אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חוק המלונות חוזר לוועדת הפנים; הארגונים הסביבתיים טוענים למחטף צילום: ערן יופי כהן

חוק המלונות חוזר לוועדת הפנים; הארגונים הסביבתיים טוענים למחטף

הצעת החוק שנוסחה מחדש מבהירה כי לא תהיה בנייה במרחק של 100 מטר מקו החוף. כמו כן, כל בנייה במרחק של עד 300 מטר מקו המים תתבקש את אישורה של ועדת חוף מיוחדת

01.08.2016, 14:01 | רוני זינגר

חוק המלונות מגיע לקו הסיום? ועדת הפנים של הכנסת תתכנס בהמשך היום לאישור תיקונים ב״חוק המלונות״ של שר התיירות יריב לוין, זאת לאחר שבועות של מאבקים סביב ניסוח החוק בין לוין, השר הגנת הסביבה, משה כחלון ויו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם. ארגוני הירוקים מוחים על כינוס הוועדה במפתיע ומכנים זאת מחטף לאור העובדה שלא ידעו על ההסכמות שהתגבשו.

קראו עוד בכלכליסט

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין מסר כי "אסור להיכנע לבקשת יריב לוין ולמנוע את כינוס ועדת הפנים והגנ"ס תוך שעתיים במטרה לאשר במחטף את חוק המלונאות, ללא נוכחות של הציבור וארגוני הסביבה. נהוג שכינוס של ועדה הוא בהתראה של 24 שעות מראש, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בדיון מהותי על החופים ומשאבי הטבע של הציבור".

הצעת החוק שנוסחה מחדש מגלמת את דרישתו של כחלון להגביל את היכולת לבניית דיור קרוב לחוץ הים, כך שיוכנס סעיף המבהיר כי לא תהיה בנייה, בכל מקרה, במרחק של 100 מטר מקו המים.

לא תהיה בנייה במרחק של 100 מטר מהחוף, צילום: אוראל כהן לא תהיה בנייה במרחק של 100 מטר מהחוף | צילום: אוראל כהן לא תהיה בנייה במרחק של 100 מטר מהחוף, צילום: אוראל כהן

בנוסף, ועל כך התנהל המאבק בין הצדדים, התקבלה פשרה של יו״ר הקואליציה דוד ביטן ולפיה כל בנייה במלונות חדשים או קיימים של דירות לצורכי מגורי קבע, וזאת במרחק של בין 100 עד 300 מטר מקו המים תתבקש אישורה של ועדה מחוזית וולחוף - ועדת חוף מיוחדת. יש לציין כי הדבר יהיה נכון רק במקרה שמדובר בקו בנייה ראשון. במקום בו יש כבר קו בנוי במרחק קטן יותר למים, או אז אין משמעות לתיקון וכל אישור בנייה ייקבע על ידי ועדה מקומית עצמאית.

עד כה קבע החוק כי ועדה מקומית עצמאית - סוג ועדה מיוחדת שהקים כחלון רק לא מזמן בכדי לייעל תהליכי בנייה - היא זו שתהיה לה את הסמכות לאשר או לדחות בנייה של מגורי קבע במלונות בכל הנוגע לבנייה קרובה לקו המים. ואולם לאור התנגדויות ארגוני הסביבה הוכנס השינוי ולפיו כאמור בטווח של 100 מטר ועד 300 מטר לא תוכל ועדה מקומית עצמאית לקבוע, אלא רק כאמור ועדה בעלת סמכות ״גבוהה״ יותר כמו המחוזית ואחריה הוולחוף.

הדיון צפוי להיות מתוח ולמשוך אליו מתנגדים רבים ואולם הקואליציה נחושה להספיק ולאשר את תיקון החוק ולהעלותו עוד היום למליאת הכנסת לאישור בקריאה שנייה ושלישית ולכן הוא כבר שובץ על סדר היום. גורמים במשרד התיירות אמרו כי ״הוויכוח היה על נושא שולי שבשולי עד כדי כך שהופתענו שדווקא על זה מתווכחים כאשר החוק ממילא אוסר על בנייה עד קו 100 מטר, ובכל מקרה כל בניית מגורים היתה מגיעה לוולחוף, בין אם היתה מתחילה במקומית או במחוזית. רשתות ענק בינלאומיות רק מחכות שהחוק הזה יעבור כדי להיכנס ולהיפרש בארץ, ואנחנו מביאים בשורה אמיתית״.

״חוק המלונות״ של יריב לוין שובץ לאישור בקריאה שנייה שלישית כבר בשבוע שעבר ואולם לאורך שעות אחר הצהריים המשיכו הוויכוחים סביב נוסח החוק בין השר לוין לבין השר להגנת הסביבה ושר האוצר משה כחלון. מאחורי הקלעים הפעילו ארגוני הסביבה - אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע את מכבש לחצים שלהם על כחלון, לבל ייתן את ידו לאישור החוק בצורתו הנוכחית ובסופו של דבר הוסר החוק לאחר שהצדדים לא הגיעו להבנות. גם לפני שלושה שבועות קרה אותו המקרה, לאחר ששר הגנת הסביבה משה כחלון משך את החוק ברגע האחרון מדיון במליאה לאור אי הסכמות.

חוק המלונות של שר התיירות מבקש להקל על בניית מלונות ועיקר המחלוקת שלו סביבה סביב הקלות לבנייה בקו חוף וכן מתן אפשרות לבנות במלונות חדשים ובתוספות חדשות למלונות קיימים, אחוז מסויים של דירות למגורים ולא רק למטרות תיירות.

החוק השנוי במחלוקת עבר מאבקים בוועדת הפנים - שם הוסף לו ברגע האחרון הסעיף המאפשר בנייה גם במלונות קיימים למטרות מגורים, ולפני כשלושה שבועות היה אמור לעלות במליאת הכנסת לקריאה שנייה שלישית. ואולם אז ברגע האחרון הסיר כחלון את ההצעה מסדר היום בטענה כי כשר להגנת הסביבה לא יאפשר פגיעה בחופים, זאת לאור טענות ארגוני הסביבה לפגיעה בבנייה בקוח 100 מטר מהחוף. הנושא הזה הוסדר אך החוק לא עלה להצבעה שכן בינתיים פעל כחלון במהלך מחודש: לפני כשלושה שבועות פנו אנשי כחלון - ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי - למועצה הארצית והעבירו תיקון לתמא 1 שאוסר באופן רשמי על בנייה ב-100 מטר. לטענת אנשי כולנו בכך פעל כחלון להגנה על החופים. ואולם ארגוני הסביבה טענו כי תיקון לתמא לא גובר על חקיקה ראשית ודרשו שינויים בחוק המלונות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות