אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לתע"א ייקח 3 שנים לבנות לוויין חדש, לבואינג - 18 חודשים" צילום: חלל תקשורת

"לתע"א ייקח 3 שנים לבנות לוויין חדש, לבואינג - 18 חודשים"

כך אמר ל"בלומברג" טל ענבר, ראש מכון פישר למחקר אוויר וחלל. מידד פריינטא, העומד בראש חברת הננו לוויינים Sky And Space: "אין מדיניות חלל רצינית בישראל"

05.09.2016, 09:25 | שירות כלכליסט

"אין מדיניות חלל רצינית במדינת ישראל". כך אמר לבלומברג איש תעשיית החלל הישראלי מידד פריינטא, במסגרת כתבה שעסקה באובדן לווין עמוס 6. פריינטא מנהל את חברת הלווינים הזעירים (ננו לווינים) Sky And Space – חברה שפועלת ברחבי העולם ושמושבה באנגליה.

"ממשלת ישראל החליטה שהגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי – וזה מה שהיא צריכה לעשות גם עם הלוויינים שלה", אמר פריינטא.  

קראו עוד בכלכליסט

לדבריו, יש בעייתיות בהחלטה למכור את חלל לחברה הסינית Xinwei - החלטה שעל פי הנהלת החברה לא בוטלה בשלב זה, על אף אובדן עמוס 6. "כל מכשיר קשר שנעשה בו שימוש בתעשייה הצבאית, בצבע, באמבולנסים, כולם מסתמכים על הלווינים. מה יקרה אם סין תחליט יום אחד לסגור את תעשיית הלוויינים של ישראל?", אמר פריינטא.

טל ענבר, ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי של האוויר והחלל, אומר בכתבה כי יש מקום מצד הממשלה לדחוף לבניית תעשיית לוויינים עצמאית בישראל. לוויינים כאלה יוכלו לשרת אותה גם במצב רגיעה וגם במצב של משברים גיאו פוליטיים.

על פי ענבר, לחלל יש כרגע שלוש אפשרויות מרכזיות. הפיתרון המהיר יהיה רכישת לוויין שכבר נמצא בחלל,כשהחיסרון יהיה תקופת זמן מוגבלת יותר ביחס ללוויין חדש – והדבר אינו מספק מענה לחלק מהלקוחות שחתמו על הסכמי שירות מעמוס 6, כולל משרד הביטחון הישראלי.

אפשרות שנייה תהיה כניסה לפרויקט של לוויין חדש, שיירכש מאחת החברות הבינלאומיות הגדולות, כמו בואינג או לוקהיד מרטין. במקרה זה מדובר ב-18 חודשים של המתנה עד לסיום בניית הלוויין.

האפשרות השלישית היא לחזור לתעשייה האווירית עם הזמנה חדשה - שיתרונותיה בהיכרות ובפעילות המשותפת של שתי החברות, ובעובדה ששתיהן ישראליות. מנגד, "לתע"א ייקח סביב 3 שנים לבנות לוויין חדש, זמן ארוך מאד ביחס לתעשיות האחרות בעולם", אמר ענבר.

העבודה על עמוס 6 בתעשיה אווירית , צילום: תעשיה אווירית העבודה על עמוס 6 בתעשיה אווירית | צילום: תעשיה אווירית העבודה על עמוס 6 בתעשיה אווירית , צילום: תעשיה אווירית

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
רצף האירועים מעלה את השאלה: האם מדובר בתאונות
רצף האירועים מעלה את השאלה: האם מדובר בתאונות או במשהו אחר? מאות מליוני דולרים "נעלמו" לפתע בחלל, אחרי שלוויין כבר במסלולו ועובר בדיקות. לוויין שני מתפוצץ לפתע על כן השיגור, בשלב טריוויאלי למדי של הכנות לקראת שיגורו. במידה והלוויין הבא ילך לאיבוד, תעשיית החלל הישראלית תכנס לקיפאון עמוק. לכן ראויה התייחסות הגורמים המתאימים.
Bug  |  05.09.16
21.
זה ברור, גם בלווינים בד"כ לא משתמשים בגלל
זה ברור, גם בלווינים בד"כ לא משתמשים בגלל זה בטכנולויות מאוד חדשות כי צריך טכנולוגיות מוכחות שעבדו לאורך זמן, יש גם נושא של עמידות בקרינה קוסמית, יש חשיבות גדולה למשקל, לגודל כי כול גרם עולה לשגר המון ומקטין את זמן החיים של הלווין במסלול, והמקום מצומצם, כול זה ידוע, אבל זה לווין תקשורת, זה לא לוויין יחודי ז"א יכול להיות שיש לו יכולות יחודיות אבל הן בנויות מרכיבים שלא כולם, אפילו לא רובם צריכים להיות יחודיים (מערכי הנעה, כוח, תקשורת) אלו מערכים שמשמשים בהרבה לוויינים. בסה"כ מייצרים כבר המון שנים לווינים, היום זה גם עסק, ז"א עלויות הן פרמטר מאוד חשוב (תראה את הכתבה, התעשיה האווירית צריכה להתמודד מול ענקים כמו בואינג) כאשר אולי בתחומים אחרים (מחקר, ריגול וכדומה) לעלויות יש חשיבות פחותה קצת.
Submarine  |  05.09.16
לכל התגובות