אורי שלה
חמש שנים אחרי מותו, אלמנתו של אורי ליפשיץ עדיין חיה אותו יום יום. בריאיון היא מספרת על האהבה לגבר המבוגר שחבריה הזהירו אותה מפניו והחיים לצד האמן הסוער שרטרוספקטיבה שלו מוצגת כעת במוזיאון הרצליה
היתרון בסטודיו של האמן אורי ליפשיץ ז"ל, לפחות עבור אלמנתו דורית, הוא המרחק מבית מגוריהם: חוצים את הכביש ברחוב אילת שבדרום תל אביב, המפריד בין רחוב אברבנאל בו שוכן הסטודיו לביתם בשכונת נווה צדק. כך יכולה להחליף את העבודות בביתה אחת לכמה שבועות וממש לצבוע את הבית בצבעים שונים. "אם תבוא אליי הביתה, כל חודש תמצא בית אחר", היא אומרת וצוחקת. "תשמע, יש לי כל כך הרבה אפשרויות, תן להשתגע קצת. יש לי את הפריווילגיה הזאת, הבית לא רחוק ותמיד יש לי מישהו שעוזר לי לקחת עבודה".
היא קטנטונת והעבודות של ליפשיץ רובן גדולות מימדים. אבל זה לא שהיא באמת זקוקה לעזרה. בסטודיו היא שולפת על ימין ועל שמאל עבודות ענקיות משתי קומות מסילות האחסון העצומות של מאות או אלפי העבודות שהשאיר אחריו ליפשיץ והמכסות את רוב קירות הסטודיו. היא מקפצת ממקום למקום ומתיישבת על שולחן ענק בפינת הסטודיו במשך רוב הריאיון שלנו, רגליים באוויר, ממש כמו ילדה קטנה. מהחלון בצורת קשת בקומה השנייה ניתן לראות את גגות הרעפים הכתומים של שכונת נווה צדק שם גרה. כלומר "אנחנו גרים", כפי שענתה בלי ששמה לב. היא עדיין חיה יום יום את אורי שנפטר מסרטן ב-2011 משנות השמונים הם שם, ביתם הרשמי הראשון, לא כולל "דירת אהובים מעל תיאטרון ירושלים" כפי שתספר לי בהמשך, ממש בתחילת הקשר שלהם. היא בת 56, היתה בת 22 כשהכירה את ליפשיץ בן ה־44. ירושלמית במקור, שם הכירו ב־1982 בבר־מסעדה בשם לבל, "ואני לא שותה אלכוהול. בכלל, לא ידעתי מה זה וויסקי עד שפגשתי את אורי". היא מספרת ש"אורי רצה קצת שקט מהחבורה שאז בילתה את רוב הזמן בשתיית אלכוהול בכסית. הוא נסע לירושלים, קיבל חדר במלון דיפלומט של אז, גר שם שבועיים וצייר. אחר צהריים אחד הם נפגשו בלבל: "היה חורף וקר כמו שרק בירושלים יכול להיות. מאותו היום לא נפרדנו"."אל תתקרבי אליו"
היא בכלל לא ידעה מי הוא. יותר מכך, "החברים בירושלים ביקשו ממני לא להתקרב אליו. אבל משהו אצל שנינו היה יותר חזק ומאז לא נפרדנו עד שנפטר, ולו לרגע". אחרי שלוש שנים של פינג פונג בין הבירה למרכז עברה לתל אביב: "כי אתה עוד לא מעכל מי זה האיש הזה שגדול ממך, בא עם סיפור של שישה ילדים ושתי נשים שהיו לו בעבר, זה לוקח זמן". לזוג ילד אחד, נדב, בן 28.מלמעלה: "אצל רופא השיניים" 1980, "אנונימיות" מאוסף הפניקס 1967, "דירקטורים" 2004
יום שישי בצהריים. בחוץ רעש של האוטובוסים, המוסכים והמסגריות של דרום העיר. אבל בסטודיו שקט. "הוא היה כאן כל יום שעות, עבד בדרך כלל ביום, ולא הפריע לו רעש ולא אם צלצלת ורצית לבוא. הוא לא היה אומר, אני עסוק ואין לי זמן. היה מאוד זמין ומאוד נגיש לכל. בחורף היה כאן מאוד קר ובקיץ מאוד חם, והוא תמיד אמר לי: 'אני פשוט לא מרגיש את הדברים האלה כשאני עובד'". הסטודיו ענק והיא עושה לי סיור בין העבודות שהשאיר בלכתו, יודעת בדיוק איפה כל אחת ממוקמת ומאיפה לשלוף איזו עבודה ומאיזו תקופה. אנחנו נפגשים לכבוד הרטרוספקטיבה של ליפשיץ המציגה כעת במוזיאון הרצליה לאמנות עכשוויות (עד 3 בספטמבר), הראשונה מאז מותו ולמען האמת הראשונה בסדר גודל שכזה בכלל - היות שהעולם האמנותי המוזיאלי מעט מידר את האמן בעל הפה הגדול. ליפשיץ התפרסם, בין השאר, במזגו הסוער ובאמירות שנויות במחלוקת על הומוסקסואלים ונכים. הוא צייר ערבים בעיניים מכוסות וציורים מופשטים בשם "כפר קאסם" ונחשב בעיני רבים לפרובוקטור.התערוכה מציעה התבוננות עומק מחודשת בפרקים מרכזיים ביצירתו. היא מתמקדת בתיאוריו את הסובייקט האנושי, גופו וזעקתו הקיומית. התצוגה מקיפה, החל מעבודותיו המוקדמות משנות השישים ועד אלה שיצר ממש בשבועיים האחרונים לחייו. ליפשיץ עסק בציור, פיסול, תחריט, קולאז' ורישום והיה מהבולטים שפעלו בארץ.
תמיד היה מעניין סביבו, כך אומרת דורית ליפשיץ, "בגלל הצורך לבחון גבולות. גם בחייו האישיים". עם זאת, לטענתה, בין הדימוי הציבורי שלו לבין מה שהוא באמת היו פערים ענקיים. "הדימוי הציבורי הזה, זה משהו שנדבק אליו. באמירות שלו וגם בעבודה אורי הלך לאתגר פרות קדושות, הוא לא פחד מזה ברמה המוסרית, העקרונית ואפילו האכזרית ביותר, הכל במודע וכדי לבחון מוסכמות חברתיות, רק משום שהיה מחובר וחרד למצב החברתי". מה שבטוח, ביצירתו לא ניסה לעורר פרובוקציה. "אמנות הולכת עם פרובוקציה, אמן רוצה לנענע אותך כדי שתסתכל יותר עמוק, אבל שמעתי הרבה אמירות 'הוא אהב לעשות פרובוקציות'. זה מעצבן אותי שכאומרים את זה, בעיניי זה הרבה יותר עמוק מזה. זה לא כי הוא החליט בבוקר לקום ולעשות פרובוקציה, זה לא מהמקומות האלה".התערוכה מציינת חמש שנים לפטירתו ובה יותר מ־150 מעבודותיו. חלק נכבד מהן הגיע מאוספים שונים, החלק הנכבד הנוסף הגיע מהסטודיו. היא נפתחה בסוף מאי ותינעל ב־3 בספטמבר, אז גם יושק ספר על יצירתו של ליפשיץ שעליו עמלים כבר זמן רב אוצרי התערוכה, ד"ר איה לוריא ואורי דרומר.
תגובה אחת לכתיבת תגובה