אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גיימרים משוחדים: וורנר ברדרס הזמינה ביקורות משחק חיוביות

גיימרים משוחדים: וורנר ברדרס הזמינה ביקורות משחק חיוביות

החברה הודתה ששילמה ליוצרים מובילים ביוטיוב תמורת פרסום ביקורות משבחות למשחק Shadow of Mordor בלי לציין במפורש שמדובר בסרטונים ממומנים

12.07.2016, 12:48 | עומר כביר

חטיבת הבידור הביתי של וורנר ברדרס שילמה ליוצרים מובילים ביוטיוב, ובראשם למפעיל ערוץ PewDiePie שלו יותר מ-46 מיליון מנויים, על מנת לפרסם ביקורות חיוביות על המשחק Middle Earth: Shadow of Mordor – כך הודתה החברה במסגרת הסדר טיעון עם נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC).

קראו עוד בכלכליסט

המהלך בוצע כחלק מקמפיין הפרסום למשחק, שהושק בסתיו 2014. כחלק מהקמפיין שכרה וורנר ברדרס, באמצעות סוכנות הפרסום Plaid Social Labs, יוצרי יוטיוב בולטים על מנת שיצרו סרטונים ממומנים, שכוללים ביקורות חיוביות והדגמות של המשחק, ויפרסמו אותם באתר. היוצרים גם התבקשו לקדם את הסרטונים בטוויטר ובפייסבוק – מהלך שהביא למיליוני צפיות: הסרטון שהועלה בערוץ PewDiePie נצפה 3.7 מיליון פעמים וכל הסרטונים גם יחד נצפו יותר מ-5.5 מיליון פעמים.

Middle Earth Shadow of Mordor. הסרטונים זכו למיליוני צפיות Middle Earth Shadow of Mordor. הסרטונים זכו למיליוני צפיות Middle Earth Shadow of Mordor. הסרטונים זכו למיליוני צפיות

לפי התלונה של ה-FTC, וורנר ברדרס שילמה לכל יוצר בין מאות לעשרות אלפי דולרים, סיפקה להם עותקים של המשחק לפני השקתו והורתה להם כיצד לקדם אותו. בפרט, החברה דרשה מהיוצרים להציג את המשחק רק באופן חיובי, ולא להתייחס לבאגים או לתקלות שקיימים בו.

חקירת ה-FTC נפתחה לא בגין המעשה עצמו, אלא מכיוון שוורנר ברדרס לא דרשה מהיוצרים לציין כיאות שהסרטונים הם למעשה פרסומות בתשלום ולא הורתה להם לצרף לסרטונים הודעה ברורה שלפיה מדובר בתוכן ממומן, באופן שיהיה גלוי ומובן לצופים. תחת זו ביקשה החברה להציג את ההודעה בתיבת תיאור הסרטון, מתחת למידע אחר שדרשה לצרף לתיאור וכך שתופיע רק לאחר לחיצה על כפתור Show More.

בנוסף, כאשר קודמו הסרטונים בפייסבוק או בטוויטר, לא כלל התיאור הודעה שלפיה מדובר בתוכן ממומן, ובחלק מהמקרים מסרו היוצרים רק שקיבלו גישה מוקדמת למשחק מבלי לציין שוורנר ברדרס גם שילמה להם על מנת לקדמו. וורנר בארדרס לא יכולה לטעון שלא ידעה על כך, שכן לדברי ה-FTC החוזה עם היוצרים נתן לה זכות אישור מוקדם לכל סרטון, ושלפחות במקרה אחד היא בחנה ואישרה סרטון ללא הודעה מתאימה.

לטענת ה-FTC, מעשים אלו מהווים הטעייה של ציבור הצרכנים שנועדה ליצור רושם שמדובר בדעות עצמאות או אוביקטיביות של היוצרים. לפי הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים ייאסר על וורנר ברדרס ליצור מצג שווא לפיו סרטונים שמקדמים משחק כחלק מקפיין שיווקי מייצגים דעות עצמאיות או חוויות לא מוטות של גיימרים. בנוסף, תחויב החברה לציין ברור ובאופן בולט כל קשר מהותי בינה לבין יוצר שלו שילמה. כן תחויב החברה לנטר סרטונים שהופצו בקמפיין שכזה על מנת לוודא שהם עומדים בדרישות הגילוי הנאות, ולהפסיק את הקשר או לעצור תשלומים ליוצרים או סוכנויות פרסום שלא עומדים בדרישות אלו.

הסדר הטיעון פתוח לתגובות הציבור עד ל-10 באוגוסט, ולאחר מכן תחליט הנציבות האם להפוך אותו לסופי. "לצרכנים יש זכות לדעת האם מבקרים מציגים את דעותיהם שלהם, או מקבלים תשלום על מנת למכור מוצר", אמרה מנהלת המחלקה להגנת הצרכן ב-FTC, ג'סיקה ריץ', בהודעה לעיתונות. "חברות כמו וורנר ברדרס צריכות להיות גלויות עם צרכנים בקמפניי הפרסום המקוונים שלהן".

תגיות