אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל כך הרבה פוסטים, כל כך מעט זמן צילום: איי אף פי

דו"ח טכנולוגי

כל כך הרבה פוסטים, כל כך מעט זמן

בפייסבוק מציינים שאנו קוראים רק עשירית מפיד החדשות מדי יום, טסלה עושה ניסויים בבני אדם, ודו"ח של ממשלת יפן טוען שאפל וגוגל מונעות תחרות בתחום האפליקציות

15.09.2016, 15:11 | יוסי גורביץ

אתה רואה רק 10% מהפיד

אדם מוסרי, סגן נשיא לפיתוח מוצר בפייסבוק, אמר בכנס של טק-קראנץ' כי אף שפיד החדשות של פייסבוק (שמציין בימים אלה עשור לקיומו כמכשיר לחיסול יכולת הריכוז האנושית) ערוך להציג למשתמש 2,000 פריטים ביום, בפועל המשתמש רואה בערך 200. כלומר, רוב המידע שאמור להגיע אליכם לא מגיע.

טיפה בים, צילום: שאטרסטוק טיפה בים | צילום: שאטרסטוק טיפה בים, צילום: שאטרסטוק

פייסבוק ציינה בעבר שהסיכוי שהעוקבים של משתמש מסוים יראו פוסט ספציפי שלו הוא 16%, והחברה משחקת שוב ושוב עם האלגוריתם, באופן שנראה כאילו הוא מיועד לתסכל את המשתמש. היא דוחפת לך מידע שמעניין רק את המפרסמים שלה ומנסה בכל כוחה לגרום לך להתעניין בהערות, לייקים וגיהוקים של ה"חברים" שלך במקום בפוסטים שלהם.

אבל הנקודה ששווה להתייחס אליה היא המספר. אנחנו רואים, על פי פייסבוק, 200 אייטמים בממוצע מדי יום – וזה רק אצלה. זה נראה מעט, אבל זה המון. אלה 200 פריטים שנעים מאורך של מסרון קצר ועד לסרטון. 200 פריטים של הסחת דעת. טוב לדעת של-1,800 הפריטים האחרים אנחנו לא מצליחים להגיע, אחרת יש להניח שהמין האנושי פשוט היה עוצר במקום ובוהה במסך.

הדם שעל הידיים של אלון מאסק

לפני כחודש הודיעה החברה הישראלית מובילאיי על הפסקת שיתוף הפעולה שלה עם יצרנית כלי הרכב טסלה, בהנהגתו של אלון מאסק. כעת, מובילאיי מאשימה את טסלה בכך שהיא "מותחת את מעטפת הבטיחות" של המוצר.

אלון מאסק. פרסומות לחוד ומציאות לחוד, צילום: בלומברג אלון מאסק. פרסומות לחוד ומציאות לחוד | צילום: בלומברג אלון מאסק. פרסומות לחוד ומציאות לחוד, צילום: בלומברג

הדברים מגיעים ימים ספורים לאחר עוד תאונה קטלנית של רכב טסלה שהשתמש בטייס האוטומטי, הפעם בסין, ובעוד שבטסלה מתחפרים כהרגלם, סמנכ"ל הטכנולוגיה של מובילאיי, אמנון שעשוע, חד מאוד: "המערכת לא מיועדת לטפל בכל המצבים של התנגשות באופן בטיחותי. איזה ספין שלא תעשה על זה, הטייס האוטומטי לא מיועד לזה. זו מערכת שתפקידה לסייע לנהג, לא להחליף אותו".

טסלה, מצידה, מתעקשת שהיא מעולם לא אמרה שהמערכת מיועדת לרכב ללא נהג, למרות שהפרסומות שלה הציעו בדיוק את זה. היא טענה שהובהר לנהגים שהיד שלהם צריכה להיות תמיד על ההגה – למרות שהמכשירים שלה-עצמה מראים שנהגים רבים לא מניחים את היד על ההגה במשך דקות ארוכות. בתחילת השבוע, הודיעה טסלה שהיא תעדכן את המערכת כך שהיא תתריע יותר בפני הנהג על כך שהיד שלו לא על ההגה.

ועדיין, למרות הכל, אלון מאסק מתעקש שהמערכת, לכשתשופצר, תאפשר לנהג לנהוג במשך שלוש דקות בלי ידיים על ההגה. שזה קצת סותר את קו החברה שאומר שאף פעם לא אמרנו שמותר לנהג לא לאחוז בהגה.

או, בקצרה, מאסק התקנא ביצרני הרכבים האוטונומיים, והחליט לשווק את הרכב החכם שלו ככזה, למרות שיצרני המערכת הבהירו במפורש שזה לא המצב. עד כה ההיבריס של מאסק עלה במותם של שני אנשים. נקווה שאלו יהיו האחרונים ונקווה שהמושבעים יתקעו את טסלה עם קנס רציני מספיק כדי לחדור את חומות היהירות של מאסק.

אוהבים את הדואופול שלכם?

אפל וגוגל נוקטות בצעדים שמגבילים בפועל את התחרות בתחום האפליקציות. כך מצא דו"ח של משרד הכלכלה, הסחר והתעשייה של יפן. הדו"ח נזהר מלקבוע שהחברות עוברות על החוקים נגד מונופולים בנושא, אבל ציין שהנושא בבדיקה.

הדו"ח מצא שאפל וגוגל – כמו גם חברות אחרות, קטנות יותר - מגבילות משמעותית את יצרני האפליקציות. בעיקר, הן קובעות את תנאי המכירה שלהם. הן קובעות באיזה אמצעי תשלום יוכלו היצרנים להשתמש ומה יהיו המחירים. ההגבלות האלה מגרדות את חוקי התחרות של יפן, והמשרד מתכוון להמשיך ולחקור את הנושא, אבל הוא מציין שגם אם לא בוצעה עבירה ישירה על החוק, ההתנהלות של גוגל ואפל מהווה פגיעה בתחרות. המשרד מסר שהחקירה נמשכת ושיתכן שהוא יערוך פשיטות על משרדי שתי החברות.

קצרצרים

1. סתם האקרים מן השורה פורצים לאתרים וגונבים את התוכן שלהם או כותבים נוזקה, אבל האקרים בצרפת חורגים לתחומים אחרים, כמו סחר בנשק מאולתר ומפוקפק. בפורומים נסתרים שלהם, הם מציעים למכירה עטים שיורים קליע 0.22. זה נשמע כמו רעיון לא חכם במיוחד, אבל מי שיתעקש יוכל למצוא שם גם נשק של ממש. החוקר שמצא את זה אומר שזה משהו שייחודי להאקרים הצרפתים, שמוכרים באותה הזדמנות ערכות המתת חסד וכרטיסי פתיחת חשבון בנק – בצרפת יש חוק שקובע שמי שרוצה לפתוח חשבון, צריך להגיע בעצמו פיזית לסניף. בסניפים יש מצלמות, כך שהיכולת לעשות את התרגילים הפיננסיים המקובלים מסובכת יותר. בצד הקשוח פחות של השוק, ההאקרים המקומיים מוכנים לסדר לך הורדה במספר הנקודות לקראת שלילת רישיון הרכב.

רק אצל האקרים צרפתים, צילום: יוטיוב רק אצל האקרים צרפתים | צילום: יוטיוב רק אצל האקרים צרפתים, צילום: יוטיוב

 

2. עוד יום, עוד התקפת האקרים רוסית על הממסד הממשלתי בארה"ב: האתר DCLleaks, שהדליף בשעתו את המיילים של המפלגה הדמוקרטית, מפרסם כעת 26 חודשים של המיילים של קולין פאוול. הצעירים שביניכם עשויים לזכור את פאוול כרמטכ"ל האמריקאי בזמן מלחמת המפרץ הראשונה וכמזכיר המדינה של ממשל בוש הבן שהציג באו"ם את העילה השקרית לפלישה לעיראק, מהלך שממנו המוניטין שלו לא התאושש. ובכן, הוא עדיין בסביבה, ובאופן בלתי מפתיע המיילים שלו מעידים שהוא מתעב את דונלד טראמפ ולא מעריך במיוחד את הילרי קלינטון. המידע מגיע מחשבון הג'ימייל של פאוול, כך שלראשונה לא רק גוגל קוראת את המיילים האלה.

קולין פאוול. הקורבן האחרון, צילום: בלומברג קולין פאוול. הקורבן האחרון | צילום: בלומברג קולין פאוול. הקורבן האחרון, צילום: בלומברג

 

3. אם לא הייתם פרנואידים מספיק, ראש ה-FBI אומר שהוא מכסה את מצלמת הרשת שבלפטופ שלו בטייפ, והוא ממליץ על כך לכל המשתמשים. זו, הוא אומר, הדרך להגן על עצמך מפני אנשים שמנסים לחדור לפרטיות שלך. מומחי אבטחה נוטים להסכים: מצלמות הרשת ידועות לשמצה בקלות שבה אפשר לפרוץ אליהן. האירוניה, כמובן, היא שמדובר באותו ראש FBI שמתלונן כבר שנים על כך שהצפנה פוגעת ביכולת של הארגון שלו לפלוש לפרטיות שלך.

4. רשת חברתית חדשה מגיעה לבריטניה: Nextdoor. מה שהיא עושה בחיים הוא לשכנע אנשים שגרים בשכנות להצטרף לתחליף ווטסאפ ייעודי שמאפשר להם לדבר עם השכנים שלהם על נושאים כמו הצינור ששוב התפוצץ, פשיעה מקומית, רכילות על שיפוצניקים ועוד. ההנחה של החברה היא שהברקזיט, הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי, מעיד על ניכור גובר בתוך הקהילות הבריטיות ושמה שהתושבים צריכים כדי לדבר עם האיש בדלת ממול הוא אפליקציה.

5. נערה סעודית החיה בגרמניה, ריוף אלחומדי, בת 15, הבחינה שבין שלל הסמלים שאפשר למצוא בעולם המשונה של אמוג'י, אין סימול לאישה שלובשת חיג'אב. היא פנתה לאיגוד שמתעסק בנושא ושם הביעו עניין והחלו לעבוד על הנושא. לדברי אלחומדי, מדובר בזכותן של נשים לייצג את עצמן כפי שהן רוצות, והיא מציינת שיש מספר גדול של נשים שבוחרות לכסות את פניהן בצעיף ושמגיע להן ייצוג. מטבע הדברים, ההחלטה בנושא צפויה לעורר ויכוח כבד.  
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
"סמנכ"ל הטכנולוגיה של מובילאיי, אמנון שעשוע" זאת הדרך
"סמנכ"ל הטכנולוגיה של מובילאיי, אמנון שעשוע" זאת הדרך שהטור בחר לתאר את תפקידו?  הוא המייסד של החברה!   מה הלאה?  "שמעון פרס, שר הבטחון לשעבר?"  "אלברט איינשטיין, פקיד דואר" ?    מילא כשהטור מתבלבל לגבי חברות אמריקאיות כל שני וחמישי, אבל זה מתחיל להיות עצוב כשהטור אפילו לא מבין את התפקיד של שעשוע במובילאיי.
Blowdryer  |  16.09.16
1.
שעשוע רק עושה כסת״ח. בתור מי שפיתח את
שעשוע רק עושה כסת״ח. בתור מי שפיתח את המוצר מאחורי הנהיגה ה״אוטונומית״ של טסלה . יכולת להזהיר את טסלה ואת העולם שהמוצר שלך לא עושה את זה, עוד לפני שאנשים נהרגו. אבל כנראה גם הוא נהנה לחשוב שהמוצר שלו הוא כזה, ולכן לא הפריעו לו הפרסומים. אבל אחרי שאנשים נהרגו בגלל שהמוצר שהוא פיתח לא טוב, הוא פתאום נזכר להאשים את טסלה. בקיצור לו ולטסלה יש אחריות שווה ושלא יבלבל תמוח
Fries  |  16.09.16