אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמת הביטוח הסיעודי: סלינגר לא טיפלה בביטוח לאומי צילום: עמית שעל

מעקב כלכליסט

רפורמת הביטוח הסיעודי: סלינגר לא טיפלה בביטוח לאומי

האוצר בדק אם קופות החולים ערוכות ליישום מיידי של שלב ב' ברפורמת הביטוח הסיעודי, שיאפשר מעבר קופה עם שמירת זכויות ותק. אלא שהוא שכח בתהליך לפנות לביטוח לאומי, שדרכו עוברות כל בקשות המעבר בין הקופות, ואינו ערוך להקדמת השינוי

19.07.2016, 06:43 | רחלי בינדמן

הסאגה סביב מעבר מבוטחים בין קופות החולים על רקע רפורמת הביטוח הסיעודי נתקלת בעוד מהמורה. במסגרת הרפורמה, שנכנסה לתוקף בתחילת החודש, קופות החולים מחויבות להציע פוליסות זהות, אולם רק בינואר 2017 ייכנס שלב ב' שלה, המבטיח כי יישמרו הזכויות של מבוטחים שעוברים קופה, כך שמי שעובר בינתיים עלול לאבד זכויות. חלק מהקופות הודיעו לאוצר שהן ערוכות ליישום מיידי של שלב ב', אולם ביטוח לאומי, שדרכו עוברות בקשות למעבר קופה, טוען שכלל לא קיבל עד כה פנייה ממשרד האוצר להיערך להקדמת יישומה של הרפורמה, ואינו ערוך מחשובית להקדמת המהלך.

רפורמת הביטוח הסיעודי השנויה במחלוקת שמובילה המפקחת על הביטוח דורית סלינגר פוצלה לשני שלבים, עקב בעיות טכניות שבהן נתקלו קופות החולים ביישום הרפורמה. אולם מכיוון שגובה הכיסוי הביטוחי תלוי בגיל ההצטרפות לביטוח, הדחייה במועד יישום הרפורמה פגעה במבוטחים מעל גיל 49 הרוצים לעבור קופות חולים.

קראו עוד בכלכליסט

"הפעלה חלקית של התוכנית מטעה את ציבור המבוטחים"

האוצר שלח לפני שבועיים מכתב למנכ"לי קופות החולים, שבו ביקש לברר אם הן מוכנות ליישום מלא של הרפורמה באופן מיידי. באוצר ביקשו לבדוק האם קופות החולים ערוכות לקלוט מבוטחים מקופות אחרות תוך שמירה על רצף הביטוח שלהם לפי גיל ההצטרפות לביטוח הסיעודי וללא הליך חיתום, שבו נדרשים המבוטחים לאישורים המעידים על בריאותם.

התשובות של קופות החולים מעידות על חוסר אחידות ביישום הרפורמה, אך יותר מכך הן מעלות שאלות בנוגע לרמת ההתמצאות של הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר בפרטי הרפורמה שאותה הם מקדמים.

מנכ"ל קופת חולים מאוחדת זאב וורמברבנד השיב לפני שבוע לפיקוח כי "מאוחדת ערוכה להפעלה מלאה של הרפורמה תוך שמירה על זכויות וותק של מבוטחים וללא צורך בחיתום חדש".

הוא הוסיף כי "הפעלה חלקית של התוכנית, כפי שבוצעה ב־1 ביולי, מטעה את ציבור המבוטחים העלול להניח כי זכויותיו נשמרות בעת מעבר מקופה לקופה, ולא היא".

וורמברנד אף תקף את כללית ומכבי כשכתב כי "הטענה של שתי קופות גדולות כי אין ביכולתן להפעיל את תוכנית המעברים בשל מגבלות מערכות המחשוב שלהן, תמוהה בלשון המעטה, זאת לנוכח העובדה כי הן מנהלות ומפעילות מסדי נתונים של מיליוני מבוטחים בביטוחים המשלימים המאפשרים מעבר בין הקופות עם שמירת זכויות".

קופת החולים הגדולה בישראל, כללית, השיבה כי היא "ערוכה ליישום הרפורמה באופן מיידי, אלא שכלל לא בטוח שביטוח לאומי ערוך לכך, ואם המערכות של ביטוח לאומי אינן ערוכות, עלול להיגרם נזק למבוטחים".

קופת חולים לאומית השיבה כי היא "נערכת ליישום הרפורמה בהתאם ללו"ז המקורי ובוחנת אפשרות להקדמת יישום הרפורמה".

מכבי התריעה כבר לפני חודש על התקלה ברפורמה

נראה כי האוצר, שניסה להתמודד עם החור ברפורמה שלו דרך פנייה לקופות החולים, פספס את החוליה של ביטוח לאומי כך שגם אם כל קופות החולים יסכימו להקדים את יישום הרפורמה, עדיין ביטוח לאומי יידרש לעדכן את הטפסים הממוחשבים של המעבר בין הקופות, אחרת המהלך ייתקע.

הבעיה נחשפה לפני כחודש, כשקופת חולים מכבי פנתה למפקחת והתריעה על הנזק שעלול להיגרם למבוטחים אלו. מכבי הציעה לקלוט את המבוטחים שיצטרפו בחצי השנה הקרובה תוך שמירה על רצף ביטוחי, אך התנו זאת בחיתום מחדש.

בביטוח לאומי מסרו כי "לא קיבלנו שום פנייה מהמפקחת על הביטוח להקדים את ההיערכות, ואנו ערוכים לכניסת הרפורמה בינואר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
מוצקין
מנכל מאוחד פשוט דוחה , אין מילה אחרת . כרגיל לא מסתכל על השירות הזוועתי בקופה שלו ועל זה שעוזבים אותה עשרות אלפים כל שנה ורק תוקף את הקולגות שלו בכללית ובמכבי . דוחה וחסר כל לויאליות מיקצועית. לגבי התגובה של המגיב מהקריות - תברח מהם מהר ותעזוב את מאוחדת לכללית או למכבי . זה הדבר היחיד שמאוחדת מבינים
ערן  |  14.11.16
5.
למה אני לא מתפלא? כל הרפורמות של הממשלות
למה אני לא מתפלא? כל הרפורמות של הממשלות האחרונות חוץ מהרפורמה בסלולרי שערך כחלון (שגם היא עומדת כרגע על כרעי תרנגולת) יצאו בסופו של דבר לרעת האזרח שמשלם יותר ומקבל פחות. החל ברפורמת בכר (שביבי יישם אותה) שיושמה רק חלקית מאד ומי שהרוויח ממנה זה רק החברות שרכשו את הקופות מידי הבנקים, המשך ברפורמות התחבורה בשונות שאולי נקודתית ירדו מחירים אבל באופן כללי למשתמש שאינו נדרש לקו קבוע יום יומי הוא משלם יותר ונוסע יותר זמן וכלה בביטוח הסיעודי שבוטל מעכשיו לעכשיו ללא מתן מענה לכ לאלה ששילמו עשרות שנים ולא נזקקו לו וכאשר הגיעו לגיל שיש סיכוי שיזדקקו לשירות זה (הלוואי שלא יזדקקו) המפקח על הביטוח ביטל אותו בטענה שחברות הביטוח "יתמוטטו". המפקח התעלם מסכומי העתק שחברות הביטוח הרוויחו עד כה מההוצאות המופרזות שלהן וללא בדיקה מעמיקה של החישובים שלהם (דוגמה לכך אפשר להיזכר בביטוח החובה שהועלה כל פעם בטענה שיש הפסדים ולמעשה בזמן האחרון התגלה שהוא פרה חולבת מניבה רווחים גדולים מאד לחברות הביטוח)
GreenBottle  |  19.07.16
3.
שמנכ"ל קופ"ח מאוחדת הצדיק ידאג קודם לאיכות השירות
שמנכ"ל קופ"ח מאוחדת הצדיק ידאג קודם לאיכות השירות של מאוחדת בקריות.  ללקוחות (לקוחות ולא "מטופלים"!!!) מאוחדת בקריות אין: 1)מרכז מקצועי- כדוגמת המרכז המקצועי המצויין "זבולון" בק.ביאליק לקופה"ח הכללית וכדוגמת המרכז המקצועי של מכבי בק.מוצקין המצוי בשלבי סיום בנייה. 2)בית מרקחת בכל(!!!) סניף של מאוחדת בקריות- על מנת לאפשר לחולה לקבל תרופותיו בצאצו מהרופא מבלי להזמינן בטלפון)מהרוקחת בחיפה ולהגיע שוב לסניפו לקבלן. ובנוסף היעדר בית מרחקחת בסניפי הקריות פוגע בזכות החבר לרכוש מוצרים שונים בהנחות עם כרטיס החבר ואו עם הביטוח המשלים שרכש. בלתי נתפס כיצד מרשה לעצמו מנכל קופח מאוחדת לזלזל כך בלקחות מאוחדת בקריות. 
Bulb  |  19.07.16
לכל התגובות