אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעקב שחר במו"מ למכירת 33% מקווים לקרן תש"י ב-92 מיליון שקל צילום: ראובן כהן

בלעדי לכלכליסט

יעקב שחר במו"מ למכירת 33% מקווים לקרן תש"י ב-92 מיליון שקל

קבוצת מאיר של בעלי מכבי חיפה וגיסו ישראל קז מעוניינים בניסיון העסקי של מנהלי הקרן בתחומי האנרגיה והתשתיות, ובמעורבות מוגבלת שלהם בניהול

25.09.2016, 07:04 | גולן חזני

קבוצת מאיר בבעלות בעלי מכבי חיפה יעקב שחר וגיסו ישראל קז במו"מ מתקדם עם קרן תשתיות (תש"י) למכירת כ־33% ממניות חברת האוטובוסים קווים תמורת כ־92 מיליון שקל. העסקה משקפת שווי של 279 מיליון שקל לחברת האוטובוסים השלישית בגדולה בארץ, אחרי אגד ודן. זו תהיה הפעם הראשונה שקרן תרכוש אחזקות בחברת אוטובוסים. 

קראו עוד בכלכליסט

קבוצת מאיר ליבוא מכוניות הונדה ווולבו מחזיקה ב־50% ממניות קווים וחברת ההסעות הורן את ליבוביץ מחזיקה בנתח שווה. עד דצמבר 2015 החזיקו כל אחד מהשותפים ב־35% מהמניות עד שרכשו את חלקם של מסיעי אריה שאשא (15%) וא.נ נתניה (15%) תמורת 60–70 מיליון שקל. כל אחד מהשותפים הקטנים קיבלו 35–30 מיליון שקל בעיסקה, ששיקפה לקווים שווי נקי של 200 מיליון שקל.

המו"מ עם תש"י, המנוהלת על ידי ירון קסטנבאום, נמשך זה מספר חודשים ובשלבי בדיקות נאותות. היתרון של בעלי השליטה בשותפות עם הקרן הוא בניסיון העסקי שמביאה הקרן בתחומים משיקים כמו אנרגיה ותשתיות תחבורה וכן במעורבות מוגבלת בניהול מאשר עם שותפים אסטרטגיים מהתחום, כפי שהיו השותפים הקודמים.

לקרן תשתיות, תחום האוטובוסים הוא תחום חדש. לאור הפיתוח המואץ של כבישי ישראל וחיבור הפריפריה למרכז, צופים בקרן כי השימוש בתחבורה ציבורית יצמח משמעותית בשנים הקרובות.

קווים הוקמה ב־2000 על ידי קבוצת מאיר והורן את ליבוביץ. ב־2011 התמזגה החברה עם חברת עילית המפעילה את קווי האוטובוסים בבית"ר עילית החרדית, שהוחזקה בידי הקבוצה (50%), מסיעי אריה שאשא (25%) וא.נ נתניה (25%). קווים מפעילה למעלה מ־1,100 אוטובוסים, שעלות כל אחד מהם מעורכת במיליון שקל, בין היתר בפתח תקווה, בקעת אונו, חדרה, רמלה־לוד, מודיעים ונתניה. בשנה איבדה החברה את הקווים בעפולה ובבית שאן לטובת סופרבוס. קווים מעסיקה כ־1,700 עובדים.

ב־2013 גייסה חברת האוטובוסים כחצי מיליארד שקל מבנקי הפועלים ומזרחי־טפחות וממגדל ביטוח. הגיוס נעשה לאחר זכיית החברה במכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית באזור מודיעין, רמלה־לוד, נתניה וחדרה, והוא הגדיל את פעילותה משמעותית והפך אותה לחברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה בארץ וכן הגדיל את צי האוטובוסים שלה ב־650 כלי רכב.

באפריל השנה הוחלפה ההלוואה על ידי בנק דיסקונט בקו אשראי גדול יותר של כ־760 מיליון שקל ל־12 שנים. מחזור הפעילות השנתי של קווים מוערך ביותר מ־800 מיליון שקל בשנה ורווחי החברה מוערכים ב־10–20 מיליון שקל בשנה.

ביולי האחרון ביצעה תש"י, קרן התשתיות הבולטת בארץ, אקזיט נאה כשמכרה 20% מחברת דליה אנרגיות תמורת 430 מיליון שקל וברווח פי 8 על ההון העצמי שהושקע ב-2007. זו היתה עיסקת המשך לעיסקה אחרת של תש"י מתחילת השנה במסגרתה מכרה לקבוצת משקיעים בראשות עמיתים קרנות הפנסיה הוותיקות את מניות הבכורה שהחזיקה בדליה אנרגיות תמורת כ-250 מיליון שקל. עסקה זו הניבה לה תשואה של כ-150% על ההשקעה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות