אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הסלולר מעמיקות את הקיצוץ בתשתיות צילום: אוראל כהן

חברות הסלולר מעמיקות את הקיצוץ בתשתיות

הירידות בהכנסה מלקוח סלולר מתמתנות, אבל סלקום, פלאפון ופרטנר קיצצו בעשרות אחוזים את השקעתן בתשתיות השנה. בדרך הן גם מאבדות לקוחות

18.08.2016, 08:41 | אלירן מלכי

אחרי התלונות של חברות התקשורת על שוק הסלולר שהולך ונשחק, התוצאה ניכרת בהשקעתן בתשתית, שהולכת וקטנה. אם לפני הרפורמה בשוק הסלולר רווחי החברות הגבוהים אפשרו להן להחזיק תשתית עצמאית, התחרות הגוברת לא מותירה לחברות שום מוטיבציה להשקיע ברשת משופרת. מה שהן כן עושות הוא לחסוך עוד בהוצאות, ולכן מחפשות לחתום על הסכמי שיתוף רשתות.

קראו עוד בכלכליסט

פלאפון השקיעה כ־200 מיליון שקל בתשתיות ברבעון השני של 2015, לעומת כ־60 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. פלאפון לא לבד - סלקום עברה מהשקעה 125 מיליון שקל ברבעון השני של 2015 ל־102 מיליון שקל ב־2016. פרטנר השקיעה 111 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2015, ואילו רק 57 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. ברבעון הזה פרטנר השקיעה פחות בתשתית בגלל שהיא החלה לחלוק אותה עם HOT מובייל, אך עם זאת גם ברבעונים שקדמו לחלוקה ניכר כי השקעתה הולכת ומצטמצמת.

פרטנר חתמה עם HOT על הסכם שיתוף רשתות, סלקום מחזיקה בהסכם דומה עם אקספון שעתידה להיכנס לשוק ומי שעדיין לא חתומות על הסכם כזה הן פלאפון וגולן טלקום, שהראשונה יכולה להרשות לעצמה בשלב הזה להיות לא רווחית מאחר והיא שייכת לקבוצת בזק. השנייה עדיין מנסה להגדיר את עצמה בשוק התקשורת, לאחר שהרשות להגבלים עסקיים לא אישרה את מכירתה לסלקום ומשרד התקשורת לא אישר את הסכם האירוח שלה על גבי רשת HOT.

אין לה מותג זול, וסלקום מרוויחה יותר מלקוח

במקביל לירידה בהשקעה בתשתית סלולרית, מגמה נוספת שניכרת במחצית השנה של חברות התקשורת היא ההתמתנות היחסית בהכנסה הממוצעת מלקוח (ARPU). לאחר הירידות החדות בעשרות אחוזים ב־ARPU, נראה כי השוק מתחיל להתייצב. ההכנסה מלקוח של פרטנר ירדה ב־7% ל־65 שקל בשנה האחרונה, ירידה דומה לזו של HOT מובייל, שהתייצבה על 51 שקל. ה־ARPU של פלאפון לעומת זאת עלה מ־65 ל־68 שקל, אך בעיקר בשל מחיקת חצי מיליון לקוחות לא פעילים. סלקום שמרה על יציבות ב־ARPU (+0.7%) בשוק הסלולר הגועש בשנה האחרונה. הסיבה לכך היא שבעוד ש־HOT מובייל מגייסת באגרסיביות לקוחות להגדלת הנתח שלה על חשבון המתחרות, פלאפון משקיעה ב־6 מותגי לואו־קוסט ובפרטנר ממשיכים לקדם את 012 מובייל, לסלקום אין שום מותג מוזל, כך שהיא מצליחה לשמור על יציבות יחסית. 

רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, צילום: יונתן בלום רן גוראון, מנכ"ל פלאפון | צילום: יונתן בלום רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, צילום: יונתן בלום

הקיצוץ המתמשך בתשתיות לא מפריע לפרטנר להשקיע בתחרות מול בזק על פריסת תשתית תקשורת. פרטנר הצהירה ביוני כי תשקיע בפריסת רשת סיבים אופטיים עצמאית על גבי הרשת התת־קרקעית של בזק בעלות שנעה בין 3–5 מיליארד שקל. הצלחת הרשת תלויה בעיקר בתפקודו של משרד התקשורת בתור רגולטור. לאחרונה קיבלה פרטנר חיזוק ממשרד האוצר שהכניס את מדיניות משרד התקשורת לחוק ההסדרים ואותת לבזק שכל עיכוב יהיה עבירה על החוק.

לעת עתה פרטנר עדיין נמצאת בשלב ההתחלתי של הפריסה, והפיילוט הזעיר שלה, של 8 משפחות בסך הכל, רחוק מלהוות איום על בזק. כיום בזק היא מונופול מוכרז בשוק ומחזיקה בשני שליש מהתשתיות בישראל, כאשר היא תרגיש שפרטנר מתחילה להוות עליה איום, יתכן וגם HOT תיגרר לפריסת סיבים אופטיים כדי לא להישאר מאחור.

הטלוויזיה של פרטנר מחכה ליישום ועדת פילבר

במקביל למתרחש בסלולר, נראה כי המלחמה האמיתית הבאה תהיה על הטלוויזיה. בסיכום מחצית 2016 ניכר כי סלקום TV הוא שמשאיר את סלקום מעל המים והוביל לשיפור ניכר ברווחיה. בניגוד ל־yes ו־HOT שמאבדות לקוחות, מותג הטלוויזיה של סלקום מושך אותה למעלה בזמן שהסלולר נמצא בקרקעית.

בפרטנר גם מבינים זאת, ולצד פריסת הסיבים והרצון להיהפך לקבוצת תקשורת מבינים כי הם חייבים להביא בשורה חדשה לשוק. שוק הסלולר לא יחזור לגדולתו גם אם גולן טלקום תתפרק, ואקספון, המפעילה הסלולרית החדשה, כבר מתחממת על הקווים ולפי ההשערות צפויה להתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2017. פרטנר לא יכולה לחכות עם הפריסה של הסיבים האופטיים שתיקח לה כמה שנים, ושם כבר רומזים שהם מוכנים להשיק את הטלוויזיה.

מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי, אמר אתמול כי הוא מצפה לקידום הרפורמה בחוק ההסדרים שתפתח לו פתח לשוק. "אנו מצפים ליישום המלצות ועדת פילבר בכל הקשור להחלת חובת מכירה ("Must Sell") על תוכני הספורט ושידורי הערוצים הלינאריים על גבי רשת האינטרנט", אמר בנבנישתי.

תגיות