אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרא אציל: האוסף החדש של ספרינגסטין צילום: איי אף פי

פרא אציל: האוסף החדש של ספרינגסטין

האוסף של ברוס ספרינגסטין, "Chapter and Verse", הוא ביוגרפיה מוזיקלית מפתיעה ומרגשת הכוללת שירים שמפורסמים לראשונה

09.10.2016, 08:27 | דנה קסלר

החודש פורסמה האוטוביוגרפיה של ברוס ספרינגסטין, "Born to Run", שעליה עבד במשך שבע שנים, ובמקביל יוצא אוסף חדש המשמש פסקול לספר.

האוסף, "Chapter and Verse" (אן.אם.סי יונייטד), נפתח בהקלטות של להקת הגראז' של ספרינגסטין מהתיכון, The Castiles, מאמצע שנות השישים. השיר המקורי שלהם כמו גם הקאבר לבו דידלי חושפים את שורשי הרית'ם אנד בלוז והרוקנ'רול של ספרינגסטין. אחר כך מגיע שיר של הלהקה שהנהיג בתחילת שנות השבעים, Steel Mill, שנשמע הרבה יותר הנדריקס, ובתחילת קריירת הסולו שלו הוא פנה לאמריקנה עם "הבלדה על ג'סי ג'יימס".

ספרינגסטין אז והיום, צילום: איי אף פי ספרינגסטין אז והיום | צילום: איי אף פי ספרינגסטין אז והיום, צילום: איי אף פי

עטיפת האלבום עטיפת האלבום עטיפת האלבום

האחרון מבין חמשת השירים המוקדמים שלא שוחררו לפני כן, "Henry Boy" מ־1972, הוא שיר מרגש במיוחד, שבו נשמע קולו של ספרינגסטין על רקע גיטרה אקוסטית ותו לא. הוא השיר הראשון בחמישייה הפותחת שלא נשמע כמו חיפוש כיוון אלא כמו ההתחלה של הסאונד של הבוס כפי שאנחנו מכירים אותו.

בהמשך סוקר האוסף שירים ממרבית אלבומיו של ספרינגסטין, החל ב"Growin' Up" הדילני מאלבום הבכורה שלו מ־73, שבו הוא מספר על נעוריו כמרדן בניו ג'רזי, ועד הקטע המאוחר ביותר באוסף, "Wrecking Ball" מ־2012, שאותו כתב לכבוד סגירת אצטדיון הג'איינטס בניו ג'רזי. ספרינגסטין ולהקתו עשו שם שש הופעות סולד־אאוט באייטיז, כשהוא היה בשיאו, ושם גם קיימו את הופעת הפרידה שלהם. יש לקוות שספרינגסטין לא באמת הגיע לסוף הקריירה שלו, אבל אם זה אוסף מסכם, אז "Wrecking Ball", שבו מזמין הבוס את כדור ההריסה לבוא ולגמור הכל, הוא יותר משיר סיום הולם.

חוץ מזה כולל האוסף לא מעט קלאסיקות: להיט הסבנטיז הסוחף "Born to Run", שמסמל את תחילת ההצלחה המסחרית של ספרינגסטין; הטרגדיה האמריקאית "The River", שנפתחת במפוחית מלנכולית ומלאת נוסטלגיה; וכמובן "Born in the USA" - להיט עצום שבעצם הובן שלא כהלכה, עד כדי שרונלד רייגן ראה בו שיר פטריוטי ופספס את המחאה שבו.

"Chapter and Verse" הוא לא אוסף "המיטב של". זה אוסף אוטוביוגרפי שספרינגסטין ערך בעצמו, מה שהופך אותו להרבה יותר מרגש ואפקטיבי מסתם שורת להיטים. ברור שכמו כל אוסף של אמן ידוע, המטרה היא גריפת רווחים, אבל מעניין לראות את הבחירות וההשמטות של האמן עצמו. האג'נדה של ספרינגסטין כאן ברורה. הכרונולוגיה הזאת מספרת את ההתפתחות שלו מרוקר צעיר ומתפוצץ מאנרגיה למספר סיפורים עממיים על נוער אמריקאי פוחז ומשם לאיש בוגר (שיר פחות מוכר מתחילת הניינטיז, "Living Proof", מספר על הולדת בנו הראשון). בתחילת שנות השמונים הפך

ספרינגסטין לנביא הזעם של שברון החלום האמריקאי, והאוסף הזה מבהיר שהוא אוהב את התפקיד הזה, התפקיד החשוב ביותר שהוא לקח על עצמו.

שורה תחתונה: הרבה יותר מסתם אוסף להיטים

תגיות