אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום חצי שנתי: זינוק של 70% במכירות כביש־שטח

סיכום חצי שנתי: זינוק של 70% במכירות כביש־שטח

165 אלף מכוניות חדשות נמסרו בששת החודשים הראשונים של השנה, שיא של כל הזמנים. רבע מהמסירות היו של רכבי כביש־שטח, כחלק מהטרנד העולמי. גם שוק הטנדרים, שנחשב רדום עד תחילת השנה, התעורר לחיים בזכות מכרזי רכש רבים

11.07.2016, 08:54 | תומר הדר

ענף הרכב הישראלי מסכם את החצי שנה הטובה ביותר בתולדותיו. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי, בחודשים ינואר־יוני 2016 נמסרו בישראל בקירוב 165 אלף מכוניות חדשות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד עמד מספר המסירות על 144 אלף.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבות לעלייה השיטתית במסירות רכבים חדשים מגוונות למדי: ראשית, לרוכשי המכוניות מוענק מימון משמעותי ביותר, ותשלומים של 600 עד 800 שקל בחודש על מכונית ששווייה הוא 80 אלף שקל אינם מחזה נדיר; שנית, יבואני הרכב מוכרים עשרות אלפי מכוניות לחברות הליסינג, ואלה מוכרות את המכוניות ללקוחות בזמנן החופשי, כלומר יבואן הרכב רושם מסירה, מקבל את הכסף ואחריו המבול; שלישית, עלייה ברמת החיים וגידול אוכלוסין.

לצד המגמות הידועות הללו, דו"ח המסירות של המחצית הראשונה של 2016 חושף גם לא מעט תופעות חדשות בענף הרכב הישראלי.

העם רוצה כביש־שטח

אחת המגמות הבולטות ביותר בדו"ח המסירות האחרון היא עלייה חסרת התקדים במידת הפופולריות של רכבי כביש־שטח. במחצית הראשונה של השנה נמסרו בישראל 39,465 רכבי כביש־שטח, כלומר כרבע מהיקף המסירות היה של ג'יפונים לסוגיהם. לשם השוואה, בשנה שעברה מכירות רכבי הכביש־שטח היוו 16% מכלל המכירות. יתרה מזאת, בבחינת נתוני המסירות מתברר שרכבי הכביש־שטח אחראים לרובה המכריע של העלייה במסירות: מכירותיהן של המכוניות הפרטיות עלו ב־3% בלבד בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

לעומת זאת, מכירותיהם של רכבי הכביש־שטח זינקו בשיעור חסר תקדים של 70%. הסיבות לזינוק הזה מגוונות. ראשית, מדובר בטרנד. על פי תחזיות שפורסמו באירופה לפני כארבע שנים, עד 2020 צפוי נתח השוק של רכבי הכביש־שטח באירופה לעבור את ה־50%. על רקע זאת יצרניות הרכב מיהרו להפנות משאבים לפיתוח וייצור רכבי כביש־שטח.

משך הפיתוח המקובל בענף הרכב העולמי לדגם חדש עומד על שלוש שנים, וזו הסיבה שרק בשנה שעברה החל שוק הרכב העולמי וגם הישראלי להיות מוצף באמת בדגמים חדשים של רכבי כביש־שטח. וכשיש היצע, נוצר לו ביקוש. סיבה נוספת לעלייה בפופולריות של כביש־שטח נוגעת לנושא הליסינג. רכבי כביש־שטח נחשבו ברוב המקרים, עד להופעתה של קיה ספורטאז' בגרסת 1.6 ליטרים, לרכבים "אסורים" בציי הרכב הגדולים. החשש העיקרי היה מפני בעיות של נראות ותדמית. עם זאת, בשנה שעברה, לא מעט הודות לפעילות אגרסיבית של יבואני הרכב מול הציים הגדולים, נפתח שוק הליסינג בפני רכבי הכביש־שטח, ומחזיקי הרכבים הצמודים שהתרגלו במשך שנים למכוניות משפחתיות מיהרו להצטייד ברכב המאפשר להם "לשבת גבוה". סיבה שלישית היא שיבואני הרכב, שמכירים בפוטנציאל הטמון במכירות הרכבים הללו, הפנו לא מעט משאבים לפרסומם ושיווקם.

מעמיסים טנדרים

שוק הטנדרים, שנחשב רדום עד תחילת השנה, התעורר לחיים במחצית הראשונה של 2016. עד השנה שעברה נמצא שוק הטנדרים הבינוניים, "פיק אפ", בדעיכה, בעיקר עקב חדירתם של טנדרים אמריקאיים גדולים כדוגמת שברולט סילבראדו, שזוכים לפטור ממס עמו משאית מאחר שמשקלם הוא מעל 3.5 טונות. על פי נתוני המסירות, בששת החודשים הראשונים השנה נמסרו 2,698 טנדרים, עלייה של 51% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

טנדר איסוזו די מקס. עלייה של 50% במסירות טנדרים טנדר איסוזו די מקס. עלייה של 50% במסירות טנדרים טנדר איסוזו די מקס. עלייה של 50% במסירות טנדרים

הסיבות לעלייה במספר מסירות הטנדרים הן עלייה בהיצע וקיומם של מכרזים. השנה הגיע לארץ טויוטה היילקס המחודש, טנדר שמתיימר להציע לנוסעים נוחות של מכונית פרטית. מסירות ההיילקס השנה עלו ל־625 יחידות, לעומת 310 בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן מסירות הטנדרים קיבלו השנה דחיפה נאה בזכות מכרזי רכש גדולים שהוציאו חברות פרטיות וממשלתיות, שדרשו טנדרים המותאמים לרישיון נהיגה לרכב פרטי, ולא אפשרו לטנדרים האמריקאיים הכבדים להשתתף.

טנדר טויוטה היילקס. היצע הטנדרים גדל טנדר טויוטה היילקס. היצע הטנדרים גדל טנדר טויוטה היילקס. היצע הטנדרים גדל

השמש העולה שוקעת

לצד היבואניות שרשמו עליות נאות במסירותיהן בששת החודשים הראשונים השנה, היו יבואניות שרשמו ירידות, חלקן ניכרות, במספר המסירות. אחד המשתנים שמשפיעים על מכירות הרכב הוא שערי מטבע, ויבואניות ששילמו על מרכולתן בין יפני לא ליקקו דבש. העלאת המחירים של יבואנית טויוטה בשבוע שעבר ממחישה היטב את הבעיה שאליה נקלעו היבואניות מיפן. אם שער הין גבוה, אין יכולת לתת הנחות, ואם אין הנחות – אין מכירות.

מאזדה סבלה מירידה של 4% במספר המסירות, ואלה הסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב־9,894 יחידות. גם מיצובישי ספגה ירידה של 4% ל־8,824 מסירות. הירידה הגדולה ביותר נרשמה במכירותיו של מותג פופולרי במיוחד בישראל – סוזוקי, שספגה ירידה של לא פחות מ־24% במספר המסירות, שהסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב־5,938 מכוניות. לכאורה סוזוקי, שמשווקת בישראל לא פחות משלושה דגמי כביש־שטח קטנים (ג'ימני, קרוסאובר וויטארה), היתה אמורה לצמוח, אך הין הגבוה לא אפשר לה להציע את הרכבים במחירים אטרקטיביים. בנוסף, בשונה מיבואניות אחרות, יבואנית סוזוקי מקפידה לא למכור לחברות הליסינג ולמבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר".

כביש־שטח קיה ספורטז כביש־שטח קיה ספורטז'. 20,936 מסירות לקיה כביש־שטח קיה ספורטז

קוריאנית נגד קוריאנית

בספר דברי הימים של ענף הרכב הישראלי שווה להקדיש פרק נפרד למלחמה הקרה בין יונדאי לקיה, צמד בנות ברית שחתול שחור עבר ביניהן. בקוריאה יונדאי וקיה הן חברה אחת, אך בישראל השתיים מנהלות מלחמת חורמה על הובלת שוק הרכב. המוצרים ששתי החברות מייצרות דומים להפליא, חולקים מנועים ושלדות, אך בפועל הם מיובאים על ידי שתי יבואניות שונות. רשמית, היבואניות מצהירות שאין ביניהן כל תחרות, ושהשוק הישראלי אינו מקור לריב ביניהן, אך בפועל כל אחת מהן עושה הכל כדי לחתום את 2016 כיבואנית הרכב המובילה של ישראל. נכון למחצית הראשונה של השנה, יונדאי מסרה 23,707 מכוניות, וקיה מסרה 20,936 מכוניות. יונדאי החלה את 2016 ברגל ימין, בעיקר הודות לטוסון החדשה, אך לא רק. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בישראל, נמסרו במחצית הראשונה של השנה 3,848 יונדאי i25 ו־3,427 יונדאי i10. קיה מסרה במחצית הראשונה 7,984 פיקנטו ו־7,681 ספורטאז'.

כביש־שטח יונדאי טוסון. 23,707 מסירות ליונדאי כביש־שטח יונדאי טוסון. 23,707 מסירות ליונדאי כביש־שטח יונדאי טוסון. 23,707 מסירות ליונדאי

הפער בין היבואניות, כך ניכר מנתוני המסירות, הולך ומצטמצם. בינואר נמסרו 5,018 יונדאי, לעומת 4,009 קיה; בפברואר 8,715 יונדאי, לעומת 7,367 קיה; במרס הפער שוב התרחב – 13,138 יונדאי מול 10,673 קיה; באפריל הפער הניכר נשמר, עם 16,277 יונדאי מול 13,677 קיה; במאי 20,080 יונדאי מול 17,334 קיה.

בחודשים הבאים עשוי הפער להצטמצם, עם עלייה במכירות הספורטאז' החדשה. יונדאי מצדה מכינה שחקן חיזוק בדמות רכב כביש־שטח קטן, גרסת "שטח" של יונדאי i20, המצוידת בשלל תוספות שמיועדות לפצות על היעדרו של רכב כביש שטח־קטן. התחרות הזו צפויה להימשך עד סוף השנה, ולספק לענף הרכב הישראלי לא מעט מהלכים שיווקיים מעניינים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות