אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נסיעות משותפות במונית: איך זה יעבוד - וכמה זה יעלה צילום: ערן לם

נסיעות משותפות במונית: איך זה יעבוד - וכמה זה יעלה

בלי מונה, ורק בהזמנה מראש: בעקבות לחץ של נהגי המוניות מנעה המדינה פתיחה מלאה של השוק לתחרות; מה בכל זאת נשאר מהרפורמה?

19.08.2016, 17:10 | ליאור גוטמן

חוק ההסדרים שאישר הקבינט החברתי-כלכלי כולל, בין השאר, פתיחה לתחרות של תחום הנסיעה השיתופית. לפי הנוסח הסופי שאושר, מי שיוכלו לבצע את הנסיעות הם רק "בעלי רישיון לנסיעה מיוחדת", כלומר מי שמחזיקים בידם רישיון למונית. כך, המדינה חסמה הלכה למעשה את כניסת אובר איקס למערך המוניות של ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

אובר איקס הוא שירות נסיעות שיתופי שבמסגרתו כל אחד - כלומר כל מי שיש לו רישיון רכב - יכול להפוך לנהג מונית. אבל המדינה, בלחץ כבד של ארגון בעלי המוניות, כמו גם אזהרות חוזרות ונשנות מצד שר התחבורה כץ שמדובר במהלך שקובע כללי משחק חדשים ולא הוגנים, מנעו את פתיחת השוק לתחרות מלאה

אז מה בכל זאת נשאר? המדינה תאפשר נסיעה שיתופית, כשזו מוגדרת כ"נסיעה במונית (שוב, לא כל רכב - ל"ג) של מספר נוסעים ליעד שבחר כל אחד מהנוסעים, שבה כל נוסע משלם בנפרד על נסיעתו". ואם למישהו היה ספק אולי אובר איקס בכל זאת תגיע, באה המדינה וקובעת כי "נסיעה שיתופית תתאפשר רק לנוסע שהזמין מראש את נסיעתו", כלומר לא "תפס" סתם רכב בכביש.

מונית של גט טקסי, צילום: רונן בוידק מונית של גט טקסי | צילום: רונן בוידק מונית של גט טקסי, צילום: רונן בוידק

הלוגיסטיקה של התרגיל המשפטי הזה לא פחות מסובכת: המדינה מחייבת את הנהג לומר בתחילת הנסיעה כמה כסף הוא גובה, ולאיזה יעד הוא לוקח כל נוסע, לרבות מספר עצירות וזמן הגעה מרבי לכל מקום. אחרי שעברנו את השלב הזה, המדינה מפתיעה וקובעת שבנסיעה משותפת לא יופעל מונה. אז מה יהיה המחיר? כאן מצאו במשרדי הממשלה פטנט מקורי - משרד התחבורה יהיה אחראי לפרסם באתרו את המחירון הרשמי של הנסיעות השונות, כאשר נסיעה שיתופית תחייב הנחה של לפחות 20% מהמחיר הרשמי.

כיצד המדינה תוכל לחשב את כל מסלולי הנסיעה באשר הם, או להתמודד עם אפשרות של העלמת הכנסות עקב אי הפעלת המונה? למדינה הפתרונים. ספר התקציב לא נותן תשובות לשאלות האלה, אבל מסיים באמירה שבמידת הצורך יופעל פיקוח מחירים על כל המכניזם הזה, כדי שאף אחד לא ירגיש שהוא שילם יותר מדי.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



26 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

25.
ממש מעניינות אותי ה"צרות" שלך, נהג מונית מצוי.
ממש מעניינות אותי ה"צרות" שלך, נהג מונית מצוי. רובן גם סתם תירוצים מצוצים מהאצבע. איזה בלאי יש לך על המונית בשעות הלילה? אין פקקים, דרכים פנויות, צריכת דלק נמוכה בהרבה (ואפשר גם לוותר על המזגן) ובמוניות בהן מותקנות מערכות ה Start/Stop - בכלל סיבה למסיבה. שחרר אותנו מהחרטוטים שלך ותשלים עם הקדמה. נמאס לנו להיעשק על-ידכם.
Change905  |  22.08.16
24.
הפקרות לא צריך רישיונות למונית לרפואת שיניים ולכל
הפקרות לא צריך רישיונות למונית לרפואת שיניים ולכל שאר המקצועות בשם התחרות והוזלת המחירים. המדינה מרוויחה 250,000 ש"ח מכל מספר של מונית שהיא מנפיקה לכל מי שרוצה לקנות .ואם יאפשרו לרכבים פרטיים להסיע נוסעים ייסגר לה הברז ויהיה קטסטרופה אם נהגי המוניות שידרשו את כספם.
Elephant  |  21.08.16
22.
למה מה חשבתה נהג יעזוב את הבית ואת
למה מה חשבתה נהג יעזוב את הבית ואת הילדים בשביל פרצופים יפים כמוכם ולא יגבה כסף אתה או את יודעים כמה עולה ביטוח למונית בשנה אז אני יומר לכם שתים עשרה אלף בשנה  ביטוח מונה שבע מאות וחמישים לנה טסט תשע מאות לשנה קצין בטיחות אלף מאתים שקל לשנה איגוד המוניות מאה לשנה בלאי רכב שלושים וחמש אחוז לשנה דלק שלוש אלף עד ארבע וחצי לחודש תלוי בעונה חם קר מזגן לא מזגן מסי תחנה אלף ארבעמאות וחמישים לחודש אז חמודים שלי תעשו טובה ותפסיקו לבלבל את המוח
Lobster  |  21.08.16
לכל התגובות