אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אבא מרד בדת ואח"כ חזר לחיקה, ואמר: "יש אלוהים, אבל הוא לא היה בשואה"

אבא מרד בדת ואח"כ חזר לחיקה, ואמר: "יש אלוהים, אבל הוא לא היה בשואה"

דניאל בירנבאום מנכ"ל סודהסטרים, בן 54, נשוי ואב לארבעה, גר בתל מונד

15.09.2016, 08:59 | דיאנה בחור ניר

"נולדתי בניו יורק להדסה, בעלת תואר שני בספרות ועובדת סוציאלית, ולארווין, היסטוריון, פרופסור למדע המדינה ורב קונסרבטיבי. אבי, יליד סלובקיה, שרד את השואה בזכות מסמכים מזויפים. ב־1947 הוא ניסה לעלות לישראל והפליג באונייה אקסודוס, אך כשהנוסעים גורשו לאירופה היגר לארצות הברית, לקרובי משפחה שכבר היו שם. אמי היא בת למשפחה שנמלטה לארצות הברית כבר אחרי הפרעות בקישינב.

"אהבתי את הילדות האמריקאית אבל גם למדתי בבית ספר יהודי וגדלתי בסביבה עם תודעה ציונית. אחד מזיכרונות הילדות החזקים שלי הוא מ־1967, זמן קצר אחרי מלחמת ששת הימים. הייתי בן 5 ואני זוכר את אבי עומד ביציאה מן הבית עם מזוודה, נפרד מאיתנו ואומר: 'אני טס לישראל כדי לגעת באבנים של הכותל'.

"כשהייתי בן 8 באנו לישראל, לשנת שבתון של אבי. הוריי מצאו עבודה כמורים בנגב וגרנו במדרשה בשדה בוקר. הייתי אז הילד הכי מאושר בעולם, ילד מדבר, רץ יחף, מתחבר עם בדואים. אחר כך חזרנו לשנה בארצות הברית, כדי שאבי יסיים את מחויבויותיו לקהילה היהודית, ואז חזרנו לשדה בוקר, שם חייתי עוד שבע שנים מעצבות. בן־גוריון חי אז בקיבוץ הסמוך, ניגנו לו בחלילית ביום ההולדת שלו, ראינו אותו צועד סביב הקיבוץ, הערצנו אותו. להלוויה שלו הגיעו פוליטיקאים מכל המפלגות, ואני כילד חסר בושה לא היססתי להתחיל לדבר איתם. 

1970: דניאל בירנבאום, בן 8 (משמאל) עם הוריו ארווין והדסה (מימין), אחיו ליאל ובן־גוריון, קיבוץ שדה בוקר 1970: דניאל בירנבאום, בן 8 (משמאל) עם הוריו ארווין והדסה (מימין), אחיו ליאל ובן־גוריון, קיבוץ שדה בוקר 1970: דניאל בירנבאום, בן 8 (משמאל) עם הוריו ארווין והדסה (מימין), אחיו ליאל ובן־גוריון, קיבוץ שדה בוקר

"כשהייתי בתיכון בית הספר שאבי ניהל נסגר, ועברנו לנתניה. אבא תמיד הסתייג מכל רגע של בטלה, הוא היה אומר לי: 'אתה לא יושב באוטובוס בלי ספר!'. כך שלא היה פשוט לראות אותו, בגיל 45, מובטל, מתרוצץ בין ראיונות עבודה וחוזר שפוף. אני זוכר את המתח והעצבות בבית, עד שמצא עבודה כעבור שנה. שני הוריי עדיין פעילים מאוד, אבא מנהל עמותה, מסייע לעולים, מתנדב כרב וכותב מאמרים. אולי זו תגובה לשנה שבה לא עבד, ואני מעריץ את האופן שבו הוא חי.

"אחרי השואה אבי הסיר את הכיפה ומרד בדת, אבל אחר כך חזר לחיקה. הוא נהג לומר לנו: 'יש אלוהים, אבל הוא לא היה בשואה'. התווכחתי איתו ואמרתי ש'איך יכול להיות שאלוהים לקח חופש דווקא כשהיינו צריכים אותו?', אבל אבי דבק בכך ואמר: 'לולא השואה לא היתה קמה מדינת ישראל', שאותה הגדיר 'הבית השלישי אחרי גלות אירופה'. אני אוהב את היהדות כתרבות וכמסורת, שומר עליה בדרכי — אבל הוצאתי את אלוהים מהמשוואה. לא יכולתי לחיות עם הסבר שממנו משתמע שילדים היו צריכים להישרף כדי שמדינת ישראל תקום. הגישה הזאת מעמידה אותי בקונפליקט כשאני משמש כיום לעתים חזן בבית כנסת, מתפלל 'ונתנה תוקף' ביום כיפור, כורע מול התיבה, פונה אל אלוהים בגוף ראשון ומשתחווה לפניו".

1970: דניאל בירנבאום, בן 8 (משמאל) עם הוריו ארווין והדסה (מימין), אחיו ליאל ובן־גוריון, קיבוץ שדה בוקר

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
Just like when we were in Egypt before
Just like when we were in Egypt before slavery the Jews were very wealthy and there were many social levels in the nation g-d had to put us all through slavery to put the whole nation down to one single level, all equal and humble for us to be able to receive the Torah as one nation and go into israel as one nation. Maybe the holocaust had the same purpose, to unite the nation and people and to eliminate the differences and levels between us so that when we get to israel we can enter and one nation, United and without anybody thinking they are better or different from there fellow Jew. It's just an opinion. 
Scissors  |  19.09.16
21.
"מה גדלו מעשיך... מאוד עמקו מחשבותיך. איש בער
"מה גדלו מעשיך... מאוד עמקו מחשבותיך. איש בער לא יידע, וכסיל לא יבין את זאת". בעולם שבו אין אפשרות לרשע להתחולל, אין הערכה והבנה של הטוב. איננו מרגישים בחסרונה של היכולת לשמוע קולות ולראות קרינה בתדירות גבוהה מזו שאנו מסוגלים לחוש, משום שמעולם לא חווינו יכולת כזו. איננו מרגישים בחסרונן של זוג עיניים נוסף משום שמעולם לא היו לנו יותר משתי עיניים. עולם שבו אין רוע, הוא בהכרח עולם סטטי לחלוטין. זהו עולם בלי חיים, כי לכל מעשה "טוב" לכאורה שלנו יש השלכות "רעות" לכאורה שאיננו תופשים בשכלנו. שכלנו מוגבל ואנו רואים את הטוב והרע מפרספקטיבה מאוד צרה. כמה נשים היו מוותרות על לחוות את ילדן, כדי לא להתייסר את כאבי ההריון והלידה? אתם באמת רוצים לחיות בעולם שכולו "טוב"? לחיות בלי אף פעם להרגיש ולהעריך מה זה טוב, כי אי אפשר להשוות אותו לרע? עולם שאין בו רוע, הוא בהכרח עולם בלי בחירה חופשית. האם הייתם רוצים לחיות לנצח כמו ילד שהוריו מחזיקים לו תמיד את היד כדי שלא ירוץ לכביש - בלי לתת לו להתבגר ולהיות אדם עצמאי בעל חופש בחירה (אך לא חופש מלשלם את המחיר על בחירותיו)? אם הייתם מנסים להסביר לחוצון מה זה כרטיס אשראי, האם הייתם מסוגלים לעשות זאת רק ע"י הסבר על טיבה של חתיכת הפלסטיק הזו? מן הסתם לא, הייתם צריכים להסביר אוסף מאוד גדול של מושגים מופשטים: כלכלה, אשראי, תשוקה, פסיכולוגיה אנושית. כלומר יש כאן עיקרון כללי שבא לידי ביטוי: כדי באמת להבין מערכת, צריך להביט עליה מחוץ למערכת. באופן דומה, האם העובדה שאנו "כלואים" ביקום שלנו, לא מגבילה את היכולת שלנו להבין אותו באמת? זוהי בעצם השורה התחתונה של ספר איוב: אנו קטנים ומוגבלים מדי מכדי להבין באמת, הפרספקטיבה שלנו צרה מדי. אין בדברים האלה שום הוכחה לקיומו של בורא. אבל הם נוטלים את העוקץ מטיעונים ילדותיים כמו של גיבור הכתבה שלפנינו בנוסח "אלוהים, לו היה קיים, היה עוצר את השואה". אלוהים גם לא עצר את חורבן המקדש שבזכותו התגלגלת לארה"ב. אז זה טוב? רע? מהו בעצם המוטו האתאיסטי הפסאודו-רציונאלי של ימינו? מין פרפרזה הפוכה של האמירה של סטלין - מוות בעריסה של תינוק אחד זו סטטיסטיקה, אך מוות של מיליונים זו טרגדיה! וכאן מתגלת הסתירה הלוגית של חסידי "טיעון השואה" במלוא תפארתה. שכן הרי מנקודת המבט התיאולוגית הנאיבית שכה מקובלת כיום, כל מוות של ילד קטן מאז ומעולם גם הוא לכאורה סתירה לקיומו של בורא. בורא אמור לכאורה למנוע כל מוות "בלתי מוצדק". אין צורך להיתפס דווקא לשואה. אימרו אם כן במפורש - כל מוות של תינוק הוא סתירה לקיומו של בורא. ואז חיזרו וקראו את הפיסקה הזו מראשיתה.
AirBalloon  |  17.09.16
לכל התגובות