אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סמסונג צריכה ללמוד ניהול משברים מאפל צילום: עומר כביר

סמסונג צריכה ללמוד ניהול משברים מאפל

סמסונג הגיבה מהר לדיווחי הפיצוצים בפאבלט החדש גלקסי נוט 7, אך כדי לצאת מהמשבר, כדאי שתפעל כמו אפל במשבר האייפון 4

04.09.2016, 11:54 | עומר כביר
עמוס 6 לא היה הדבר היחיד שהתפוצץ בשבוע שעבר. ביחד אתו התפוצצו מספר לא ברור של סמארטפונים גלקסי נוט 7 של סמסונג, שעלו בלהבות בזמן טעינתם, והביאו את החברה להכריז על ריקול והפסקה מיידית של מכירותיו. מדובר במהלך בהיקף חסר תקדים בשנים האחרונות. ענף הסלולר אמנם חזה בכמה ריקולים בשנים האחרונות, אבל אף חברה בסדר הגודל של סמסונג לא עצרה מכירות וביצעה ריקול למוצר דגל, ועוד בשל בעיה שעלולה להביא לסכנת חיים משמעותית. זהו אחד המשברים הגדולים ביותר בהיסטוריה של סמסונג, שצפוי להביא למקצה עריפת ראשים בצמרת החברה.

קראו עוד בכלכליסט

המשבר לא יכול היה להגיע בתזמון גרוע יותר: ביום הפתיחה של IFA, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה באירופה, ופחות משבוע לפני שאפל עומדת להציג את האייפון החדש. ודווקא 2016 החלה טוב עבורה. אחרי מכירות חלשות יחסית בשנה שעברה, סמסונג חזרה לרכוב על הגל עם השקת גלקסי S7 בתחילת השנה, שהצליח להדיח את האייפון מראש טבלת הסמארטפונים הנמכרים ביותר בארה"ב ולהחזיר את חטיבת המובייל בחברה לצמיחה בחציון הראשון של השנה. השקת גלקסי נוט 7 היתה אמורה להמשיך שרשרת של הצלחות. אבל האידיליה שהחלה בביקורות חיוביות ומכירות מקדימות מוצלחות הסתיימה בשבוע שעבר עם דיווחי התקלה.

מאירוע ההשקה של גלקסי נוט 7, צילום: עומר כביר מאירוע ההשקה של גלקסי נוט 7 | צילום: עומר כביר מאירוע ההשקה של גלקסי נוט 7, צילום: עומר כביר

עד עתה רשמה החברה נקודות זכות חשובות על תגובה מהירה והחלטית ועל בחירה במהלך בעל משמעות כלכלית נכבדת מבחינתה. אבל לסמסונג אסור להסתפק בריקול. היא חייבת לצאת לפעול בנחישות גדולה יותר, בדומה למה שעשתה יריבתה הגדולה — אפל. שעות ספורות לאחר השקת אייפון 4 ביוני 2010, החלו להתקבל דיווחים שלפיהם המכשיר מאבד קליטה לחלוטין כאשר מחזיקים אותו בדרך מסוימת. הבעיה השפיעה על מספר קטן יחסית של משתמשים, אך עוררה רעש תקשורתי רב. התגובה הראשונה של אפל, שיצאה יום למחרת, לא היתה מוצלחת וייעצה למשתמשים לא להחזיק את המכשיר בצורה מסוימת. אח"כ טענה אפל שהבעיה בכלל נובעת מהאופן שבו מוצג חיווי הקליטה, והתקבלה בבוז.

המגמה התהפכה לאחר שבועיים, כשסטיב ג'ובס כינס מסיבת עיתונאים שבה הסביר את עמדת החברה באריכות, והבטיח לחלק לכל הרוכשים ללא עלות כיסוי מיוחד שיפתור את הבעיה. לאחר האירוע הוזמנו עיתונאים לסיור במעבדות שבהן בוחנת אפל את יכולות הקליטה והשידור. היה בכך די כדי להשקיט את הסערה, ועד אוגוסט הרוחות נרגעו כמעט לחלוטין. סקר שנערך באותו חודש מצא ש־72% מרוכשי המכשיר מרוצים ממנו "במידה רבה", והאייפון 4 נמכר, ללא שינוי, עד ספטמבר 2013.

הבעיה של סמסונג חמורה הרבה, והיא לא יכולה להרשות לעצמה להתמהמה. החברה צריכה ללמוד מהטעות של אפל ולהימנע מהודעות מוזרות לתקשורת. מסיבת העיתונאים מיום שישי, שבה קיבלו בכיריה אחריות על התקלה, היא התחלה טובה. עכשיו הם צריכים לפתוח את המפעלים ומעבדות הפיתוח של סמסונג לעיתונאים, וברוח עידן הרשתות החברתיות להוסיף עדכונים שוטפים בפייסבוק ובטוויטר על הנעשה.

תגובה מהירה כזו תמתן משמעותית את הנזק התדמיתי שנוצר לחברה ויכולה אפילו להציל את הגלקסי נוט 7, בהנחה שהבעיה תאותר ותתוקן במהרה.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
בהמשך למגיבים 1 ו-2 אפל היא לא דוגמא
בהמשך למגיבים 1 ו-2 אפל היא לא דוגמא טובה. סמסונג לא יכולה לנהוג כמו אפל כי משתמשי סמסונג הם לא עדר של מעריצים בורים. הם משתמשים שבוחרים את סמסונג מתוך מבחר גדול של אלטרנטיבות דומות, להבדיל ממשתמשי איפון (ומצביעי ביבי) שלא מכירים בשום אלטרנטיבה לא חשוב כמה מושא הערצתם דופק אותם. נכון לעכשיו סמסונג מתנהלת באופן מופתי. נחכה לעדכונים נוספים.
Fries  |  05.09.16
2.
זה היה בצחוק, נכון? לאפל לקח שבועיים להודות
זה היה בצחוק, נכון? לאפל לקח שבועיים להודות שבכלל יש בעיה, וגם אז במקום להחליף לכולם את הגרוטאה היא זרקה להם כיסוי בגרוש וחצי שגרם למכשירים להתחמם. בפרשת הסוללות המתלקחות של אייפון-החברה הכחישה שבכלל יש בעיה והאשימה את המשתמשים!! התגובה המיידית של אפל היא-אין בעיה, ואם יש בעיה היא בגללך.
Bullhorn  |  04.09.16
1.
איזו כתבת שטות בחיי. סמסונג מתנהלת נהדר. יצאה
איזו כתבת שטות בחיי. סמסונג מתנהלת נהדר. יצאה בהודעה, הגיבה, מאפשרת להחזיר ואף משלמת כסף למשתמשים שלה. רק כי היא לא עושה אחד לאחד כמו אפל, לא אומר ש"יש לה מה ללמוד". פרשת האנטנה גייט היא אחת המביכות של אפל ולהזכיר אותה כאילו מדובר בניהול משבר טוב זה זלזול בזיכרון של הקוראים. "אתם מחזיקים את הטלפון לא נכון" הוא סמל ומופת לזלזול של סטיב בלקוחות שלו וכולנו זוכרים את התגובות שהיו אז (עד היום גורביץ' מזכיר את זה בטורים שלו). אני משתמש אייפון ואוהב את אפל, אבל התרשמתי לטובה מאיך שסמסונג פועלת כאן. לא רואה שום הגיון לבקר אותם רק כי המנכ"ל לא עשה תדריך לכתבים במפעל שלהם "כמו אפל".
Blowdryer  |  04.09.16