אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עיר האורות נדלקה על השטח: מה מחכה בתערוכת הרכב בפריז צילום: סוזוקי איגניס

עיר האורות נדלקה על השטח: מה מחכה בתערוכת הרכב בפריז

רכבי כביש־שטח גדולים, קטנים ומכל הסוגים: יצרני הרכב משקיעים את כל מרצם בקטגוריה שמאיימת לטרוף את הקלפים בשוק הרכב העולמי בשנים הקרובות. הצצה לתערוכת הרכב שתיפתח בסוף החודש בפריז

19.09.2016, 20:09 | תומר הדר

ענף הרכב העולמי נמצא בימים אלה בעיצומם של כמה תהליכים בעלי משמעות קריטית: יצרני הרכב נמצאים תחת לחצים לצמצם את פליטת המזהמים של רכביהם השונים. במקביל, מהשטח מגיעה דרישה והולכת לרכבי כביש־שטח, שמכירותיהם שולשו באירופה במהלך חמש השנים האחרונות. בנוסף, יצרני הרכב גם נערכים לקראת האפשרות שבעשור הבא מכוניות חשמליות יהוו תחרות מהותית למנועי הבערה הפנימית. מגמות אלה משפיעות השנה באופן ניכר על יצרני הרכב המציגים בתערוכת הרכב שתיפתח ב־28 בספטמבר בפריז.

לקסוס UX

המתחרה הישירה לאאודי Q2

לקסוס UX לקסוס UX לקסוס UX

שוק רכבי הכביש־שטח העולמי נמצא בימים אלה בתנופת צמיחה חסרת תקדים: מאז 2009 מכירותיהם של רכבי כביש־שטח באירופה שולשו ליותר מ־1.2 מיליון כלי רכב בשנה. לפי הערכות של אנליסטים, מדובר רק בהתחלה: שוק הרכב האירופי עשוי, לקראת שנת 2020, להגיע למצב שבו מחצית מהרכבים החדשים באירופה יהיו רכבי כביש־שטח. מטבע הדברים, טרנדים שמתקיימים בשוק הרכב העממי מחלחלים מעלה במהרה אל שוק הפרימיום ולקסוס אינה יוצאת דופן. לפני כשנתיים השיקה לקסוס את ה־NX, רכב כביש־שטח שמיועד להתחרות באאודי Q3, ב.מ.וו X3 ודומיהם, אלא שהמתחרים מאירופה השיקו בינתיים רכבי כביש־שטח קטנים יותר כגון אאודי Q2, ולקסוס נדרשת לתת במהרה מענה משלה למתחרים החדשים בשוק. מסיבה זו משיקה לקסוס את ה־UX, רכב כביש־שטח קטן שמיועד להתחרות ישירות באאודי Q2. לקסוס חשפה בינתיים רק תמונה אחת של רכב אב־טיפוס, אשר מרמזת על מראהו הסופי של ה־UX, שיוצג באופן רשמי ככל הנראה ב־2017.

סוזוקי איגניס

רכב כביש־שטח שיתחרה בסופר מיני

סוזוקי איגניס, צילום: סוזוקי איגניס סוזוקי איגניס | צילום: סוזוקי איגניס סוזוקי איגניס, צילום: סוזוקי איגניס

סוזוקי היפנית נחשבה מאז ומתמיד למומחית לרכבי שטח: בשנות השבעים הציגה החברה את הג'ימני הראשון — רכב שטח קשוח בעל מנוע זעיר שזכה להצלחה מפתיעה הן בשוק הרכב היפני והן בשווקים שבהם קיימת דרישה אמיתית לרכבי שטח כגון השוק האפריקאי. מאז הציגה סוזוקי רכבי שטח רבים, אך במהלך השנים האחרונות עברה לייצר רכבי שטח יותר מרוככים ופחות קשוחים. לכן היא נחשבת כיום ליצרנית אידיאלית של רכבי הכביש־שטח הפופולריים. מסיבה זו בחרה סוזוקי בתערוכת פריז להצגת האיגניס החדשה. האיגניס היתה רכב כביש־שטח עוד לפני שהמתחרים ידעו מה זה כביש־שטח. הדור הראשון של האיגניס, ששווק בשעתו גם בישראל, צויד בחלק מהגרסאות בהנעה כפולה והיה בעל יכולת שטח מסוימת. הדור החדש של האיגניס, שיגיע לישראל בשנה הבאה, יהיה אחד מרכבי הכביש־שטח הקטנים ביותר שישווקו באירופה ובישראל ויהווה תחרות למכוניות סופר מיני. סוזוקי טרם חשפה את היצע המנועים, אך ככל הנראה המנוע העיקרי בהיצע יהיה בנפח 1.0 ליטר ויצויד במגדש טורבו.

יונדאי I30

מעבר למנועי טורבו קטנים

יונדאי I30, צילום: יונדאי יונדאי I30 | צילום: יונדאי יונדאי I30, צילום: יונדאי

יונדאי ניצבת בפתחו של שינוי בשוק הרכב העולמי, הגורם לה להציג מכונית משפחתית חדשה אך בפועל להצהיר על הצגתן של שלוש גרסאות למכונית חדשה. ה־I30 היא מכוניתה העיקרית של יונדאי לשוק הרכב האירופה: היא תוכננה באירופה, על ידי צוות מהנדסים אירופי, ונבחנה באירופה, כדי להתאים כמובן לטעמו של הצרכן האירופי וגם הישראלי שיוכל לרכוש אותה בשנה הבאה. הדורות הראשונים של I30 הכניסו אותה לטריטוריה חדשה עבורה — אירופה — בהצלחה ניכרת וכעת מגיע תורו של הדור השני. אך בשונה ממכוניות "רגילות", יונדאי מצהירה שלא תסתפק בדגם אחד של I30 ותהפוך את I30 למשפחת דגמים שתכלול, איך לא, רכב כביש־שטח. עיקר השינוי שחל ב־I30 מתבטא, מלבד המראה העדכני ותא הנוסעים המשודרג, בשימוש במנועי טורבו: לא עוד מנועי 1.6 ליטרים, אלא מנועי טורבו קטנים בנפח 1.0 ו־1.4 ליטרים. מנוע ה־1.0 ליטר מפיק 120 כוחות סוס, ואילו מנוע ה־1.4 ליטרים מפיק 140 כוחות סוס. המנוע הבכיר משודך גם לתיבת הילוכים אוטומטית.

פיז'ו 5008

המיניוואן הפך לרכב כביש־שטח גדול

פיז פיז'ו 5008 | צילום: יח"צ פיז'ו פיז

פיז'ו הצרפתית מסתערת על תערוכת הרכב של פריז עם צמד דגמי רכבי כביש־שטח שצפויים לקבוע את עתידה של החברה. האחד, 3008, הוא למעשה גרסה מחודשת מאוד של דגם קיים, אך השני, 5008, הוא הדגם המעניין מבין השניים דווקא מבחינה קונספטואלית: מדובר באחד הדגמים היחידים בעולם שמוצג לא כמחליף ישיר לדגם שקדם לו — אלא כדגם חדש לחלוטין אשר משווק בפלח שוק שונה. ה־5008 הקודם היה מיניוואן, שנמכר גם בישראל — בעל שישה מקומות ישיבה לנוסעים ונהג.

אלא שמכירותיהם של מיניוואנים בשוק הרכב האירופי וגם הישראלי נמצאות כמה שנים במגמת ירידה לנוכח התחזקותם של רכבי כביש־שטח גדולים ומרובי מקומות, ופיז'ו החליטה בצעד יוצא דופן להציג 5008 חדשה שאינה מיניוואן אלא דווקא רכב כביש־שטח בעל שישה מקומות.

פיז'ו טרם חשפה את היצע המנועים של ה־5008 החדשה, שתיובא ארצה ב־2017, והסתפקה רק בהצהרה שמדובר במנועים נקיים שיפלטו עד 109 גרם של פחמן דו־חמצני לק"מ, אך ככל הנראה ה־5008 יעשה שימוש בהיצע המנועים המוכר של פיז'ו וסיטרואן הכולל מנוע בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטרים. למרות המראה הקשוח, ה־5008 לא יוצג ככל הנראה בגרסה בעלת הנעה כפולה, אלא יעשה שימוש במערכת בקרת המשיכה של פיז'ו, שמסוגלת לבלום את תנועתו של אחד הגלגלים הקדמיים במקרה של אובדן אחיזה — ובכך להעניק ל־5008 יכולת שטח מסוימת.

לנד רובר דיסקאברי

מערכת מצלמות תקרין אל תא הנוסעים

לנד רובר דיסקאברי לנד רובר דיסקאברי לנד רובר דיסקאברי

לנד רובר דיסקאברי נחשב לאחד מרכבי השטח האמיתיים האחרונים בעולם ולא בכדי: מאז הצגתו של הדור הראשון בשנות השמונים שמרה לנד רובר על אותו עקרון פעולה: הדיסקאברי לדורותיו תמיד מוצב מתחת לריינג' רובר – רכב השטח הבכיר והמפואר ביותר של לנד רובר, אך למרות זאת, הדיסקאברי תמיד נותר מהודר מאחיו היפניים.

למרות התדמית היוקרתית, הדיסקאברים יועדו מאז ומתמיד גם לרדת לשטח והדור החדש אינו שונה: אף שלנד רובר טרם חשפה את היצע מנועיו או את המפרט, גורמים בחברה כבר הודיעו מראש שבדומה לקודמיו, גם הדיסקאברי החדש יצויד בהילוכי כוח, שנדרשים לנסיעה בשטח קשה, כמו גם במערכת מתלי אוויר הידראוליים שתאפשר לנהג להנמיך ולהגביה את מרכב הרכב בלחיצת כפתור לנסיעה בשטח קשה. בנוסף יצויד הדיסקאברי החדש בשפע של אביזרי עזר אלקטרוניים לנסיעה בשטח, כגון מערכת מצלמות שתקרין ישירות על מסך בתא הנוסעים את המתרחש מתחת לגחונו של הרכב. מועד ההגעה לישראל: השנה הבאה.

סקודה קודיאק

נכנסת לשטח של הגדולים

סקודה קודיאק, קרדיט: צילום מסך סקודה קודיאק | קרדיט: צילום מסך סקודה קודיאק, קרדיט: צילום מסך

סקודה קודיאק הוא ככל הנראה רכב הכביש־שטח החשוב ביותר שסקודה הציגה עד היום. עד כה היא הסתפקה בהצגתו של רכב כביש־שטח בינוני אחד, הייטי, אך הקודיאק מעלה את סקודה למשחק במגרש גדול בהרבה — שוק רכבי הכביש־שטח הגדולים.

החדירה לפלח שוק נחשק זה תאפשר לסקודה, ככל הנראה לראשונה בתולדותיה, לחדור לשוק שבו לא שיווקה מכוניות מעולם: שוק הרכב האמריקאי, שאליו, לפי הצהרות גורמים בכירים בחברה, מתעתדת סקודה לחדור לקראת סוף העשור הנוכחי.

הקודיאק נחשב לאחד הרכבים הגדולים ביותר שסקודה הציגה עד היום: הוא משתרע לאורך של 469 ס"מ ולרוחב של 188 ס"מ וגובהו הוא 167 ס"מ. היצע מנועיו של הקודיאק, שיגיע לישראל בשנה הבאה, כולל מנועי בנזין בנפח 1.4 ליטרים בעלי מגדשי טורבו המפיקים 125 ו־150 כוחות סוס, בהתאם לגרסה. לצדם מוצע גם מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטרים המפיק 140 ו־190 כוחות סוס, בהתאם לגרסה. הקודיאק מצויד בשפע של מערכות בטיחות, כולל מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אשר מסוגלת להחנות את הרכב ללא מגע יד אדם בעודו גורר קרוואן, וגם מערכת משענות מיוחדות המיועדות לילדים שמעוניינים לנמנם במושב האחורי.

קיה ריו

מנסה לשדר מהפכה עיצובית

קיה ריו קיה ריו קיה ריו

קיה נמצאת בעיצומה של מתקפת דגמים מסיבית הכוללת בין היתר את תכנונם של רכב כביש־שטח קטן — אח לספורטאז' — ורכב כביש־שטח גדול — שימוצב מעל הספורטאז' — אך עם זאת, פלח השוק של הרכבים המשפחתיים הקומפקטיים עדיין נותר בעל חשיבות גבוהה ליצרני הרכב. מסיבה זו קיה משנסת מותניים ומציגה בתערוכת פריז את הדור החדש של קיה ריו, שייובא לישראל בשנת 2017.

הריו החדשה מוגדרת על ידי קיה כמכונית בעלת "עיצוב פרוגרסיבי". בקיה מגדילים לעשות ומדגישים שהריו החדשה מעוצבת באופן שחלקה הקדמי מזכיר את... חוטמו של נמר. ניחא. הריו עצמה משתרעת לאורך של 2,580 מילימטר, כלומר 10 מילימטרים יותר מהדגם היוצא, ולרוחב של 1,725 מילימטרים, כלומר 5 מילימטרים יותר מהדגם היוצא.

מיצובישי GT PHEV קונספט

חשמלית משולבת בבנזין

מיצובישי GT PHEV קונספט מיצובישי GT PHEV קונספט מיצובישי GT PHEV קונספט

מיצובישי היא חברה שמלקקת בימים אלה את פצעיה: החברה, שהסתבכה ביפן בפרשה נרחבת של זיוף תוצאות מבחני צריכת דלק, נאלצה לספוג השנה הפסדים ניכרים וגם לראות מהצד כיצד ניסאן משתלטת על נכסיה העיקריים ובראשם טכנולוגיית ה־PHEV (פלאג אין הייבריד) — טכנולוגיה שמיצובישי נחשבת לאחת ממובילותיה בעולם. מדובר בטכנולוגיה הכוללת מערכת הנעה חשמלית ומערכת הנעה בבנזין. ה־GT PHEV היא מכונית תצוגה שמיועדת להמחיש כיצד ייראו וכיצד יתפקדו דגמי מיצובישי העתידיים.

לפי מיצובישי, מדובר ברכב רב־תכליתי, כזה שמסוגל גם לנסוע בתנאי שטח מסוגים שונים וגם לנסוע למרחקים ארוכים בנוחות מרבית.

החברה טרם חשפה איזה מנוע מותקן תחת המרכב המעוצב של הרכב החדש, אך לפי פרסומי החברה, ה־GT PHEV החדשה תצויד במערכת הנעה האפשרת לה לנסוע 120 ק"מ בכוח חשמל בלבד.

כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה ופועל בשיתוף עם המנועים החשמליים, טווח הנסיעה עולה ל־1,200 ק"מ.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות