אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אאודי Q2: רכב שטח ערני צילום: אאודי Q2

אאודי Q2: רכב שטח ערני

רכב הכביש־שטח של אאודי Q2 הוא בעל עיצוב מוקפד המתאים יותר לרכבים שלא אמורים לפגוש בוץ, אך מפתיע בביצועים. גם מחירו אטרקטיבי והוא נעדר מתחרים ישירים

25.07.2016, 08:22 | ליאור גוטמן

ישראל, יולי 2016. החזאי מודיע על הכבדה בחום. בחופי הים, בפארקים ובגינות הציבוריות מתגלות רמות לכלוך שלא היו מביישות אתר להטמנת פסולת. ציריך, שוויץ, יולי 2016. החזאי מודיע שרמת החום תרד אל סביבות רף ה־20 מעלות, גשם מטפטף כל היום ורמת הלכלוך ברחוב עונה להגדרה "אפשר לאכול מהרצפה".

ציריך היא גם המקום שבו בחרה אאודי העולמית להשיק את רכב הכביש־שטח החדש שלה, Q2. המינוח "כביש־שטח" מעט משקר: סרט התדמית שהופק להשקת הרכב מדבר על אביזר אופנה, על שיק, שובבות אורבנית ויכולת התאמת הצבעים למרכב ולריפוד כה מגוונת, עד שהמבחר העשיר מתחיל להזכיר קטלוג של טמבור.

ירידה לשטח? הצחקתם את היצרנית הגרמנית של אאודי — מילא שמספר המסלולים העומדים לרשות הנהג המערב־אירופי נמוך משמעותית מהמספר העומד לרשות הנהג הישראלי, אבל גם כאן עיקר מה שמכונה "שטח" נראה יותר בנוף האחורי של הרכב ולא מתחת לגלגלים.

אאודי Q2 מבט מבפנים, צילום: אאודי Q2 אאודי Q2 מבט מבפנים | צילום: אאודי Q2 אאודי Q2 מבט מבפנים, צילום: אאודי Q2

אבל לאאודי אין בעיה עם זה. אנשי אאודי מאמינים שהרכב החדש שלהם לא אמור בכלל לראות בוץ, אלא אם כן זה הבוץ של כביש החניה שלכם לאחר לילה גשום במיוחד.

בכלל, ההשקה הזאת נראית כאילו היא לקוחה מעולמות אחרים, שבהם החברה־האם (פולקסווגן) לא עומדת במרכז חקירה על "פברוק" רמות הזיהום של מנועי הדיזל, המשמשים יותר מ־300 כלי רכב שונים בקונצרן, החל מסקודה וסיאט וכלה בפולקסווגן ואאודי. אנשי החברה מנסים להתעלם בנימוס משאלות ישראליות בכיוון הזה, ומבחינתם כל ה"דיזלגייט" הזה הוא משהו שהיה ונגמר, שהרי אף אחד לא יפסיק לרכוש מכוניות, נכון?

אופנה, שיק ואורבניות באריזה אחת

אאודי Q2 יכול בקלות להיחשב כאח קרוב, על גבול התאומה, של האאודי Q3. היא הוצגה רשמית בתערוכת ז'נבה במרץ השנה, והיא מתבססת על השלדה המודולרית של קונצרן פולקסווגן (MQB) המשרתת גם את אאודי A3. מבחוץ הרכב נראה מפוסל, וניכר שמחלקת העיצוב השתדלה לאפיין אותו במראה גבוה יותר, כיאה לאופנת רכבי הכביש־שטח השוטפת את אירופה.

אז נכון שבאאודי מדברים על "כתפיים רחבות כמו של שחקן פוטבול אמריקאי" או על "גריל פוליגוני מפוסל", אבל אלה רק מילים שהושתלו על ידי מחלקת השיווק של החברה. בשורה התחתונה Q2 נראה נאה וגבוה מספיק כדי להבדיל אותו מרכבי הנוסעים.

המרכב קוצר בכ־10 ס"מ ביחס לרכבי הנוסעים של אאודי, אבל בסיס הגלגלים נותר קרוב מאוד לזה של גרסאות הנוסעים הרגילות (260 ס"מ). זה אומר שהרכב ישנע בעיקר את הנהג ואת זה שיושב לידו. לשבת מאחור? רק אם אתה ילד בדרך לחוג או לבית הספר. מעבר לזה מתחיל להיות שם צפוף. גם תא המטען צפוף, ואם מישהו חשב לשים שם יותר ממזוודה אחת גדולה או עגלת ילדים עם שורת שקיות שופינג, שישכח מזה.

אאודי Q2, צילום: אאודי Q2 אאודי Q2 | צילום: אאודי Q2 אאודי Q2, צילום: אאודי Q2

פנים הרכב עבר גם הוא טיפול ביחס לגרסאות הרגילות. אאודי הציבה בחזית מסע היחצנות של הרכב שורת מעצבים שיסבירו למה אאודי Q2 הוא הצהרת אופנה. רוח השובבות מצליחה להיכנס פנימה עם פסי צבע במרקם מיוחד המקיפים את לוח המחוונים, הדלתות ואפילו ריפוד המושבים. הכל ברמה המעידה שמישהו כאן השתדל מאוד להרשים.

איכות החומרים והגימור גבוהה, כמצופה מיצרן יוקרה. מערכת המולטימדיה כוללת שני צגים הנמצאים על לוח המחוונים, כאשר הצג שאליו שודכה מערכת ה־MMI של אאודי לשליטה בכל הפונקציות (ממיזוג דרך שליטה בקשיחות של המתלים וכלה בשמע) מוקם במרכז הלוח. בחו"ל ישווקו את אאודי Q2 עם חיבור לסלולר וליכולות תקשורת מתקדמות, אבל בישראל הסיכוי שתוכלו לשבץ SIM מתוצרת אאודי הוא אפסי, אם בכלל. עניין של התאמת עברית, כך טוענים שם.

המנוע הקטן כמעט גנב את ההצגה

ה־Q2 ישווק בתחילה עם שלושה מנועי בנזין (בנפחים 1, 1.4 ו־2 ליטר) ועם שני מנועי דיזל (1.6 ו־2 ליטר). בעתיד אמורה לצאת גרסת ספורט שלא ברור אם תגיע לישראל. מה שעוד אפשר לומר הוא שצ'מפיון מוטורס — יבואנית אאודי בישראל — ויתרה על שיווק מנועי הדיזל בישראל, ולכן הגרסה הראשונה שתגיע לארץ היא זו המצוידת במנוע בנפח 1.4 ליטר ובמגדש טורבו המפיק 150 כ"ס.

המנוע מוכר מגרסאות אחרות של קונצרן הרכב, והוא משרת את Q2 באופן נפלא: התאוצות השונות וחוויית הנסיעה יספקו את כל הצרכים של הנהגים, מרמת זחילה בפקק ועד לרמת שלילת הרישיון. באאודי מספרים על תאוצה של 8.5 שניות ממצב עמידה למהירות של 100 קמ"ש, ומבחן התאוצה מ־80 ל־120 קמ"ש, זה המדמה עקיפה, הסתיים עם תוצאה של כ־7.5 שניות זריזות.

כוח לא חסר כאן, וספק אם הלקוחות המקומיים ידחקו את מעטפת הביצועים עד תום. השילוב עם תיבת הילוכים כפולת המצמד מצוין, ולרשות הנהג שבעה יחסי העברה שספק אם ינצל אותם בשימוש ידני יומיומי. מערכות הבטיחות כוללות את כל האלקטרוניקה המתחייבת וגם מערכות לזיהוי סטייה מנתיב, תיקון אוטומטי ובלימה אוטונומית. לכל מקרה שלא יהיה.

הדגם עם מנוע בנפח 1 ליטר המצויד במגדש טורבו ומפיק 115 כוחות סוס, שאליו שודך גיר ידני, כיכב בהשקה. לקוחות ישראלים מכירים אותו אולי מסיאט איביזה הנמכרת בארץ, והשיבוץ שלו באאודי Q2 החדשה עושה עמו חסד. מעטפת הביצועים שלו צנועה ביחס למנוע הבכיר, אבל בהחלט לא גורמת לאף אחד לחשוב שמדובר ב"עגלה".

רצועת הכוח ליניארית, ומספקת כמעט בכל המצבים. רק כשדוחקים בו להתאמץ, שאון המנוע ניכר ואז נזכרים שבכל זאת מדובר במנוע קטן יותר. באאודי ישראל שוקלים לשווק גם את הגרסה הזו בארץ, אבל רק אחרי שתשודך לה תיבת הילוכים אוטומטית. מתי זה יקרה? אולי לקראת סוף 2017, אז המחיר ינוע סביב 160 אלף שקל, תמחור נמוך לרכב פרימיום מסוג זה. כל שנשאר הוא לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים שמנוע בנפח 1 ליטר לא "קטן" על הרכב.

ומה לגבי אחיזת הכביש של הרכב, או יכולת השטח הצנועה שלו? קשה לשפוט על פי השקה במדינות אירופיות מתקדמות, שם הכבישים נבנו עם פלס בנאים ובאיכות שיש רק להתקנא בה. למעשה, יהיה מעניין לראות כיצד אאודי Q2 יתמודד עם האספלט המקומי, המכונה בפי רוב הנהגים "כביש".

בחו"ל הפגין ה־Q2 אחיזת כביש גבוהה מאוד. באאודי הפליגו למחוזות הדמיון עם תיאורים על התנהגות של רכב קארטינג. יכול להיות שמדובר בהגזמה שיווקית, אבל ברור שנדרשת צורת נהיגה אנטי־סוציאלית במופגן כדי לגרום לרכב לנוע לרוחב הכביש ולא לאורכו.

לגבי נוחות הנסיעה ניתן לומר שהיא "גרמנית", כלומר מהודקת ומרסנת. מענין יהיה לראות כיצד הבורות בכבישי המטרופולינים המקומיים יתעללו בנוסעים שברכב, אבל את זה נדע רק כשתגיע ההשקה המקומית.

עשוי להתברר כלהיט מקומי

ענף רכבי הכביש־שטח רושם שיאים חדשים בשנים האחרונות, ונתוני איגוד יבואני הרכב למחצית הראשונה של 2016 מעידים שלא מדובר בגחמה זמנית. אם כלל המסירות בשוק הסתכמו בכ־165 אלף מכוניות, גידול של כ־14% ביחס למחצית הראשונה של 2015, הגידול בגזרת ה"ג'יפונים" נראה כמו מגפה. לפי נתוני האיגוד בששת החודשים הראשונית של השנה נמסרו כ־40 אלף רכבי כביש־שטח, זינוק של כ־70% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

גם בישראל מודעים לתופעה, ומבחינת צ'ימפיון מוטורס הרכב הזה הוא בדיוק מה שהיה חסר לה במגוון: רכב אופנתי, יוקרתי, כזה שבשלב זה לא ברור אם יש לו בכלל מתחרים בשוק המקומי. בהשקה דיברו על מיני־קאנטרימן, אולי על רכב שיגרום ל"קניבליזציה" קלה מכיוון אאודי Q3 או אפילו מצד לקוחות שרכשו בעבר אאודי ׁA3, אבל נכון לעכשיו זה פחות או יותר האיום.

אאודי Q2 אמור להגיע לישראל עד סוף השנה במחיר משוער של פחות מ־200 אלף שקל, וניב אורון, מנהל חטיבת אאודי בישראל, רוצה למכור כמה מאות יחידות מהרכב החדש שלו בכל שנה נתונה. כמה מאות? אם זה ינוע בין 600–700 כלי רכב כולם יהיו מאוד מרוצים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות