אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טסלה משדרגת את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה ועוברת לסמוך על הרדאר צילום: James Lipman

טסלה משדרגת את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה ועוברת לסמוך על הרדאר

החברה של אלון מאסק הכריזה על שדרוג תוכנת הנהג האוטונומי ברכביה. השינוי המרכזי הוא העברת מרכז הכובד של הראיה הממוחשבת מהמצלמה לרדאר על מנת לשפר את יכולות זיהוי המכשולים גם בתנאי מזג אוויר גרוע

12.09.2016, 11:13 | נמרוד צוק
"באמצעות טכנולוגיית הנהיגה האוטומטית החדשה שלנו, מכונית הטסלה שלך תוכל כמעט תמיד להפעיל את הבלמים בצורה נכונה - גם במקרה של צלחת מעופפת שתנחת בפתאומיות על הכביש במזג אוויר גרוע", כך מתארת יצרנית הרכבים החשמליים של אלון מאסק את השיפור הצפוי ביכולות התמרון העצמיות של רכביה לאחר שישודרגו לגרסה 8 החדשה של תוכנת הנהג האוטונומי שלה. הפצת הגרסה לרכבים תתבצע במהלך השבועות הקרובים.

קראו עוד בכלכליסט

השינוי המרכזי בתוכנה, זה שאמור לשפר בצורה דרמטית את יכולות הבלימה העצמית של הרכבים, הוא העברת מרכז הכובד של הראיה הממוחשבת מהמצלמה לרדאר, שמותקן במכוניות טסלה מאז 2014 אבל תיפקד עד כה כאמצעי עזר משני בלבד. המצלמה ומערכת ניתוח התמונה המצוותת אליה יוצרו על ידי חברת מובילאיי הישראלית, שהפסיקה את שיתוף הפעולה שלה עם טסלה לאחר התאונה הקטלנית בה נהרג נוסע באחת ממכוניות החברה בעת שהשתמש במצב נהיגה אוטומטית.

אלון מאסק. התאונה הקטלנית דרשה שדרוג של המערכת אלון מאסק. התאונה הקטלנית דרשה שדרוג של המערכת אלון מאסק. התאונה הקטלנית דרשה שדרוג של המערכת

היתרון של הרדאר על פני המצלמה, הסבירה טסלה בפוסט בבלוג החברה, הוא ביכולתו לתפקד היטב גם בתנאי מזג אוויר גרוע כמו ערפל, אבק, גשם ושלג, או בתנאי סינוור. בנוסף הרדאר יכול "לראות" דרך עצמים במצבים מסוימים, למשל כאשר משאית גדולה מסתירה את המתרחש בהמשך הכביש. החסרון שלו, שמנע עד כה את האפשרות לעשות בו שימוש כאמצעי חישה עיקרי, הוא האופן בו הרדאר קולט חומרים וצורות שונות - עץ ופלסטיק יראו לו שקופים, בני אדם ובעלי חיים יראו שקופים-למחצה וחפצי מתכת עגולים עלולים להיראות שונים מאוד בגודלם. פחית שתיה שמונחת בזווית מסוימת על הכביש, מסבירים בחברה, עלולה להיראות כמו מכשול גדול ומסוכן שדורש בלימת חירום.

אבל כעת טוענים בטסלה שהצליחו לפתור את הבעיה באמצעות שלושה שיפורים בתוכנה שאינם דורשים כל שינוי בחומרת הרדאר: הגדלת כמות המידע הוויזואלי שמופקת ממנו פי שישה, השוואת תמונת העולם בנקודות זמן שונות כדי לתקן עיוותים בראיה הממוחשבת, ומערכת שמשתמשת במידע שנאסף מהנהגים כדי לאמת את השפעתם של עצמים קבועים (כמו תמרורים או גשרים) על בטיחות הנהיגה וליצור מפה ממוחשבת מדויקת יותר של הדרך והמכשולים המצויים בה.

לאחר השדרוג, אומרים בחברה, יחלו המכוניות להפעיל את הבלמים במתינות על פי אותות הרדאר, גם כאשר המצלמה לא קולטת כל מכשול. עם העלייה במידת הוודאות של המערכת בנוגע לסיכון להתנגשות תגדל עוצמת הבלימה. התוצאה, נטען, תהיה שגם אם המשאית שנוסעת לפני הרכב של טסלה תתנגש באותה צלחת מעופפת היפותטית בשל הערפל, הטסלה תדע לבלום בזמן ולא תתנגש במשאית. עם זאת, טסלה עדיין מגדירה את מערכת הנהיגה העצמית שלה כסמי-אוטונומית בלבד, כזו שעדיין דורשת מעורבות מתמדת של הנהג כדי להימנע מתאונות במקרים בהם היא לא מתפקדת בצורה טובה מספיק.

במסיבת עיתונאים בה הציג מאסק את השדרוג הוא טען כי המערכת החדשה היתה יכולה למנוע את התאונה בה נהרג בחודש מאי ג'ושוע בראון, בעת שרכב הטסלה בו נסע התנגש במשאית שחצתה את הדרך לאחר שמערכת הנהיגה האוטונומית החמיצה אותה לחלוטין עקב סינוור.

שיפורים נוספים למערכת כוללים ביטול אוטומטי של מצב הנהיגה האוטונומי במקרה והנהג לא מגיב לאזהרות על מצב הדרך, שיפור ביכולת הירידה האוטומטית מהכביש המהיר לכבישים צדדיים, שיפור ביכולות מעבר הנתיבים והעקיפה, חיזוק אוטומטי של עוצמת הבלימה בעת הפעלה חלשה מדי על ידי הנהג ושינוי אוטומטי של כיוון הנסיעה במקרה של התנגשות ודאית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות