אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ג'נרל מוטורס משיקה טכנולוגיה שעוקבת אחר תנועת האישונים כדי לוודא שהנהג עירני

ג'נרל מוטורס משיקה טכנולוגיה שעוקבת אחר תנועת האישונים כדי לוודא שהנהג עירני

יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב תשיק מערכת שמספקת יכולת נהיגה אוטונומית מוגבלת ויודעת לזהות מתי הנהג נרדם, להעיר אותו ואפילו להעביר את השליטה במכונית למפעיל אנושי מרחוק

11.09.2016, 13:37 | הראל עילם
רצף התאונות ברכבים אוטונומיים ברחבי העולם גורמות ליצרניות הרכב למהר ולשפר את רמת הבטיחות שלהן. ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה בארצות הברית ואחת החברות המובילות בתחום הרכבים האוטונומים, הודיעה במהלך סוף השבוע כי בשנה הבאה תשיק מערכת חדשה שתדע לעקוב אחרי תנועות האישונים של הנהג כדי להתריע אם הוא נרדם או לא מרוכז.

קראו עוד בכלכליסט

כמו המערכות המתחרות של וולוו וטסלה, מערכת הסופר-קרוז החדשה של ג'נרל מוטורס נועדה לספק יכולת נהיגה אוטונומית מוגבלת. הנהג עדיין נמצא בשליטה, אבל הרכב יוכל לשמור על נתיב קבוע במהלך נסיעה בכבישים מהירים, לעקוף רכבים איטיים ואפילו להגיב בצורה מוגבלת לתאונות ומפגעים על הכביש.

מפעל של GM. המערכת החדשה עדיין לא מסוגלת לנהוג לבד ברכב, צילום: בלומברג מפעל של GM. המערכת החדשה עדיין לא מסוגלת לנהוג לבד ברכב | צילום: בלומברג מפעל של GM. המערכת החדשה עדיין לא מסוגלת לנהוג לבד ברכב, צילום: בלומברג

עם זאת, המערכות האלו עדיין לא מסוגלות לייתר את הנהג. בסוף יוני המערכת של טסלה גרמה לתאונה קטלנית: אור השמש החזק מנע ממנה לזהות משאית לבנה שנכנסה לנתיב. הנהג ככל הנראה נרדם, והרכב נכנס במשאית במלוא המהירות.

ג'נרל מוטורס רוצה להשיק תוך חמש שנים רכבים אוטונומיים מלאים שלא ידרשו נהג אנושי וכנראה גם לא יצויידו בהגה, אבל כיום הרכבים עדיין לא מוכנים לכך. וולוו משתמשת למשל במערכת שדורשת מהנהג לגעת בהגה ולבצע פעולות כל פרק זמן נתון על מנת לוודא שהוא עירני ופעיל, אבל סמנכ"ל ג'נרל מוטורוס, מרק רוס, אמר בעבר כי המערכות האלו אינן מספקות וקל מאוד לשטות בהן.

הפתרון של מוטורס – לעקוב אחרי תנועות האישונים של המשתמש – אמור אם כך למנוע מקרים כמו התאונה של טסלה. במידה והמערכת תמצא שהנהג אינו מרוכז, היא תתריע בפניו על ידי הודעות קוליות ו-ויזואליות דרך פלטפורמת OnStar של מוטורס. אם גם זה לא יספיק, המערכת מסוגלת להתריע בפני מפעיל אנושי, שיוכל לבצע פיקוח מרחוק, לנסות ולהעיר את המשתמש, ואפילו להשתלט על הרכב מרחוק ולהחנות אותו בשולי הכביש במידת הצורך. 

תגיות