אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התאחדות הנהגים של אובר לא מצליחה להביא לשינוי בחברה צילום: איי אף פי

התאחדות הנהגים של אובר לא מצליחה להביא לשינוי בחברה

במאי התירה החברה הקמת איגוד שמייצג 35 אלף נהגים בניו יורק אך החתימה אותו על הסכם מסרס וכעת היא מסרבת גם לדרישתו לאפשר תשלום טיפ לנהגים במסגת האפליקציה

14.08.2016, 12:25 | עומר כביר

התאחדות נהגי אובר, שמייצגת את הנהגים מול מפתחת אפליקציית הנסיעות, לא רשמה שום הישג מאז החלה לפעול במאי שעבר והנהלת החברה לא נענתה גם לבקשות הבסיסיות ביותר שלה – כך לפי דיווח של אתר recode.

קראו עוד בכלכליסט

במאי, על רקע ביקורת הולכת וגוברת סביב תנאי ההעסקה הנצלניים שלה ותביעות ייצוגיות בגין סירובה להכיר בנהגים כעובדים, חתמה אובר על הסכם בן חמש שנים עם איגוד עובדים מקצועי בניו יורק. במסגרת ההסכם, נקבע שהאיגוד ייצג את 35 אלף נהגי אובר בעיר במגעים מול החברה, ושתוקם חטיבה נפרדת שתפעל לייצוגם בשם גילדת הנהגים העצמאיים (Independet Drivers Guild).

הפגנה של נהגי אובר מול מטה החברה בניו יורק, צילום: בלומברג הפגנה של נהגי אובר מול מטה החברה בניו יורק | צילום: בלומברג הפגנה של נהגי אובר מול מטה החברה בניו יורק, צילום: בלומברג

ואולם, ההסכם כלל כמה סעיפים מסרסים ובראשם איסור על הגילדה לנהל מו"מ קיבוצי על שכר ותנאי העסקה – מה שמעקר אותה מיכולתה לפעול כאיגוד עובדים מקצועי. מהלך זה עורר חשש שאובר הגיעה לסיכום כאמצעי להשקטת הרוחות וכניסיון לצבור קצת סיקור חיובי, ושלא מדובר במהלך שיוביל לשינוי היחס לנהגים. כעת, כשלושה חודשים אחרי ההכרזה על ההסכם, נראה שחששות אלו היו נכונים.

לפי הדיווח של recode, האיגוד לא הצליח להשיג את היעד העיקרי ששם לו – שילוב אפשרות באפליקציית אובר לתת טיפ לנהג בסיום הנסיעה. בעבר הביעה אובר התנגדות עזה לאפשרות זו, ואף טענה בפרסומים שמחיר הנסיעה כבר כולל בתוכו טיפ לנהג (בהסדר טיעון אליו הגיעה החברה בתביעה היא הסכימה להפסיק פרסומים אלו). ב-19 ביולי, בפגישה ראשונה של נציגי הגילדה עם הנהלת אובר, הם הציגו בקשה מפורטת לשילוב טיפ באפליקציה. ואולם, אובר סירבה לשנות את עמדתה.

"כשהעלנו את האפשרות לתת טיפ באפליקציה, לא נראה שהיתה להנהלת אובר סיבה הגיונית להתנגד לכך", אמר מייסד הגילדה, ג'ים קוניגליארו, ל-recode. "הם רק אמרו שככה האפלקיציה תמיד פעלה, ושזה לא מתאים לנוחות השימוש שלה".

בתגובה פתחה הגילדה עצומה שקוראת לאובר לשנות את עמדתה בנושא, וזו כבר אספה יותר ממחצית מ-6,400 החתימות שהוצבו כיעד. עם זאת, לאובר אין שום מחויבות לשנות את עמדתה במקרה שיושג היעד המבוקש, והחברה כבר התעלמה בעבר מעצומות שכללו עשרות אלפי חתימות.

במקביל, משיגה הגילדה קמפיין פרסום שכולל סטיקרים ועליהם קריאות נגד מדיניות אובר. "אנחנו מאמינים שמדובר באפשרות שמקילה על נוסעים להשאיר טיפ לנהגים", אמר קוניגליארו. "אם נהגים ונוסעים יפעלו יחד, אנחנו יכולים להכריח את אובר להוסיף את האפשרות לתת טיפ לאפליקציה".

עם זאת, נראה שמדובר בהערכה אופטימית מדי, ככל שזה נוגע לחברה שהתעלמה מסוגיות כמו טובת הנוסעים או העובדים למען הרווח הנקי והשורה התחתונה שלה פעם אחר פעם בעבר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות