אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכהונת ישראל כץ: מספר כלי הרכב זינק פי 2 משטח הכבישים צילום: אלכס קולומויסקי

בכהונת ישראל כץ: מספר כלי הרכב זינק פי 2 משטח הכבישים

בשבע השנים שחלפו מאז כניסתו של כץ למשרד התחבורה שטח הכבישים גדל ב־15%, אך מספר הרכבים זינק ב־29%. העלייה בשטחי הכבישים בתקופתו היתה נמוכה ב־50% לעומת שמונה השנים שקדמו לו, אף שמספר הרכבים החדשים גדל בשיעור דומה

22.09.2016, 08:34 | ליאור גוטמן

מאוהבים ברכב הפרטי או שפשוט התייאשו מהעדר תחבורה ציבורית נאותה? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה אתמול את נתוני הנסועה (קילומטראז') של אזרחי ישראל, מהם עולה שבשנת 2015 הסתכמה הנסועה בכ־55 מיליארד ק"מ - עלייה של 4.6% ביחס לסך הנסיעות שנרשמו בכל 2014. הנתון נבדק על ידי הצלבת מספר הקילומטרים שנמדד בכל רכב בשעת מבחן הרישוי השנתי, בהשוואה לשנה שעברה.

מאז שנת 2000 הצפיפות בכבישים רק הלכה והחריפה: בעוד שהנסועה השנתית גדלה ב־50% ומספר כלי הרכב זינק ב־69%, שטח הכבישים (רוחבם, מספר נתיבים) גדל ב־40% בלבד, ואורכם ב־17%.

בחינת הכהונה בת שבע השנים של שר התחבורה ישראל כץ, שנכנס לתפקידו באפריל 2009 ומכהן בו עד היום, מעלה כי בתקופתו הכבישים התארכו ב־6%, ושטחם גדל ב־15%, אך מספר הרכבים זינק ב־29% — כלומר קצב העלייה במספר הרכבים היה כפול מקצב התרחבות הכבישים.

לעומת זאת, בשמונה השנים שקדמו לכהונתו נרשם גידול של כ־10% באורך הכבישים וכ־22% בשטחם. כלומר כץ הגדיל את הכבישים כ־50% פחות ממה שעשו הממשלות הקודמות לו. מצבת כלי הרכב, לעומת זאת, צמחה בשיעור דומה לקצב בכהונת כץ — 31%.

ההשקעה הנמוכה של כץ בתחבורה ציבורית היתה נמוכה יחסית, ותרמה להעמקת הפער בין מספר הרכבים לשטחי הכבישים. והדו"חות החוזרים ונשנים שפרסם מבקר המדינה על מכרזי אוטובוסים כושלים ורפורמות תעריפים שלא השיגו את מטרתן, רק מחזקים מסקנה זאת.

פילוח כלי הרכב מעלה שכלי רכב חדשים נוסעים יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ציי הליסינג הם בין הגורמים העיקריים שאחראים לעלייה בנסועה — ב־2015 רכב ליסינג נסע בממוצע 30.6 אלף ק"מ, לעומת 28 אלף ק"מ בממוצע לרכב פרטי בהשכרה או בתיור; כ־26.3 אלף ק"מ בממוצע לרכב פרטי בבעלות חברה; וממוצע של 14.6 אלף ק"מ בלבד לרכב בבעלות פרטית. בפילוח סוג כלי הרכב עולה שכלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר.

כץ. השקיע מעט מדי בתחבורה ציבורית, צילום: עומר מסינגר כץ. השקיע מעט מדי בתחבורה ציבורית | צילום: עומר מסינגר כץ. השקיע מעט מדי בתחבורה ציבורית, צילום: עומר מסינגר

מדינת ישראל מרוויחה היטב מהבלגן התחבורתי הזה. התקבולים ממסי רכב, בנזין, אגרות וחלפים זינקו מכ־20 מיליארד שקל ב־2005 לרמה של 37 מיליארד שקל ב־2015.

מנגד, התוכניות לשילוב מערכי תחבורה ציבורית נאותים רק מתחילות להתעורר עם הבטחה להשלים עד 2022 לפחות שלושה קווי רכבת קלה בתל אביב, אחד נוסף בירושלים ועוד אחד בחיפה (נוסף על המטרונית).

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
תחבורה ציבורית צריכה להיות מאורגנת מבחינת הפיזור, התיזמון
תחבורה ציבורית צריכה להיות מאורגנת מבחינת הפיזור, התיזמון והמחיר, בשילוב עם מיסוי על רכב פרטי - כך שמי שישאר עם רכב פרטי בבעלותו יפסיד כלכלית בגדול. כמו כן, בעולם המתקדם (מערב אירופה, סקנדינביה) כבר הבינו שגם עם תחבורה ציבורית מעולה עדיין אנשים צריכים לעיתים רכב פרטי למשל לטיולים. לכן המדינה מחזיקה צי של רכבים פרטיים להשכרה בסמוך לתחנות הסעה מרכזיות. גם המחיר של הרכב להשכרה מנצח את המחיר של בעלות על רכב פרטי. בישראל זה רחוק מכך שנות אור!!!
Clover  |  24.09.16
לכל התגובות