אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשמית: אובר ודידי הסינית מתאחדות בעסקה בשווי 35 מיליארד דולר צילום: איי אף פי

רשמית: אובר ודידי הסינית מתאחדות בעסקה בשווי 35 מיליארד דולר

חברות ההסעות ניהלו מלחמת מחירים עזה בסין במסגרתה השקיעו במדינה סכומים ניכרים וטרם הצליחו להניב רווחים. החברה החדשה מתייחסת לחטיבה הסינית של אובר, חברה נפרדת בבעלות אובר העולמית

01.08.2016, 11:51 | הראל עילם

חברות המוניות המתחרות אובר ודידי צ'אושינג הסינית מעוניינות להתמזג בעסקת ענק המוערכת ב-35 מיליארד דולר. במסגרת העסקה, דידי תרכוש את פעילות המקומית של אובר בסין. העסקה תכלול את כל הפעילות העסקית, המותג והטכנולוגיה של אובר. כך דיווחה הבוקר (ב') סוכנות הידיעות בלומברג, והעסקה אושרה לאחר מכן על ידי דוברות דידי עצמה.

קראו עוד בכלכליסט

רק לפני כשישה שבועות דידי השלימה סבב גיוס של 7.3 מיליארד דולר מחברות ענקיות כגון אפל ועליבאבא – כאשר המטרה העיקרית של הגיוס היתה לאפשר לדידי להמשיך ולהתחרות באובר. שתי החברות מנהלות בשנה האחרונה מלחמת מחירים עזה עם הנחות והטבות מרחיקות לכת ללקוחות חדשים, במיוחד עם כניסתן לערים נוספות בתוך סין. הדבר גורם לשתיהן להפסדים כספיים אדירים הנמדדים במיליארדי דולרים בשנה. לפי ההערכות, אובר הפסידה למעלה מ-2 מיליארד דולר, והמשקיעים בחברה דרשו מההנהלה לשקול למכור את הנכסים המקומיים או לצאת מסין. אם הדיווח של בלומברג יתגלה כמדויק, ניתן להניח ששתי החברות הבינו שזהו קרב שאף אחת אינה מסוגלת לנצח. 

מנכ"ל אובר טראוויס קלאניק, צילום: בלומברג מנכ"ל אובר טראוויס קלאניק | צילום: בלומברג מנכ"ל אובר טראוויס קלאניק, צילום: בלומברג

החברה החדשה מתייחסת כאמור לחטיבה הסינית של אפליקציית המוניות הפופולרית אובר – חברה נפרדת בבעלות אובר העולמית, חברת האינטרנט הסינית ביידו ומשקיעות סיניות אחרות. בניגוד לדיווחים המוקדמים, לפיהם אובר תחזיק ב-20% ממיזם המוניות החדש, אובר העולמית תחזיק ב-5.89% מחברת דידי צ'אושינג לאחר הרכישה והמיזוג. שאר השותפות של אובר בחברה הסינית, כגון ביידו, יקבלו 2.3% מהאחזקות. שווי דידי לאחר הרכישה מוערך ב-35 מיליארד דולר. בהתחשב בכך שדידי גייסה לאחרונה הון לפי שווי שוק של 28 מיליארד דולר, הדבר נותן לאובר סין הערכת שווי של 7 מיליארד דולר.

בלומברג מסתמכים בין שאר על פוסט בבלוג הרשמי של אובר שעדיין לא פורסם, אבל נכתב לכאורה על ידי טרוויס קלאניק, מנכ"ל אובר העולמית. "כיזם, למדתי שעל מנת להצליח צריך גם להקשיב עם הראש, לא רק עם הלב. דידי ואובר השקיעו מיליארדי דולרים בסין אבל עדיין לא הצליחו לרשום שם רווח. יצירת עסק רווחי היא הדרך היחידה לבנות מיזם שיוכל לשרת כראוי את הנוסעים הסיניים, הערים והנהגים במדינה, לאורך זמן".

בנוסף, מקורות בלומברג טוענים כי דידי תשקיע מיליארד דולר באובר העולמית, לפי שווי של 68 מיליארד דולר. רק לאחרונה אובר גייסה 3.5 מיליארד דולר לפי שווי שוק דומה מקרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, ואף לקחה הלוואה בגובה 1.1 מיליארד דולר. בסך הכל, אובר גייסה עד היום למעלה מ-15 מיליארד דולר ורק מרחיבה את היקף הגיוסים שלה, בעיקר על מנת להתמודד עם לחצים רגולטורים במדינות שבהן היא פועלת. אותם לחצים, עם זאת, דווקא הוסרו בסין – רק לפני כשבוע הממשלה הקומוניסטית העבירה תקנות המסדירות את החוקיות של שירותי שיתוף נסיעות.

תגיות