אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשת דיזלגייט, הגרסה הסינית צילום: גטי אימג'ס

פרשת דיזלגייט, הגרסה הסינית

הממשל הסיני הודיע כי חמש יצרניות רכב רימו בנתוני זיהום אוויר כדי לקבל סובסידיה מהמדינה

11.09.2016, 20:05 | תומר הדר

תעשיית הרכב המערבית עסוקה בימים אלה בהכנות לתערוכת הרכב שתתקיים בפריז בסוף החודש, אך מה שמעסיק אותה באמת זה השפעותיה של דיזלגייט על תקנות רגולטריות חדשות בנושאי זיהום אוויר והשאלה איזה נתח שוק יגזלו בעשור הבא המכוניות האוטונומיות.

קראו עוד בכלכליסט

בינתיים בצדו השני של הגלובוס נחשפת פרשת דיזלגייט בגרסה הסינית. סין מעניקה סובסידיות למכוניות בעלות מערכות הנעה חשמלית ולמכוניות בעלות שיעורי פליטת מזהמים נמוכה, והממשל הסיני גילה בשבוע שעבר כי חמש יצרניות רכב רימו בנתוני זיהום אוויר כדי לקבל סובסידיה מהמדינה. שוק הרכב הסיני נמנה עם שוקי הרכב הגדולים בעולם, עם מכירות של 21.1 מיליון מכוניות חדשות ב־2015.

שמותיהן של יצרניות הרכב שנתפסו על ידי השלטונות הסינים עשויים להיות זרים לאוזניים ישראליות, אך עבור הצרכן הסיני מדובר בשמות מוכרים כמו ג'ילי, JAC ו־BYD. לצדן נתפסו גם יצרניות המוכרות במערב: יונדאי וניסאן.

כבישים בסין. היעד של המדינה להעלות לכבישים 300 אלף רכבים חשמליים בשנה, צילום: גטי אימג כבישים בסין. היעד של המדינה להעלות לכבישים 300 אלף רכבים חשמליים בשנה | צילום: גטי אימג'ס כבישים בסין. היעד של המדינה להעלות לכבישים 300 אלף רכבים חשמליים בשנה, צילום: גטי אימג

הממשל הסיני הודיע כי לצד היצרנים שנתפסו בשבוע שעבר, קיימים 20 יצרנים נוספים, מערביים בחלקם, שניצלו את מדיניות הסובסידיות לרכב נקי של הממשל הסיני והציגו לממשל נתוני זיהום שנראה שעברו "שיפוץ". כלי תקשורת בסין העריכו כי היקף הסובסידיות שניתנו ליצרני הרכב שזייפו את התוצאות הוא 150 מיליון דולר. על פי הודעתו הראשונית של הממשל הסיני, יצרניות רכב רבים צפויות להיקנס, ואחרות אף לאבד את רישיון הייצור.

יונדאי ציינה כי החברה בודקת את הנושא מול השלטונות ותגיב בהקדם. ג'ילי היסנית בחרה לא להתייחס לדברים, ו־JAC הודיעה כי אינה רואה בפרשה השפעה מיידית על פעילותה.

אם עשרות יצרניות רכב יימצאו אשמות, תהיה לכך השפעה לא קטנה על השוק הסיני. ראשית, הממשל הסיני עלול לבטל את מדיניות הסובסידיות, שמטרתה בין היתר לתמוך ביעד שנתי של העלאת כ־300 אלף רכבים חשמליים לכבישי סין החל מ־2016 כדי להפחית את זיהום האוויר הכבד בערים. שנית, ענף הרכב הסיני נמצא כיום בעיצומה של רפורמה. כיום מרבית הרכבים הנמכרים בסין הם של חברות רכב מערביות, שמייצרות בסין במפעלים המכונים JV, מפעלים שבהם יצרנית הרכב המערבית והיצרנית הסינית הן שותפות שוות.

כיום היצרניות המערביות מנהלות מאבק לדחיקת רגלי שותפותיהן הסיניות. אם יצרניות רכב מערביות גדולות רבות יימצאו אשמות בפרשה, הממשל הסיני עלול לסגת מן היוזמה לאפשר ליצרניות הרכב המערביים להגדיל את נתח בעלותן על מפעלי הרכב הסינים.

תגיות