אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הקריירה המפתיעה שאל על מציעה לנשים מעל גיל 50

נשים נידונות לחוסר שיוויון בשוק העבודה, החל בשכר וכלה בקבלה לעבודה וקבלת קידום. ככל שהגיל עולה, כך גדל הקושי למצוא עבודה. אילו אפשרויות תעסוקה חברת התעופה מציעה לנשים אלה? צפו בסרטון

27.09.2016, 15:35 | כרמית עירון פלר

בשוק התעסוקה עדיין ניכר אי שיוויון בין גברים לנשים. שיעורי ההשתתפות של נשים בשוק העבודה גדולים מבעבר, אולם לפי דו"ח של OECD, נשים מתקשות למצוא עבודה ראשונה יותר מגברים; נכון ל-2014, נשים הרוויחו בישראל בממוצע רק 66% מהמשכורת שגברים בעלי השכלה אקדמית דומה הרוויחו, נתון הנמוך עוד יותר מהממוצע ב-OECD, העומד על 73%.

 

למדור מחפשי עבודה של "כלכליסט"

 

 צמצום הפערים יכול להטיב עם כלל החברה. הכלכלן הראשי הסיק בסקירה שפורסמה אתמול (ב') כי צמצום פערי שכר בין גברים לנשים יכול להביא לגידול של 7% בתוצר, כלומר גידול של 82 מיליארד שקל תוך כ-20 שנה. הוא מצא כי הפער בין שכרם של גברים לשכרן של הנשים עומד בממוצע על 3,650 שקל ופוגע בפריון הכלכלי.

נשים אף נתקלות בתקרת זכוכית המקשה עליהן לקבל תפקידי ניהול – רק כ-30% מהנשים בישראל הן בעמדות ניהול. מחקר של לין אין ומקינזי בשנה שעברה מצא כי נשים הן בסיכוי של 15% פחות מגברים לקבל קידום בחברה בה הן עובדות, למרות שהן רוצות באותה מידה את הקידום.

ישנו קושי רב לעובדים מעל גיל 45 באופן כללי למצוא עבודה, ועל אחת כמה וכמה לנשים. דו"ח של מרכז אדווה מצא כי כבר מגיל 35 מתחילה ירידה בהשתתפות נשים בשוק העבודה, ומגיל 60 ישנה ירידה חדה בשתתפותן. רוב הנשים שכן עובדות בגילאים אלה מקבלות שכר נמוך, לעיתים בשל משרה חלקית.

באל על נותנים הזדמנות לדיילות בקריירה שנייה, שהן מעל גיל 45. צפו בכתבת הווידאו בה הדיילת טל יצחק מספרת ל"כלכליסט" מדוע חזרה לעבוד כדיילת אחרי 30 שנה ומה היחס לו זוכה מהנוסעים.

עם זאת, לא תמיד מדיניותה של אל על היטיבה עם עובדים מבוגרים. החברה היתה מעורבת באפליה מטעמי הופעה חיצונית הנוגעת לגיל לפני קרוב ל-20 שנה, כשחייבה דיילים לפרוש בגיל 60. בפסק הדין של ביהמ"ש העליון בעניין זה ב-1997 קבע בית המשפט העליון כי הופעה צעירה של עובדים עשויה להיות, מבחינתם של מעסיקים רבים, יתרון לצורך תפקידים רבים. עם זאת, הוא הוסיף כי האפשרות לקבוע גיל פרישה מוקדם לעובדים מסוימים כגון דיילי אויר, כדי לקיים הופעה צעירה של העובדים, סותרת באופן חזיתי את האיסור לאפליה מחמת גיל.

כיום, לדברי צביקה סגל, מנהל אחריות תאגידית וקשרי קהילה באל על, ישנן גם דיילות בגילאי 50-60 שמתחילות את הקורס הבסיסי. "אנחנו לא עושים שום הנחות, אבל אנחנו מכבדים את כולם". התפקיד דורש כוח פיזי ולאורך הקורס הדיילות יכולות להתנסות ולראות אם התפקיד מתאים להם.

סגל מוסיף כי "יש לנו גם גברים בגילאים כאלה, אבל יותר נשים מגיעות לעבודה הזו כקריירה שנייה". לדבריו, אחד מתנאי הקבלה הוא מראה מטופח: "אין פה תחרות מלכות יופי אבל כנותנות שירות, הן צריכות לייצג את החברה כיאות".

צביקה סגל. "הדיילות תורמות מניסיון החיים שלהן", צילום דור מנואל צביקה סגל. "הדיילות תורמות מניסיון החיים שלהן" | צילום דור מנואל צביקה סגל. "הדיילות תורמות מניסיון החיים שלהן", צילום דור מנואל

השכר שמקבלים דיילים שהגיעו בגיל מבוגר יותר, זהה לשכר של דיילים צעירים מתחילים: "התנאים שמקבלים כל העובדים הזמניים הוא שכר שעה. לדיילי אוויר יש גם תוספות של אש"ל ושל שירות", אומר סגל. עם זאת, ישנה אפשרות לקבל קידום וקביעות. "טל כבר עכשיו בקורס דיילי מחלקה ראשונה שזה קידום, אם תעמוד בקריטריונים, היא יכולה לקבל גם קביעות. עכשיו קיבלו קביעות דיילות בנות 60", סגל מוסיף.

סגל מסכם כי "אין ספק שדיילות בקריירה שנייה תורמות מהידע ומניסיון החיים שלהן. יש לזה מוטיב מאד חיובי והשפעה מאד מרגיעה גם על העובדים היותר צעירים. אני חושב שהחברה מרוויחה פה בגדול".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



62 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

61.
דווקא למישהי בת 60, שלמצוא עבודה לוקח לה
דווקא למישהי בת 60, שלמצוא עבודה לוקח לה 3 שנים, קביעות זה עניין חשוב ביותר. זה אומר שהיא יכולה לדעת שלפחות עד גיל פרישה יהיה לה מקום עבודה והכנסה סולידית. דווקא לצעירים קביעות לא משנה הרבה, בחור בן 30, בלי קביעות, יכול למצוא מקום חדש יחסית בקלות.
Planet  |  29.09.16
60.
עם כל הכבוד, בחיל האוויר לא מטיסים מטוסי
עם כל הכבוד, בחיל האוויר לא מטיסים מטוסי נוסעים אלא מטוסי קרב. יש הבדלים גדולים מאוד בין מטוס קרב למטוס נוסעים. לטייס מטוס נוסעים יש אחריות הרבה יותר גדולה מאשר לטייס קרב.  מלבד זאת, ראינו שיש לא מעט טייסים חולים לאל על- כך שגיל הוא לאו דווקא יתרון (במקרה של טייסי אל על).  יש בהחלט מקום להביא טייסים שעשו קורס הכשרה בחו"ל. 
Bug  |  30.09.16
59.
את יודע, לחברה יש את הזכות לפטר אותך,
את יודע, לחברה יש את הזכות לפטר אותך, שום מקום עבודה הוא לא עד המוות.. ומה הקשר בעלי משפחות אומנה וחד הוריות? למה אם אני גרוש ("חד הורי") זו סיבה לא לפטר אותי ולהחזיק בי כעובד שלא מועיל? תתקדמי את ב 2016 לא ב 1980..... מעגל העבודה הוא אכזרי ושוחק
Candy  |  29.09.16
לכל התגובות