אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התפוצץ המו"מ בין ג'יימס ריצ'רדסון לרש"ת צילום: סיון פרג'

בלעדי לכלכליסט

התפוצץ המו"מ בין ג'יימס ריצ'רדסון לרש"ת

רשות שדות התעופה לא נענתה לבקשת השוכרת הראשית שלה לנתק בין גובה התמלוגים ובין מספר הנוסעים בנתב"ג, ובכך להפחית את סכום התשלום

02.08.2016, 06:53 | אורנה יפת וליאור גוטמן

התפוצץ המשא ומתן בין ג'יימס ריצ'רדסון לרשות שדות התעופה (רש"ת) בנושא התמלוגים. ל"כלכליסט" נודע כי בשבוע שעבר עלו על שרטון השיחות שג'יימס ריצ'רדסון קיימה עם רשות שדות התעופה במטרה להביא להפחתה בתמלוגים שהיא משלמת לרש"ת, ועל רקע זאת מתחזקת הסבירות שג'יימס ריצ'רדסון תסגור את חנות הדגל שלה ותצא מהדיוטי פרי לפני 2020, תום תקופת החוזה.

ג'יימס ריצ'רדסון ביקשה מרש"ת לנתק את הזיקה בין מספר הנוסעים ובין היקף התמלוגים שהיא גובה מהשוכרות. לו רש"ת היתה נענית לדרישה הזו כנראה שהיא היתה מקוממת את החברות שהפסידו במכרז, ומביאה עליה תביעות משפטיות. רעיון שעלה בקרב גורמים בהנהלת רש"ת היה לאפשר לג'יימס ריצ'רדסון לפתוח בטרמינל 1 מתחם דיוטי פרי שבו היא תשלם תמלוגים מוזלים.

לשני הצדדים יש מה להפסיד במקרה של הפרת החוזה. ג'יימס ריצ'רדסון תסגור את חנות הדגל שלה, שעל פי הערכות מהווה 90% מפעילותה, ותידרש לשלם קנסות לרש"ת, ואילו רש"ת תפסיד עשרות מיליוני דולרים שהיא מקבלת משכירות ומתמלוגים, עד שתקיים מכרז נוסף ותאייש את החנות בשוכרת חדשה.

ג ג''ימס ריצ'רדסון בנתב"ג. מספר הנוסעים עלה, אך סל הקנייה הממוצע הצטמצם | צילום: סיון פרג' ג

הצדדים דנו בחודשים האחרונים בשינוי תנאי הזיכיון של ג'יימס ריצ'רדסון, שמפעילה את החנות הגדולה והמשמעותית ביותר בדיוטי פרי, שכוללת מוצרי טבק, אלכוהול ופרפומריה, לאחר שבשנה האחרונה חלה ירידה במכירותיה, לפי הערכות בענף. בינואר נקטה רש"ת צעד חריג ואישרה לזכיינית לפרוס את תמלוגי דצמבר על פני מספר תשלומים במהלך 2016. בעקבות כך נאלצה רש"ת להציע פריסת תשלומים גם ליתר השוכרות בנתב"ג, אף שהיחידה שביקשה ממנה הקלות היתה ג'יימס ריצ'רדסון.

ג'יימס ריצ'רדסון זכתה ב־2013 במכרז להפעלת חנות הקומסטיקה והטבק בנתב"ג והתחייבה לתמלוגים של 169 מיליון דולר בשנה, צמוד למדד ובכפוף לשינויים בתנועת הנוסעים. מאז עלו דמי התמלוגים ל־210 מיליון דולר, כנגזרת של היקף המכירות ומספר הנוסעים. אלא שהטענה של ג'יימס ריצ'רדסון היא שמספר הנוסעים אמנם עלה, אך סל הקנייה פר נוסע הצטמצמם.

בשנתיים האחרונות עלה מספר הנוסעים בנתב"ג בלפחות 20% בשל מדיניות השמים הפתוחים, כשעיקר העלייה נרשמה בקרב נוסעים ישראלים, ולא תיירים.

מג'יימס ריצ'רדסון דיוטי פרי נמסר בתגובה: "כבעבר, אין אנו דנים ביחסים עם רש"ת".

מרש"ת סירבו להגיב.

תגיות