אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צינור נפט עלול לתקוע 9,400 דירות בקריית גת צילום: ענר גרין

צינור נפט עלול לתקוע 9,400 דירות בקריית גת

החברה הממשלתית לתשתיות נפט מתנגדת לתוכנית להקמת שכונת ענק מול קריית גת: טוענת שקו הנפט המתוכנן באזור מסכן את התושבים

18.07.2016, 08:02 | אמיתי גזית

קרית גת ניצבת בחזית הפתרונות של משרד האוצר להגדלת היצע הדיור, בזכות כמה מתחמי דיור ענקיים שהמוכר בהם הוא כרמי גת. אולם לפני כשלושה חודשים הגיעה לישורת האחרונה תוכנית גדולה עוד יותר, לבניית 9,400 דירות במערב קרית גת, רובע חדש מצדו המערבי של כביש 40. אלא שמעל התוכנית מרחפת סכנה: היום תעלה לדיון התנגדות לתוכנית מצד החברה הממשלתית תשתיות נפט ואנרגיה (תש”ן), המזהירה מסיכון בטיחותי בשל האופן שבו מתוכנן קו הנפט במקום.

התוכנית שמקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל הופקדה להתנגדויות באפריל על ידי הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל). בהתנגדות שהגישה תש”ן באמצעות עו"ד אלעד לנג ממשרד א' אברמזון ושות’, היא מציינת שהביעה בוועדה הסתייגות מהתוכנית כבר בדצמבר, עוד לפני הפקדתה.

קראו עוד בכלכליסט

על פי תש"ן, התוכנית מעתיקה את צינור הנפט שעובר כיום בשטח אל רצועת תשתיות שתימתח בצד המזרחי של המתחם, לאורך כביש תל אביב־באר שבע. אולם לטענת תש”ן, התכנון לא נעשה על ידי מתכנן תשתיות צנרת דלק, שלדבריה רק הוא מוסמך לאשר את התוואי המוצע, אחרת עלולות להיגרם בעיות שיתגלו באיחור ויגררו עיכובים ועלויות כבדות. “הימנעות מאישור תוואי העתקת הקווים על ידי מתכנן צנרת מוסמך, עלולה להביא לסיכון בטיחותי”, מזהירה תש”ן.

כדוגמה, בתש"ן מציינים שעל תוואי צינור הנפט המתוכנן, באזור המפגש של מסילת הרכבת עם כביש 40, אמור לקום מסוף תחבורה שכולל חניון אוטובוסים. לטענת החברה, קיים סיכון בשל הקרבה בין "קווי דלק בלחץ גבוה לתנועה כבדה של כלי רכב וכלים חשמליים".

בהתנגדות שהגישה, אומרת החברה שלאחר שהעבירה את הערותיה בדצמבר, נערכה ישיבת עבודה עם משרד האדריכלים יער־קורין שהכין את התוכנית עבור רמ”י, ובעקבותיה גובשה רשימת הסכמות שאף הוצגו לוותמ”ל. בין היתר סוכם שהתוואי החדש יתוכנן על ידי מתכנן תשתיות צנרת דלק בתיאום עם תש"ן, שייבחנו חלופות ממערב לרובע החדש, וייעשו מאמצים שהמסוף לא יעבור על רצועת התשתית.

אלא שכעת החברה טוענת ש”למרבה הפתעתה וצערה” הוותמ"ל החליטה לא לאמץ את ההסכמות. בתש"ן טוענים שפנו כמה פעמים לוועדה ולעומד בראשה — סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ערן ניצן — אך לא קיבלו תגובה. "פשוט דחפו אותנו להגיש את ההתנגדות”, אמר עו”ד לנג, “הם התעלמו מההסכמות, ולא הסבירו למה".

עוד דורשת תש”ן שיישמרו זכויות הקניין שלה בקרקע שבה עובר הצינור, כדי להקל על אחזקתו, ושעלות העתקת הצינור תוטל על רמ"י שיזמה את התוכנית. על פי גורמים בחברה, ההעתקה תעלה מיליון שקל לקילומטר.

מהוותמ”ל נמסר בתגובה כי “התוכנית מציעה תוספת של כ־9,350 דירות ושטחי מסחר ותעסוקה של 30 אלף מ”ר, תוך קישור לעיר הוותיקה. הוותמ”ל קבעה כי הפתרון המיטבי להעברת תשתיות וגז הוא ברצועה משולבת, במסדרון רחב שבו הן ישולבו תוך שמירה על מרחקי בטיחות ומתן גמישות לתכנון”.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות