אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
IFA 2016: למה ענקיות הטכנולוגיה מתעלמות מהטירוף הכי גדול במובייל? צילום: איי אף פי

IFA 2016: למה ענקיות הטכנולוגיה מתעלמות מהטירוף הכי גדול במובייל?

העניין הגובר במציאות מוגברת, הודות ללהיט פוקימון גו, כמעט שלא הורגש בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה באירופה. במקום זאת, העדיפו חברות הטכנולוגיה לשוב ולדחוף לציבור מוצרי בית חכם ושעונים מעוצבים

04.09.2016, 12:06 | ליאור באקאלו, ברלין

מחוץ לאולמות התצוגה בוועידת הטכנולוגיה IFA, שנפתחה בסוף השבוע בברלין, שיחקו המונים בפוקימון גו, משחק המציאות המוגברת (AR) הראשון שחדר למיינסטרים. אבל דווקא בפנים, היכן שאמורות חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם להציג את החזון שלהן לשנה הקרובה, כמעט שלא היה זכר לטרנד זה.

קראו עוד בכלכליסט

גם המציאות הווירטואלית (VR) קיבלה ייצוג מינורי יחסית, בעיקר מצד חברות קטנות שהציגו את הפרשנות שלהם לתחום. אז מה עשו חברות הטכנולוגיה הגדולות? המשיכו לדחוף את הבית החכם, נחושות להמשיך לקדם את החזון שלהן בתחום עד שגם ציבור הצרכנים ייכנע ויאמץ אותו.

סוללות USB בצורת Pokeball. המציאות המוגברת נותרה בחוץ, צילום: ליאור באקאלו סוללות USB בצורת Pokeball. המציאות המוגברת נותרה בחוץ | צילום: ליאור באקאלו סוללות USB בצורת Pokeball. המציאות המוגברת נותרה בחוץ, צילום: ליאור באקאלו

ובינתיים טרנד השעונים החכמים, שזכה לתשומת לב רבה יחסית בשנים האחרונות זכה לכמה הכרזות משמעותיות מצד מספר שחקניות גדולות שבישרו על שינוי כיוון מסוים בקטגוריה, אך לאור המקום המצומצם יחסית שהוענק לו בתערוכה נראה שההשקעה בו מופנה יותר לכלי התקשורת ופחות לציבור הקונים, שלא ממהר להסתער ולקנות.

הסיניות מגייסות את המערב

ההכרזות הגדולות בימים שקדמו לפתיחת התערוכה הובלו בידי השחקניות האסייתיות סמסונג, סוני, לנובו, וואווי ואסוס, שהציגו בעיקר סמארטפונים, שעונים חכמים וגם כמה טאבלטים. ההכרזות מבטאות את המגמה ששולטת זו תקופה בעולם הטכנולוגיה, שהדומיננטיות בו עוברת בהתמדה לכיוון השחקניות הקוריאניות ובעיקר הסיניות, שלאחר שהציפו את השווקים עם סמארטפונים זולים שואפות עתה לשפר את תדמיתן.

לפטופ חדש של לנובו. החברות הסיניות מהמרות של שת"פ עם חברות מערביות , צילום: ליאור באקאלו לפטופ חדש של לנובו. החברות הסיניות מהמרות של שת"פ עם חברות מערביות | צילום: ליאור באקאלו לפטופ חדש של לנובו. החברות הסיניות מהמרות של שת"פ עם חברות מערביות , צילום: ליאור באקאלו

לצורך כך, החברות הסיניות מגבשות יותר ויותר שיתופי פעולה עם מותגים מערביים מוכרים שיהפכו אותן ואת המוצרים שלהן ללגיטימיים יותר בעיני הקהל החשדני. כך למשל וואווי הדגישה שהאטבלט החדש שלה, MediaPad M3 פותח בשיתוף חברת מוצרי האודיו Harman/Kardon האמריקנית, שהלוגו שלה אף מתנוסס על גב המוצר. באופן דומה, ZTE מתגאה בפיתוח משותף עם Dolby בסמארטפון החדש שלה, Axon 7 Mini שמשווק לאודיופילים, ולנובו מנופפת בשיתוף פעולה עם יצרנית המצלמות השוודית Hasselblad בפיתוח מודול צילום חדש לניידים של מותג מוטורולה.

בעבור החברות המערביות נראה שמדובר במדיניות ברורה של "אם לא מנצחים אותם - מצטרפים אליהם", וגם אם ניתן להטיל ספק במידת המעורבות שלהן בפיתוח המוצרים הסינים אפשר להניח בבטחה שלפחות המאזנים הכספיים שלהן יצאו נשכרים מהסיפור.

כשרוב השעונים החכמים שיוצאים לשוק מריצים את מערכת הפעלה Android Wear של גוגל, לא מפתיע שהתחרות בפלח השוק הזה עוברת לתחום העיצוב. הוסיפו לכך את עייפות הצרכנים מלשמוע מידע משעמם על כוח העיבוד של המכשיר הקטן ובאמת שלא נותר יותר מדי על מה לדבר. ביומיים שקדמו לפתיחה הרשמית של IFA הציגו אסוס, סמסונג וסוני שעונים חכמים שמחדשים בעיקר באספקט הוויזואלי.

שעון חכם של סמסונג. דגש על עיצוב, צילום: סמסונג שעון חכם של סמסונג. דגש על עיצוב | צילום: סמסונג שעון חכם של סמסונג. דגש על עיצוב, צילום: סמסונג

בסמסונג הצהירו בגלוי שסוף סוף הבינו שמי שסביר שיקנו שעון חכם הוא חובב שעונים. לכן נעזרה החברה במעצב שעונים, והדגמים שהציגה בתערוכה נראים יותר כמו שעון יוקרה ופחות כמו גאדג'ט. אסוס ניסתה ללכת על אמירה דומה עם ה-ZenWatch 3 שלה, וזכתה לתגובות מעורבות. גם סוני מנסה להפוך את השעון החכם לאביזר אופנתי אבל בגישה מעט שונה. ה-FES Watch U מבוסס על דיו אלקטרוני כשהפעם גם הרצועה מבוססת על הדיו והשעון כולו יכול לשנות את עיצובו. בעזרת אפליקציה סלולרית ניתן לצלם את עיצוב הבגדים הנוכחי של המשתמש ולהתאים את השעון לעיצוב האאוטפיט.

בנוסף הוענק שטח תצוגה נרחב יחסית בתערוכה למספר קווים של שעוני יוקרה מעוצבים ובהם קו שעוני Access של מעצב האופנה מייקל קורס שהושק במרץ האחרון, שבאופן לא מפתיע מנסה לשלב בין טכנולוגיה ועיצוב יוקרתי. לא חייבים להתחבר לעיצובים של השעונים החדשים של אסוס וסמסונג או לשעונים של מייקל קורס אבל המסר ברור: לא מדובר עוד באביזר שפונה לחובבי גאדג'טים אלא לקהל אחר לחלוטין של חובבי שעונים יוקרתיים. רק הזמן יגיד אם שינוי הכיוון הזה יהיה מה שיציל את המכירות המאכזבות של הקטגוריה.

תחום ה-AR לא תפס מקום מרכזי בתערוכה, חרף ההצלחה הגדולה של פוקימון גו. המוצרים העיקריים שהוצגו היו מעין מקרני משקפיים שמבקשים לקחת את השילוב בין מספר שכבות של תצוגה ולרתום אותו לטובת השוק העסקי. כך למשל אפסון, שמוכרת יותר כיצרנית מדפסות ומקרנים, הציגה מקרן משקפיים למציאות מוגברת שלטענתה כבר נמצא בשימוש בידי רופאי שיניים בגרמניה.

הגדולות ישנות, הקטנות מפתיעות

נוכחות ה-VR היתה מעט יותר בולטת, אך לא כללה הכרזות משמעותיות. מעבר לעמדת הדגמה גדולה יחסית של קסדת המציאות המדומה של סוני, עיקר נוכחות ה–VR היתה דווקא אצל חברות קטנות יחסית. באחד הדוכנים הקטנים יותר בתערוכה חשפה FIBRUM קסדת מציאות מדומה פרי פיתוחה, שמגיעה עם משחקים מובנים ומציעה למפתחי משחקים לעבוד. פיתוח קטן אחר שמשך את תשומת לבנו היה VirtualVisor - אביזר קטנטן שמתחבר לכובע מצחיה ורותם את יכולות הסמארטפון

לפלטפורמת VR ניידת.

רובוט להרכבה ותכנות עצמי של Makeblock. החברות הקטנות התאמצו יותר מהגדולות , צילום: ליאור באקאלו רובוט להרכבה ותכנות עצמי של Makeblock. החברות הקטנות התאמצו יותר מהגדולות | צילום: ליאור באקאלו רובוט להרכבה ותכנות עצמי של Makeblock. החברות הקטנות התאמצו יותר מהגדולות , צילום: ליאור באקאלו

שימוש חביב נוסף ל-VR מגיע מחברת Medisana שמייצרת מוצרים רפואיים. החברה הציגה אב-טיפוס לכסא עיסוי אוטומטי, כמו אלה שמוצאים לפעמים בקניונים, שמתחבר לקסדת אוקולוס ובעזרת אפליקציה ייעודית מבקש להעניק למשתמש חוויית טיפול אנושית ומרגיעה יותר. לדברי המפתח, במידה והמוצר יזכה למספיק תגובות אוהדות החברה תשקול לצרף אותו לפורטפוליו המוצרים שלה.

הכותב היה אורח וואווי בתערוכה 

תגיות