גם למכירות. אבל כשזה רע או מוזר או סתם מגוחך, ככה זה נראה.

קארל לגרפלד: עפרונות

לגרפלד הוא אחד מאלופי שיתופי הפעולה. אפילו החתולה שלו Choupette זקפה לזכותה שיתוף פעולה — עם מותג האיפור היפני שו אמורה. אולם אחד משיתופי הפעולה המוזרים שהושקו לאחרונה הוא זה של לגרפלד עם יצרנית ציוד האמנות הגרמנית הוותיקה Faber Castell. המעצב שאחראי על התוצרים של בתי האופנה שאנל, פנדי והמותג הנושא את שמו, הוציא בשנות פועלו מספר בלתי נתפס של סקיצות תחת ידיו הנתונות תמיד בכפפות עור חתוכות. לכן מארז ה"קארלבוקס" הוא שיתוף פעולה משונה אך הגיוני כאחד. מדובר למעשה בקופסה שעוצבה בהשראת קופסאות חתונה סיניות ובה קולקציה גדולה של כלי ציור שתימכר, החל מספטמבר, במחיר של 2,500 יורו.

קארל לגרפלד: ריח ספרים

ושוב לגרפלד. בשנים האחרונות יזם מגזין העיצוב והאמנות "וולפייפר" חיבורים בין מעצבים, אמנים ויצרנים ארטיזינליים שונים לצורך שיתופי פעולה חד־פעמיים. ב־2011 נוצר במסגרת זו חיבור בין לגרפלד לשני גורמים אחרים ליצירת בושם חדש. עד כאן נשמע סביר. אלא ששני הגורמים האחרים היו המוציא לאור הגרמני גרהארג שטיידל ומומחה הבישום Geza Schoen והבושם עצמו היה בריח... ספרים. בטקסט שמופיע באתר ההוצאה לאור נכתב כי הבשם בילה ימים שלמים במטה ההוצאה בגרמניה, נבר בספרים ודגם ניירות ודיו עד שמצא השראה לבושם כך שיהיה נאמן למקור ועדיין "לביש" וכמובן — שיתיישן היטב כמו ספר. 17 ניסיונות נדרשו לקבלת התוצאה – הבושם Paper Passion שאותו תיאר לגרפלד כ"הניחוח השקט של הנייר".

אניה הינדמרץ': תיקי קורנפלקס

ההשראה לקולקציית סתיו־חורף 2014 של מעצבת האקססוריז הבריטית אניה הינדמרץ' היתה מוצרי סופרמרקט נוסטלגיים ותענוגות ילדות. בין הפריטים היו גם תיקים שנשאו בגאון את הגרפיקות המזוהות מקופסאות דגני הבוקר של יצרנית המזון הוותיקה קלוגס. בעקבות הצלחת תיקי הקורנפלקס האלו הוחלט לתרגם את שיתוף הפעולה גם לקופסאות דגני הבוקר וכך הושקה מהדורה מוגבלת של קופסאות שזכו לכותרת Fashion Flakes.

קייט מוס: סושי

היא אמנם לא מעצבת, אבל את קייט מוס בהחלט אפשר להגדיר כמותג אופנה. בשנת 2013 בחרה דוגמנית־העל לקחת חלק בשיתוף פעולה די מוזר עם רשת הסושיות הצרפתית סושי שופ שלה סניפים בכל העולם, ליצירת קופסה מיוחדת בעיצובה ובה קומבינציית סושי במחיר של 45 יורו. מהרשת הסבירו אז כי הדוגמנית חובבת סושי (סיבה מספיק טובה כנראה), אבל הסיבה היותר סבירה היתה פתיחת הסניף הלונדוני הראשון של סושי שופ, ומוס, כידוע, היא איקון בממלכה.

A.P.C ו־Aesop: טיפות נגד סירחון

אחד משיתופי הפעולה התמוהים ביותר, אם כי יש להודות לא בלתי נחוצים, הוא זה שהושק ב־2012 בין שני מותגים שיקיים ומצודדים במיוחד — חברת האופנה הצרפתית A.P.C וחברת הקוסמטיקה האוסטרלית Aesop. השתיים איחדו כוחות ויצרו את ה־Post-Poo Drops: נוזל בישום המיועד להסוואת ריחות של הטלת צואה. מאחר שהשקת התמצית נקבעה ל־1 באפריל, היו שסברו כי מדובר במתיחה, אך לא כך היה. טיפות התכשיר יועדו לטפטוף לתוך האסלה לאחר הפעולה, כשתווי ניחוח פרחים והדרים אמורים היו לעשות את העבודה. כל זה במחיר של 25 יורו. "גפרורים זולים יותר", נכתב באחד האתרים על המוצר.

מעצבת האקססוריז הבריטית אניה הינדמרץ מעצבת האקססוריז הבריטית אניה הינדמרץ' | צילום: גטי אימג'ס מעצבת האקססוריז הבריטית אניה הינדמרץ

תגיות