אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות השיווק חולבות את התינוקות הרגישים צילום: עמית שעל

בדיקת כלכליסט

רשתות השיווק חולבות את התינוקות הרגישים

ייצור של תחליף חלב צמחי לתינוקות עולה כמו זה החלבי, והתחליף נמכר לרשתות השיווק השונות באותו המחיר. אז איך קורה שהוא עולה לצרכנים עשרות אחוזים יותר?

17.07.2016, 07:44 | רחלי בינדמן

אחת ההוצאות הכבדות של הורים צעירים היא על תחליפי החלב לתינוקות, אך ביניהם יש מי שמשלמים אפילו יותר — ההורים לילדים שרגישים לחלב. בדיקת "כלכליסט" מעלה כי רשתות השיווק גובות על התחליף הצמחי עשרות אחוזים יותר מאשר על התחליף החלבי. זאת אף שהיצרניות מטרנה, סימיאלק ונוטרילון מוכרות אותם לרשתות במחיר דומה — כ־65–70 שקל בממוצע ל־700 גרם.

קראו עוד בכלכליסט

הרשתות משתמשות בתחליפי החלב כפיתיון למשוך הורים לסניף. בעגה המקצועית קוראים לזה Loss Leader — מוצר מבוקש שנמכר בהפסד, אך מביא קונים שרוכשים מוצרים נוספים במחירים משתלמים יותר. אולם התינוקות שצורכים את החלב הצמחי מהווים כ־4% בלבד, ולרשתות השיווק פשוט לא שווה להעניק להם הנחות. מדובר בתחליף שמבוסס על חלב סויה, שאותו צורכים בעיקר תינוקות שאלרגיים לחלב פרה, אך גם כאלו שהחלב מייצר אצלם תופעות בריאותיות לא רצויות כמו נזלת וליחה. 

  , צילום: עמית מגל צילום: עמית מגל   , צילום: עמית מגל

התחליפים הצמחיים לא זוכים למבצעים

 

בסופר־פארם המחיר הקטלוגי של מטרנה חלבי עומד על 59.9 שקל ל־700 גרם; מחיר מטרנה מהדרין, שאינו כולל חלב נוכרי, עומד על 56.9 שקל; ואילו המטרנה הצמחית עולה 67.9 שקל. בניו־פארם המצב דומה. המחיר של המטרנה הצמחית הוא 69.9 שקל לעומת המטרנה החלבית שעולה 40 שקל (במבצע). סימילאק איזומיל עולה 47.9 שקל ל־400 גרם, ואילו הרגיל עולה 60 שקל ל־900 גרם.

כלומר, כבר במחיר הקטלוגי ניתן לראות פערי תמחור של כ־20% בין המוצרים. אם ניתן היה להניח שפער התמחור הוא תולדה של המחיר שגובה היצרן, פנייה למטרנה העלתה שלא. "קיים פער קטן בין מחיר הפורמולה המיוחדת לתינוקות עם רגישות לחלב לבין הפורמולות החלביות". בדיקה מעמיקה יותר העלתה כי הפער עומד על פחות מ־5%. גם פרומדיקו, שמשווקת את סימילאק, מסרה תגובה דומה: "סימילאק איזומיל (הפורמולה הצמחית — ר"ב) נמכרת לקמעונאים במחיר דומה לזה של סימילאק אדוואנס הגם שעלותו הכוללת גבוהה יותר. כידוע, המחיר לצרכן של המוצרים נקבע על ידי הקמעונאים".

אם מביאים בחשבון את מבצעי ההנחות, הפער אף גדל בצורה משמעותית. כמעט בכל רגע נתון מציעה אחת מרשתות השיווק את מטרנה, סימיליאק או נוטרילון החלביים בהנחות של כ־30% על המחיר הקטלוגי. כך, לדוגמה, סופר־פארם מציעה כמעט תמיד את המטרנה החלבית במחיר מבצע של כ־40 שקל. נוטרילון, שמחירו הקטלוגי עומד על כ־60 שקל ל־800 גרם, נמכר לרוב סביב 45–55 שקל. לעומת זאת המחיר הקטלוגי של נוטרילון ללא לקטוז עומד בסופר פארם על כ־45.9 שקל ל־400 גרם, כלומר 92 שקל ל־800 גרם, כמעט פי שניים מהנוטרילון החלבי.

גם בסניפי רמי לוי, שמציעה תמחור אטרקטיבי לתחליפי החלב לאורך כל ימות השנה, ולא רק תחת מבצעים נקודתיים, ניתן לראות פער אדיר בתמחור בין התחליף החלבי לרגיל. מטרנה חלבית ברמי לוי נמכרת במחיר אטרקטיבי של 46 שקל, נמוך דרמטית מהמחיר הקטלוגי של הרשתות המתחרות, אך התחליף הצמחי נמכר ב־64 שקל, מחיר הגבוה ב־40%.

"קטגוריית תחליפי החלב אינה רווחית לקמעונאים"

 

לוי מסר ל"כלכליסט" כי פערי התמחור הם תולדה של היצע וביקוש. לטענתו, רק 2% רוכשים את החלב הצמחי וכי שיעור מעט גבוה יותר רוכש אותו בקרב האוכלוסייה החרדית, ועל כן לא משתלם לו להציע עליו תמחור נמוך. "אני מממן ומסבסד ללקוחות שלי את המטרנה הרגילה. גם על הצמחית אני בקושי מרוויח גולמית 5%, ואילו על החלבית אני מפסיד עשרות אחוזים. בכלל, קטגוריית תחליפי החלב לא רווחית עבורי כשמביאים בחשבון שעלות התפעול שלי עומדת על 17% מההכנסות". גם בסופר־פארם טוענים כי קטגוריית מזון התינוקות היא הפסדית ומייצרת להם הפסדים של כ־30 מיליון שקל בשנה.

מסופר־פארם נמסר: "הרשת מוכרת לאורך כל השנה תחליפי חלב, חלביים וצמחיים, במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מזה שהיא קונה אותו ממטרנה וסימילאק ומציעה כל העת מבצעים וקופוני הנחה".

בניו־פארם ביקשו שלא להגיב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות