אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אסון רמת החייל: חשד שתומכות הבטון פורקו מוקדם מדי צילום: רויטרס

בלעדי לכלכליסט

אסון רמת החייל: חשד שתומכות הבטון פורקו מוקדם מדי

חוקרי האסון ברמת החייל בודקים את האפשרות שהתומכות הוסרו שלושה ימים בלבד אחרי יציקת הבטון, ולפני שהתייבש. על התקרה הועמסו טונות של חול

10.10.2016, 07:16 | אמיתי גזית

המשטרה בודקת האם מערכת התומכות שהחזיקה את תקרת הבטון העליונה בחניון הברזל בתל אביב פורקה שלושה ימים בלבד לאחר יציקת התקרה, בעוד התקן מחייב המתנה ארוכה משמעותית שעשויה להגיע ל־28 ימים - כך מסרו ל"כלכליסט" גורמים המעורים בחקירה של קריסת החניון ברמת החייל. באסון שהתרחש בתחילת ספטמבר נהרגו שישה עובדים ונפצעו 24.  

קראו עוד בכלכליסט

התומכות מחזיקות את יציקת הבטון עד שתתקשה לגמרי. בזמן זה אסור לעמוד מתחת לתקרה או להעמיס עליה משקל. גורם הבקיא בפרטי החקירה אמר ל”כלכליסט”: "זה כמו להוציא עוגה מהתנור מוקדם מדי - רק השכבה העליונה קשיחה אבל התוכן נוזלי".

גורם אחר בענף הבנייה הסביר שעל פי התקנים והספרות המקצועית, בבטון מהסוג ששימש ליציקת תקרת החניון יש לחכות 28 ימים עד התייבשותו. אולם הוא הוסיף כי "מהנדסים לומדים שאחרי שלושה ימים הבטון מגיע ל־70% מהחוזק הסופי ולכן מקובל לעתים לפנות את התומכות כבר אחרי שלושה ימים, אם זה מקדם את הפרויקט". פירוק התומכות בשלב מוקדם דורש את אישורו של קונסטרוקטור שבוחן את מצב החומר והמשקל שיצטרך לשאת.

על גג החניון שנמצא במפלס הרחוב תוכננה גינה ציבורית. לצורך כך, ביום הקריסה פוזרו כמויות גדולות של חול על תקרת החניון העליונה. גורם המעורה בפרטים ציין כי "הגיע לשם עגורן שהתחיל לשפוך ערימות של חול. זה סרגל מאמצים שבטון שלא התייבש לא יכול לעמוד בו". על פי מהנדס בקרת המבנים אשרף טבעוני, חול שוקל 2 טונות למ”ק, בהשוואה למכונית ממוצעת שמשקלה 1.5 טון.

אם יתחזק כיוון החקירה שהתומכות פורקו מוקדם מדי, חוקרי המשטרה ומינהל הבטיחות יצטרכו לבדוק מי אישר זאת, האם היה מודע לכוונה להעמיס חול על התקרה והאם האישורים תקינים.

אתר חניון הברזל לאחר הקריסה. התקן מכתיב זמן המתנה ממושך שיכול להגיע לארבעה שבועות, צילום: יאיר שגיא אתר חניון הברזל לאחר הקריסה. התקן מכתיב זמן המתנה ממושך שיכול להגיע לארבעה שבועות | צילום: יאיר שגיא אתר חניון הברזל לאחר הקריסה. התקן מכתיב זמן המתנה ממושך שיכול להגיע לארבעה שבועות, צילום: יאיר שגיא

גופים רבים היו מעורבים בהקמת החניון, ולכולם היו מפקחים באתר: עיריית תל אביב, חברת אחוזות החוף שמנהלת את חניוני העירייה, אפריקה ישראל נכסים שזכתה במכרז והחברה האחות דניה סיבוס, שביצעה את הפרויקט. "זה המון אנשי מקצוע שמבינים את המשמעות", אמר גורם המעורה בחקירה.

התוכנית להקמת החניון קודמה על ידי העירייה, שבאפריל 2012 פרסמה את המכרז להקמתו והפעלתו. אפריקה ישראל זכתה במכרז שלפיו תתכנן ותקים את החניון, תפעיל אותו במשך 19 שנים ואחרי כן תשיב אותו לעירייה.

העבודות החלו בנובמבר 2014 ועל פי אחוזות החוף הן היו אמורות להסתיים בתחילת 2017. המכרז קבע כי על כל חודש פיגור תשלם אפריקה לעירייה קנס של כ־500 אלף שקל. על פי גורמים המעורבים בבנייה, דניה היתה אמורה לעמוד בתנאי הזה.

מדניה סיבוס נמסר כי “המידע שהוצג מופרך לחלוטין. מפאת הצורך לשמור על שלמות החקירה איננו יכולים להוסיף דבר. אנו מקווים שתוצאות החקירה יושלמו ויפורסמו בהקדם”. מהמשטרה נמסר כי “החקירה נמצאת בעיצומה. בשל כך לא נוכל למסור כל מידע עליה”.

תגיות

72 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

70.
גיבוב שטויות בכתבה.  בטון רגיל מקבל 70% מחוזקו
גיבוב שטויות בכתבה.  בטון רגיל מקבל 70% מחוזקו בגיל 7 ימים. אם הבטון שהשתמשו בו מקבל 70% חוזק בגיל 3 ימים זה בטון מהיר התחזקות, ואז בטוח לא צריך לחכות 28 ימים עד שיתחזק.  על פי התקן חוזק הבטון נקבע בגיל 28 ימים בלי קשר לסוג הבטון וכמה זמן הוא צריך להיות בטפסה. הכותב עשה סלט שלם מדברים שלא קשורים אחד לשני.
Cactus  |  11.10.16
68.
ולכן צריכים לפי החשדות שיש לי לכאורה לבטל
ולכן צריכים לפי החשדות שיש לי לכאורה לבטל רשיון לכל החברות שלא  מבצעות בעצמם על ידי עובדים בתלוש משכורת עם ת.ז כחולה  ולהביא קבלן ביצוע רק מחו"ל סיני /רומני/תורכי שיש לו פועלים אמיתיים סינים/תורכים .. עד אז שלחברות ביצוע יהיו פועלים אמיתיים עם ת.ז  כחולה והם יבצעו באמת בלי להביא קבלן משנה שמביא קבלן משנה  שמביא את אחמד ממזרח ירושלים או מדרום הר חברון ומחפש שיטות  לבצע פיגוע
BandAid  |  12.10.16
לכל התגובות