אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנמלים לא ערוכים: אוניות התבואה ימתינו, העלות תגולגל על הצרכנים

הנמלים לא ערוכים: אוניות התבואה ימתינו, העלות תגולגל על הצרכנים

רשות הנמלים הודיעה כי עשרות האוניות שנושאות מטעני תבואה ושצפויות להגיע לישראל בשבוע הקרוב ייאלצו לחכות כשבועיים לפריקה. ההמתנה עלולה לגרור עלייה במחירי המזון

13.08.2016, 22:48 | ליאור גוטמן
עשרות האוניות שנושאות מטעני תבואה ושצפויות לפקוד את נמלי ישראל בשבוע הקרוב ייאלצו להמתין מחוץ לנמל 10–14 יום, כך הודיעה רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה בראשות השר ישראל כץ, לנמלי חיפה ואשדוד, זאת משום שהנמלים לא ערוכים לקליטת סחורות מסוג זה.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר במטעני תבואה שחלקם משמשים את ענף המזון, כמו למשל גרעיני תירס, חיטה, סויה ומזון לבהמות. הזמן שיעבור עד שהמטענים ייקלטו בנמלים עלול לגרום לעליית מחירי התבואה. לפי ד"ר אריה סחיש, סמנכ"ל בנמלי חיפה ואשדוד לשעבר, וראש תחום הלוגיסטיקה וראש התוכנית לתואר שני בלוגיסטיקה ומערכות ימיות במכללת רופין, ההפסד למשק צפוי לעמוד על 80 מיליון שקל בשנה שעלולים להתגלגל על הצרכנים.

בשנה האחרונה ערך ד"ר סחיש מחקר שגילה כי זמן ההמתנה הממוצע לקליטת אוניית תבואה בנמל מתקרב ל־90 שעות, וכי כ־10% מהאוניות מחכות לקליטה יותר משבוע.

נמל חיפה, צילום: גיל נחושתן נמל חיפה | צילום: גיל נחושתן נמל חיפה, צילום: גיל נחושתן
מאשימים את אוגוסט

 

בכירים בנמלים מודעים לבעיה, אך הסיבה, לטענתם, היא הבאת כמות גדולה של מטעני תבואה דווקא בחודש אוגוסט, שהוא חודש עמוס באופן מסורתי. לעומת זאת, באיגוד המשתמשים בתובלה ימית טוענים כי לא מדובר בכמות חריגה, וכי המדינה פשוט לא מוכנה לקליטת הסחורה. בנוסף, ישנם קולות אחרים בנמלים שטוענים כי מדובר, בין היתר, במטעני חיטה שמטעמי כשרות חייבים להגיע לישראל עד תאריך מסוים, אחרת השימוש בהם פסול.

במשרד האוצר גילו את חומרת הבעיה רק לפני כחצי שנה. נושא קליטת מטעני התבואה בנמלים אמנם נמצא בתוכנית העבודה של המשרד ושל חברת נמלי ישראל לשנים הקרובות.

לפי התוכנית, אמור לקום, בין היתר, מסוע גרעינים חדש בנמל אשדוד שאמור לספק מענה לפחות לחלק מהביקוש לקליטת מטעני תבואה, אבל המכרז להקמתו מתעכב ובינתיים האוניות ייאלצו לחכות מחוץ לנמלים.

שוק של 10 מיליארד שקל

 

לפי נתוני איגוד המשתמשים בתובלה ימית, שינוע מטעני התבואה מהווה מרכיב חשוב ודומיננטי בפעילות של נמלי ישראל. כך, למשל, בשנה שעברה שונעו 4.5 מיליון טונות תבואה בשווי של כ־10 מיליארד שקל. יבוא התבואה צומח בקצב של כ־2.3% בשנה, והצפי הוא כי ב־2030 היקף היבוא יעמוד על יותר מ־8 מיליון טונות.

מחברת נמלי ישראל נמסר כי "החברה השלימה את תכנון המסוע לאחר עבודת מטה משותפת עם נמל אשדוד. המכרז טרם פורסם משיקולים של חברת נמל אשדוד".

מנמל אשדוד נמסר כי "נמל אשדוד נערך לבניית מסוע הגרעינים החדש. חברת נמלי ישראל עיכבה את התקציב לביצוע הפרויקט במשך שנתיים מטעמיה שלה".

נמל אשדוד. יוקם מסוע נוסף לשינוע תבואה. המכרז להקמתו טרם פורסם

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
לקזז את העלות הנוספת משכר ההפקר בנמלים. לא
לקזז את העלות הנוספת משכר ההפקר בנמלים. לא יכול להיות שהעובדים בנמל יעכבו סחורות ועדיין יקבלו פרמיות פריקה מעבר לבסיס שהוא  לפי סוורים בסלוניקי בתחילת המאה ה-19... עד היוםן מדינת ישראל של ביבי וכץ רק משלמת לעובדי הנמלים על רפורמות בנמלים כשאין באמת רפורמה.
Glasses  |  14.08.16
12.
ולזה יש להוסיף גם את תכנית 'חזית הים'
ולזה יש להוסיף גם את תכנית 'חזית הים' בחיפה, שמשמעותה הוצאת נמל חיפה מתפקוד בשנים הקרובות. ישראל כץ: התעורר!! כבר 3 קדנציות אתה שר התחבורה. זה לא פחות חשוב ממחלפים ומתחבורה ציבורית. לא הגיע הזמן אחרי כ"כ הרבה שנים בתפקיד שתכנס ישיבה ראשונה בנושא קליטת מטעני התבואות בארץ ופריקתן? וגם תזמן את האנשים מהשטח? לא רק את הפקידים שרק משמיעים לך זמירות שנעימות לאוזניך ? .
Weights  |  14.08.16
לכל התגובות