אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איראן, רוסיה ואזרבייג'ן מתכננות להתחרות בתעלת סואץ צילום: אי פי איי

איראן, רוסיה ואזרבייג'ן מתכננות להתחרות בתעלת סואץ

מנהיגי המדינות דנו מחדש בפרויקט תחבורה בשם "המסדרון הצפוני־דרומי"; הוא נידון בעבר אך נגנז בשל הסנקציות על איראן

10.08.2016, 09:00 | דורון פסקין
על הקשיים של תעלת סואץ החדשה למשוך ספינות נוסף כעת איום שעלול להגיע מכיוון לא צפוי. אחרי שהרחבת תעלת פנמה, האטת הסחר העולמי והירידה בביקוש לנפט הרחיקו ספינות מהתעלה, תוכנית שאפתנית של רוסיה ואיראן נועדה לפגוע עוד יותר באטרקטיביות שלה.

תעלת סואץ החדשה, צילום: אימג תעלת סואץ החדשה | צילום: אימג'בנק, Gettyimages תעלת סואץ החדשה, צילום: אימג

בפסגת מנהיגי רוסיה, איראן ואזרבייג'אן שנערכה השבוע בבאקו דנו המנהיגים מחדש בפרויקט תחבורה בשם "המסדרון הצפוני־דרומי". אם הפרויקט ייצא אל הפועל, הוא אמור להציע ציר הובלת סחורות חלופי וקצר יותר בהשוואה לתעלת סואץ. הפרויקט, שכולל נתיבים ימיים, כבישים ומסילות ברזל, נידון כבר בשנת 2000 אך לא התקדם מאז, בין השאר בשל הסנקציות על איראן. ייתכן שהפסגה השבוע תקים אותו לתחיה, בעיקר מסיבות פוליטיות וכלכליות.

האזרים, שכבר הודיעו כי יתרמו חצי מיליארד דולר לבניית המסדרון, מעוניינים למצב עצמם כצומת תחבורה עולמי. האינטרסים הכלכליים של אזרבייג'ן עולים בקנה אחד עם אלו הפוליטיים של האיראנים והרוסים.

הסיבה לתמיכה האיראנית בפרויקט היא היריבות המרה עם הסעודים. מאז הכריזו השנה מצרים וסעודיה על הקמת גשר שיחבר ביניהן, טהרן החליטה להעלות את פרויקט המסדרון מהאוב. אורכם המצרפי של נתיבי התחבורה המתוכננים בפרויקט הוא כ־7,200 ק"מ, ולפי המדינות היוזמות הוא מקצר את זמן הובלת הסחורות מהודו לאירופה ל־14 יום בלבד, לעומת 40 כיום דרך תעלת סואץ. גם עלויות ההובלה דרך המסדרון אמורות להיות נמוכות יותר.

שלוש המדינות מעוניינות לרתום לפרויקט שותפות נוספות, ובכלל זה טורקיה. עבור הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן מדובר בהזדמנות פז. ארדואן, שנועד היום (ג') עם פוטין במוסקבה, אינו מכיר בשלטונו של הנשיא המצרי, עבד אל פתאח א־סיסי, וישמח לפגוע בהכנסות ממשלתו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
מכולה סטנדרטית 12 מטר . אונית מכולות ממוצעת 
מכולה סטנדרטית 12 מטר . אונית מכולות ממוצעת  10000 teu .  2 teu = מכולה סטנדרטית. 5000 מכולות על רכבת = 75  ק"מ  (עם יחידות חיבור בין קרונות.) מרחק בין ביגינג לאיסטנבול 7000 ק"מ. זמן שיט ממוצע בין הונג קונג לסואץ הוא לא 40, יום יותר בכיוון של 17 יום. כל יום עוברות בתעלת סואץ לפחות 30 אוניות מכולה. עלות אחזקת קו רכבת של 7000 ק"מ לא כלכלי בהשוואה לאופציה הימית.
Glasses  |  11.08.16
4.
תוכנית מגוחכת. הולכה ימית זולה פי 100 מכל
תוכנית מגוחכת. הולכה ימית זולה פי 100 מכל פתרון תחבורתי אחר. רק לשם השוואה, ספינת מכולות שעוברת בתעלה מסוגלת להעביר 200K טון סחורות. רכבת מסוגלת להעביר 2000 טון במחיר גבוה בהרבה ליחידת משקל (וטרם דיברנו על עלויות הפריקה והטעינה לרכבת). במקרה שלהם - הרכבת עוברת באזורים מאתגרים מאוד טופוגרפית ובטחונית.
Blowdryer  |  10.08.16
3.
מדובר על קו רכבת לאורך 2500 ק"מ. איראן
מדובר על קו רכבת לאורך 2500 ק"מ. איראן ואזרבייג'אן ממשיכות להתקדם בכל האמור לחיבור רכבתי בין שתי המדינות. לפני מספר ימים הונחה אבן הפינה למסילת הברזל בגשר מעל נהר אסטנה בצד האזרי של הגבול עם איראן. שגריר איראן בבאקו מוחסין בכמויין שיבח את הצעד הזה וטען כי שתי המדינות ייצאו ממנו נשכרות כלכלית. השלמת העבודות להנחת מסילת הברזל על הגשר צפויה עד סוף השנה הנוכחית. השגריר האיראני ציין כי "המסדרון הצפוני דרומי" בין שתי המדינות ישמש מדינות נוספות "מהלסינקי להודו לאורך 2500 קילומטרים" כהגדרתו. לפי התכניות, המסדרון הזה צפוי להוביל בשנה הראשונה להפעלתו 3 מיליון טון של סחורות וכ-200 אלף נוסעים.
Paw  |  10.08.16
לכל התגובות