אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"חות חברות האשראי: ההלוואות למשקי הבית זינקו ב־13% צילום: shutterstock

דו"חות חברות האשראי: ההלוואות למשקי הבית זינקו ב־13%

היקף האשראי שנתנו שלוש חברות כרטיסי האשראי לציבור עומד על כ־9 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון השני; הפרשות לכיסוי חובות הוכפלו

13.08.2016, 21:27 | רעות שפיגלמן

הלוואות משקי הבית שנלקחו באשראי חוץ בנקאי בשלוש חברות כרטיסי האשראי התרחבה ב־13% מתחילת 2016. כך עולה מהדו"חות הכספיים של שלוש החברות לאומי קארד, כאל וישראכרט, שפורסמו בשבוע האחרון. היקף האשראי שנתנו שלוש חברות כרטיסי האשראי לציבור עומד על כ־9 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון השני.

קראו עוד בכלכליסט

לצד התרחבות תיק האשראי ניכרת גם מגמה של עלייה בהוצאות להפסדי אשראי (הפרשות לחובות מסופקים שנעשות כנגד סיכון לאי־פרעון של הלוואה) - בהשוואה בין המחצית הראשונה של השנה לזו המקבילה לה. כך, בחברת כאל, בניהולו של דורון ספיר, בעוד שבמחצית הראשונה של 2015 נרשמו הוצאות אלו בהיקף של 16 מיליון שקל הרי שבמחצית הראשונה של שנה זו נרשמו הוצאות בגובה של 32 מיליון שקל. מגמה דומה עולה מדו"חות לאומי קארד, בניהולו של חגי הלר (מ־6 מיליון שקל במחצית המקבילה ב־2015 ל־12 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנה זו) ובישראכרט (בניהולו של רון וקסלר) 13 מיליון שקל אל מול 30 מיליון.

הריבית לתיק האשראי של הציבור נעה בין 6.3%—11%. את הריבית הממוצעת הגבוהה ביותר גבתה חברת כאל ואת זו הנמוכה ביותר לאומי קארד. הריביות על הלוואות לרכישת כלי רכב, שבהן קיימת בטוחה בדמות כלי הרכב עצמו, הריבית נמוכה יותר.

(ארכיון), צילום: shutterstock (ארכיון) | צילום: shutterstock (ארכיון), צילום: shutterstock

אצל כל שלוש החברות, בהשוואה אל מול השנה הקודמת, ניכרת עלייה בחלקו של תיק האשראי אל מול חלקה של פעילות התשלומים הרגילה מדי חודש. העלייה הבולטת ביותר היא בחברת ישראכרט. בעוד שבשנה שעברה (נכון לסוף המחצית הראשונה) חלקו של האשראי עמד על 44%, הרי שבתום המחצית הראשונה השנה חלקו הוא 54%. גם אצל לאומי קארד וכאל ניכרת מגמה דומה אם כי בשיעורים נמוכים יותר - בלאומי קארד עלייה מ־67% ל־69% ובכאל עלייה מ־61% ל־64%. עליית חלקו היחסי של תיק האשראי גוררת באופן טבעי רישום הוצאות הפסדי אשראי גבוה יותר - שכנגד חלק מהאשראי נרשמות הוצאות מראש ביחס לסיכון של קבוצות באוכלוסייה לאי תשלום ולא בהכרח כנגד אשראי ספציפי שלא נפרע בזמן. סיבה נוספת היא התקלותן של חברות האשראי בקשיי גבייה - תופעה שמתגברת החל מתחילת שנה זו.

לצד פעילותן של חברות האשראי אל מול הצרכנים (האשראי וכרטיסי החיוב), פעילותן בתחום הסליקה עבור בתי העסק ממשיכה לדשדש והרווחיות בסקטור הזה יורדת. המגמה בולטת בעיקר בחברת ישראכרט שסיימה את הרבעון השני השנה עם הפסד במגזר הסליקה בגובה של מיליון שקל. בהסתכלות חצי־שנתית, ההכנסות מפעילות הסליקה של ישראכרט וכאל ירדו בכמה מיליוני שקלים, וחברת כאל היא היחידה שבה הרווח עלה (למרות ירידה של 2 מיליון שקל בהכנסות).

עם פרסום דו"חות הרבעון השני, מתקבלת תמונת מצב של שני רבעונים שמייצגת מגמה בת השוואה. בעוד שעד לפני כמה חודשים התסכלות על ביצועי 2015 אל מול התקופה המקבילה ב־2014 הושפעה מהפחתתה של העמלה הצולבת בשנה זו, הרי שעם פרסום נתוני הרבעון השני של 2016 ניתן להשוות תקופה ארוכה ומייצגת באופן יחסי של חצי שנה, אל מול המקבילה לה, כאשר שתי המחציות המושוות כבר מושפעות שתיהן מהפחתת העמלה הצולבת. את תשלום העמלה משלמים בתי העסק לחברות הסליקה וזו לחברה המנפיקה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
עוד כמה שנים הלוואות מהבנקים וחברות האשראי יהיו
עוד כמה שנים הלוואות מהבנקים וחברות האשראי יהיו היסטוריה. אנשים מתחילים להתעורר ולוקחים הלוואות בפלטפורמות חברתיות כמו בלנדר. לא לעולם ישאר הצרכן פראייר, עם הטכנולוגיה היום אפשר להרוויח וליצור מצב של WIN WIN בין הלווים למלווים. 
Guitar  |  14.08.16