אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למאסק יש רק חצי חזון

דו"ח טכנולוגי

למאסק יש רק חצי חזון

גם אם מאסק יצליח לשנע אנשים למאדים לא יהיה להם מה לעשות שם, טוויטר מקבלת החלטה קשה ונכונה בטורקיה, וסנאטורים דורשים ממאריסה מאייר הסברים

28.09.2016, 13:44 | יוסי גורביץ

תראו, רקטה

החדשות העיקריות בחזית הטכנולוגית מגיעות ממופע היחיד המרהיב של אלון מאסק. מאסק הצהיר בהתלהבות על כך שבכוונתו לשלוח אנשים למאדים תוך שש שנים. התוכנית פשוטה: רקטה ענקית תשגר ספינה שתוכל לשאת 100 איש בשלב ראשוני + כמה מאות טונות של ציוד אל מחוץ לאטמוספירה; הרקטה תשתחרר מהספינה, תנחת על כדור הארץ תוך 20 דקות, תתודלק שוב, תשוגר אחרי הספינה, תשיג אותה, תתחבר אליה, תתדלק אותה, ותשמור לעצמה מספיק דלק למסע חזרה לכדור הארץ.

חולם על הגעה למאדים, אבל לא יודע מה יעשה כשיגיע לשם, צילום: spacex חולם על הגעה למאדים, אבל לא יודע מה יעשה כשיגיע לשם | צילום: spacex חולם על הגעה למאדים, אבל לא יודע מה יעשה כשיגיע לשם, צילום: spacex

ופה הדברים יוצאים מפוקוס. מה תעשה הספינה, בעצם, כשהיא תגיע למאדים? לא ברור. מאסק אומר כמעט במפורש שזה משהו שהוא לא יתעסק בו. הוא יורה את הרקטות; מה קורה כשהן נוחתות, זו לא המחלקה שלו.

נניח שהצלחת לבנות רקטה שלא מתפוצצת. נניח שאשכרה הצלחת לבנות ספינה ש-100 אנשים יכולים לחיות עליה במשך המסע הארוך למאדים (מינימום 80 יום, מקסימום 150 יום, להערכתו). מה עכשיו?

הם מרחפים מעל מאדים. איפה הם נוחתים? מי יבנה את המתקנים שיקבלו אותם? כמה השקעה במשאבים ואנרגיה כדי לשלוח למאדים את הכמות המטורפת של ציוד ראשוני שתאפשר בניה של ישוב ואחר כך של עיר? רגע, איך בעצם הם ימריאו חזרה? נניח שהגעת למסקנה שסביוני מאדים זה לא בשבילך ואתה רוצה לראות שוב את הגבעות הירוקות של הארץ. איך אתה חוזר?

את כל זה מאסק מנפנף. מישהו אחר יתעסק בזה. הוא רק רוצה להיות חברת הרכבות של מערכת השמש. אבל זה חלק די קריטי, לא? למה שמישהו ישלם 200 אלף דולר ויסכן את חייו במסע לעולם אחר, אם הוא לא יודע שיש לו עתיד טוב שם? מאסק מתעלם.

ואז אתה מתחיל לקלוט שעושים לך תרגיל אמזון. זוכרים איך לפני כמה שנים, אמזון הודיעה בפתאומיות שהיא עובדת על רחפנים? זוכרים שהמטרה של ההודעה ההיא היתה להשכיח שורה של סקנדלים שקשורים לחברה? בדיוק. באשד המילים שלו, מאסק מטביע עובדה קריטית: לחברה שלו אין יכולת לממן את הפרויקט של הסעה למאדים. הוא צריך הרבה מאד כסף והוא צריך אותו עכשיו, לפני שהחברה פושטת רגל. אם לא תביאו לו את הכסף, הוא יאשים אתכם בכך שהפקרתם את המין האנושי – ואין לזה שום קשר לכך שמדובר במיזם עסקי. ככה זה בעמק הסיליקון: לא מדברים על הרווחים בגלוי. מעמידים פנים שמה שאתה עושה הוא לטובת העולם.

כל זה, בלי להתעסק בכלל בשאלה האם המאדים ראוי למגורי אנוש. אם להפוך רגע את הסנאריו המפורסם של ה. ג'. וויילס, מה קורה אם יש שם מיקרובים שיחסלו אותנו? שוב, זו לא הבעיה של מאסק. הוא רק משנע את האנשים שימותו מהמיקרובים.

לך חפש, ארדואן

מאז ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה, ארדואן מנצל את המצב כדי לחסל סופית את מתנגדיו ואת שרידי הדמוקרטיה הטורקית. מספר העצורים כבר לא ברור; מה שדי ברור הוא שנהיה מסוכן מאד לומר משהו נגד ארדואן בטורקיה. אבל המשטר לא מסתפק בכך, והוא מנסה להשתיק גם את מתנגדיו שמחוץ למדינה.

טורקיה. ניסיון השתקה, צילום: איי אף פי טורקיה. ניסיון השתקה | צילום: איי אף פי טורקיה. ניסיון השתקה, צילום: איי אף פי

בית משפט טורקי הוציא צו חסימה לחשבון הטוויטר של עיתונאי טורקי ידוע, מאהיר זניאלוב, שלמרבה מזלו חי בארה"ב, מחוץ להישג ידו של המשטר. טוויטר נקלעה לבעיה: הנוסחה שהיא גיבשה אחרי שנים של התחבטות בנושא קובעת שבמצב שבו מדינה מוציאה צו חסימה לחשבון, היא תחסום את החשבון – בתחומי אותה המדינה. אבל שאר העולם יוכל לקרוא אותו. כלומר, זניאלוב יוכל לכתוב – וכל מי שלא חי בטורקיה יוכל לקרוא אותו.

רק שעיקר הכתיבה של זניאלוב היא על הדיקטטורה הזוחלת בטורקיה. בעיה. חסימה שלו בטורקיה מחסלת אותו בפועל. טוויטר החליטה להתנגד לצו ולערער עליו בבית המשפט. זניאלוב לא אופטימי; הוא חושש שטוויטר תחליט לחסום את החשבון אם תפסיד בבית המשפט, ויש לה סיכוי בבית משפט טורקי בערך כמו שיש לפלסטיני בבית משפט צבאי ישראלי. נעדכן.

מה ידעה מאריסה מאייר, ומתי?

פרשת הפריצה הענקית ליאהו ממשיכה להיות כאב ראש כבד לחברה ולהנהגתה. שישה סנאטורים שלחו אתמול (ג') מכתב למנכ"לית יאהו, מאריסה מאייר, שבו הם דורשים ממנה להסביר מתי גילתה יאהו את הפריצה, ומתי הודיעה עליה.

מאריסה מאייר. מה היא ידעה ומתי?, צילום: בלומברג מאריסה מאייר. מה היא ידעה ומתי? | צילום: בלומברג מאריסה מאייר. מה היא ידעה ומתי?, צילום: בלומברג

הסנאטורים גם דורשים הסברים איך לעזאזל קרה שפריצה מסיבית ליאהו, הגדולה ביותר בהיסטוריה עד כה, התגלתה רק לאחר שנתיים ומה זה אומר על המחויבות של החברה להגנה על משתמשיה. אני לא בטוח שראוי לתלות את יאהו על הצלב הזה דווקא, כי בסופו של דבר היא נפלה פה בבור שבו נופלים כולם, ועד כה אין ראיות שהיא היתה יותר כושלת מחברות אחרות.

מצד שני, כפי שהעיר וולטר על ההוצאה להורג של אדמירל בריטי, לפעמים יש צורך לירות במישהו כדי לחדד את הערנות של האחרים. והבעיה הגדולה באמת היתה ונשארה מתי ידעה מאייר על הפריצה. אם יסתבר שהיא ידעה עליה בזמן המו"מ למכירת יאהו לוורייזון ולא אמרה על כך דבר, יהיה מוזר מאוד אם היא תחמוק מאישום פלילי. לא על רשלנות, אלא על הונאת ענק. נעדכן.

קצרצרים

1. אובר, נבעטה מיפן, כי גם שם לא אוהבים את הרעיון שתאגיד זר ישתמש בהון העצום שלו כדי לשבור ענף מקומי, להפוך את העובדים לעובדי קבלן ולהעביר את כל הרווחים למקלט מס. אבל אובר לא אומרת נואש, ועכשיו היא מנסה להכנס לשוק שוב – הפעם כמובילה של מזון מהיר. אובר ויתרה לאחרונה על שאיפותיה בסין ונמצאת במאבק קשה מול מתחרים מקומיים בסינגפור ואינדונזיה; המאבק ביפן הוא מאבק על דריסת רגל באסיה. השוק היפני בתחום הובלת המזון ענקי; נמסר שהוא מגלגל 19 מיליארדי דולרים בשנה. אובר ודאי תוכל לגרוף כמה זלוטס שם.

2. פייסבוק, הודיעה שזה נכון שהיא רימתה במשך שנתיים את המפרסמים שלה וניפחה את שיעור הצפיות בווידיאו ב-80%, אבל זה לא באמת חשוב. לטענת החברה, היא בסך הכל שיקרה ביחס למדד שאף אחד לא משתמש בו – כמה זמן אנשים אשכרה צופים בסרטון. פייסבוק ספרה כל שלוש שניות ומעלה כצפייה – גם אם הסרטון הופעל אוטומטית והצופה מיהר לכבות את הזוועה. אתם יכולים להאמין לה, או שאתם יכולים לזכור שזו פייסבוק ושיש לה יחס בעייתי עם האמת.

פייסבוק. מהו זמן צפייה לעומת הנצח, צילום: pixabay.com פייסבוק. מהו זמן צפייה לעומת הנצח | צילום: pixabay.com פייסבוק. מהו זמן צפייה לעומת הנצח, צילום: pixabay.com

 

3. אמזון יוצאת בשת"פ שבינתיים, לפחות, גורר הרמת גבה: היא עובדת עם יצרני מנעולים חכמים על שיטה להובלת חבילות ממש אל תוך בית הלקוח. מעבר לשאלה הטכנולוגית – לכמה אנשים יש בכלל דלת חכמה? כמה אנשים יתקינו דבר כזה? – יש כאן שאלה מהותית יותר: האם אתם סומכים על השליח של אמזון שייכנס אליכם הביתה על דעת עצמו? האם אתם בטוחים שאתם נותנים בו אמון מלא? לא יודע בקשר אליכם, התשובה שלי היא "לא". הנוחות – החבילה מחכה לך בבית, ואתה לא צריך לתאם פגישה עם השליח – לא שווה את הנזק הפוטנציאלי.

אמזון. רוצה להכניס את החבילה הביתה אמזון. רוצה להכניס את החבילה הביתה אמזון. רוצה להכניס את החבילה הביתה

 

4. ביפן מצאו דרך מקורית למלחמה בתאונות הדרכים: שת"פ בין טויוטה, חברת סלולר וחברת קפה הוביל ליצירת אפליקציה שמעניקה לך פרס אם אתה נוהג בלי לגעת בסמארטפון. האפליקציה מזהה מתי אתה נכנס לרכב, ואם אתה נוהג 100 ק"מ מבלי לגעת במכשיר, אתה מקבל קופון לכוס קפה. עכשיו צריך הנהג היפני להחליט האם הוא מכור יותר לקפה או לסלולר, אבל בינתיים יש לו תמריץ להתמקד רק בכביש.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
אכן, יש הבדל תהומי, וכולנו עוד עומדים לגלות
אכן, יש הבדל תהומי, וכולנו עוד עומדים לגלות מה ניתן לעשות במידע שלנו ואיך ניתן לנצל אותו לרעה. אנחנו עוד עומדים להצטער על פעולות כמו כתיבת טוקבקים, שישויכו בחזרה אלינו. אגב, חשבת על האפשרות שהדלת החכמה תכלול גם מצלמה חכמה? ושהיא תקושר ישירות לא רק לבעל הדלת החכמה, אלא גם לבוס של השליח, ברגע שזה יקבל אישור להיכנס לבית? ועל האפקט של פרסום וידאו של השליח ברשתות החברתיות כשזה ינדוד מעבר למטר-מרובע וחמש שניות שדרושים לו לשם הצבת החבילה והסתלקות משם?
Hammer  |  30.09.16
לכל התגובות