אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
S&P: האינטרנט הוריד את מכירות בתי הכלבו ב-30% ב-15 השנים האחרונות צילום: בלומברג

S&P: האינטרנט הוריד את מכירות בתי הכלבו ב-30% ב-15 השנים האחרונות

בחברת הדירוג מעריכים כי הצמיחה המהירה של המסחר האלקטרוני (e-commerce) מהווה איום ניכר על החנויות המסורתיות בארה"ב: "בתי הכלבו יאלצו לסגור חניות ושטחי המסחר יצטמצמו"

13.09.2016, 12:01 | אמיר רוזנבאום

הצמיחה המהירה במסחר האלקטרוני (e-commerce) ב-15 שנה האחרונות, גרמה לצניחה של 30% בהיקף המכירות של חנויות הכלבו המסורתיות בארה"ב. אייל עברון ועופר עמיר, כלכלנים ב-S&P מעלות, טוענים בסקירה מורחבת בנושא כי "המגמה הזאת תימשך ואף תואץ בשנה הקרובה".

קראו עוד בכלכליסט

לדבריהם, "המסחר האלקטרוני, הגורם לאנשים לרכוש מצורי צריכה מהבית באמצעות המחשב, מוביל להיחלשות פיננסית מתמשכת אצל חלק מהקמעונאיות המובילות בארה"ב שסובלות מהעדר צמיחה במכירות".

אייל עברון אייל עברון אייל עברון

מגמה זו טוענים הכלכלנים, "עלולה להוביל להאצה בקצב סגירת החנויות המסורתיות בשנים הקרובות. לאחרונה הודיעה רשת חנויות הכלבו מייסיס (Macy's) שבכוונתה לסגור מאה חנויות".

 

מנגד טוענים ב-S&P כי טכנולוגיה וחוויית קנייה בחנויות המסורתיות מסייעות לקמעונאים בתחרות מול עסקי המסחר האלקטורני, אך לא בטוח שיספיקו כדי לנצח בה. בסוכנות הדירוג צופים כי למסחר האלקטרוני תהייה השפעה גם על שוק הקמעונאות הישראלי, אך בקצב איטי יותר בהשוואה לשוק האמריקאי. כמו כן, הם אינם צופים האצה בקצב סגירת החנויות בישראל בעתיד הניראה לעין עבור מרבית הקמעונאים, כיוון שבשוק הישראלי, בשונה מהשוק האמריקאי לא קיימות כמעט חנויות מסוג Off-Price (חנויות עודפים) וחנויות "הכל בדולר" אשר מאיצות את התהליך שעובר בשנים האחרונות השוק האמריקאי.

 

ב-S&P מעריכה כי האבטלה בארה"ב צפויה להישאר נמוכה וההכנסה הפנויה של הצרכנים האמריקאים תמשיך לגדול. גורמים אלו אמורים להוות סביבה תומכת עבור השוק הקמעונאי, אולם היא אינה זהה עבור כל הקמעונאים.

הכלכלנים של סוכנות הדירוג מסבירים כי קמעונאים המוכרים מוצרים שקשה למכור אותם באמצעות האינטרנט כמו מכוניות, טכנולוגיה ובריאות ממשיכים להציג תוצאות טובות, ואילו קמעונאים המוכרים מוצרים זולים כמו בגדים מציגים אי יציבות ואף תוצאות חלשות לאורך זמן. גם בקרב אלה האחרונים ניכרים הבדלים ברורים – בניגוד לחנויות הכלבו, חנויות הדיסקאונט מציגות בשנים האחרונות גידול במכירות וברווחים, המצביעות על התמקדותו של הצרכן האמריקאי ברצון לתמורה הוגנת לכספו (Value for Money).

גרף מכירות e-commerce וחנויות כלבו גרף מכירות e-commerce וחנויות כלבו גרף מכירות e-commerce וחנויות כלבו

"בשנים האחרונות, חניות העודפים היוו את מגזר המכירות העיקרי ששמר בעקביות על צמיחה במכירות ורווח. לדוגמא, בשנים 2014-2015, רשת החנויות הדיסקאונט TJX החליפה את מייסיס בתואר המוכרת הגדולה בתחום ההלבשה בארה"ב. אחת הסיבות לכך היא שהצרכנים בארה"ב מעדיפים כיום מוצרים שמחירם משקף בצורה טובה יותר את ערכם האמיתי", כותבים הכלכלנים. 

עופר עמיר עופר עמיר עופר עמיר

המסחר האלקטרוני משנה את הכללים בענף

 

ב-S&P טוענים כי המסחר האלקטרוני משנה את הכללים בענף, והוא ההשפעה הגדולה ביותר על הנוף הקמעונאי בארה"ב. "הצרכן התרגל לאפשרות לקנות מיידית לפי דרישה ולאספקה מהירה יחסית. ככל שהמסחר האלקטרוני ימשיך לצבור תאוצה, שטח המסחר בחניות יצטמצם, וקמעונאים שלא ישפרו את כוח המשיכה של הסחורה שלהם ימשיכו לחוות ירידה במכירות", אמרו בסוכנות הדירוג.

 

 

כדי להתגבר על החיסרון היחסי מול חברות המסחר האלקטרוני, החלו חלק מהקמעונאים להשתמש בחנויות הקיימות כערוצי הפצה לאספקת מוצרים שנקנו באינטרנט ביעילות ובמהירות גבוהה יותר מאשר במשלוח ישיר. הכלכלנים טוענים כי "מהלך זה נמצא בהתהוות ועשוי להיות ניסוי יקר, שהשפעתו איננה צפויה להשפיע באופן חיובי על שולי הרווח בטווח הקרוב. הטענה שקמעונאים מוצלחים יכולים לשפר את ההפצה אמנם נכונה, אך החנויות הפיזיות לא תוכננו במיוחד עבור הפצה יעילה ולכן שימוש זה הופך את הלוגיסטיקה למאתגרת יותר. במקביל, קמעונאים באינטרנט מתחילים בהדרגה לפתוח חנויות פיזיות, בין היתר כמרכזי תצוגה ואיסוף".

 

"גם בעלי הנדל"ן הקמעונאי מאמצים את המסחר האלקטרוני, בין היתר, על ידי מתן גישה חופשית לאינטרנט אלחוטי, אפליקציות ששולחות קופונים ללקוחות ותכניות נאמנות המשפרות את חוויית הלקוח ומסייעות במשיכת לקוחות ובהגדלת המכירות במרכזי הקניות", הוסיפו.

 

מה הצפי לשנים הקרובות?

 

הכלכלנים מעריכים שהאתגרים הקיימים יישארו ושהשוק ימשיך להשתנות במהירות. קמעונאים מקוונים ימשיכו להתחרות על ערך, מהירות ונוחות, ולנגוס נתח שוק מהקמעונאים המסורתיים. בטווח הארוך יותר, הירידה במספר החנויות המסורתיות, לטובת הקנייה בחנויות מקוונות תמשך, אך ייתכן כי רשתות רזות יותר ישפרו את חוויית הקנייה, בין באמצעות שיפור השירות ובין באמצעות מיתוג וטכנולוגיה.

מייסיס, צילום: בלומברג מייסיס | צילום: בלומברג מייסיס, צילום: בלומברג

תגיות