אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 הסכם תעופה אירופי ים תיכוני בין ממשלת ישראל לבין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו צילום: bigstock

הסכם תעופה אירופי ים תיכוני בין ממשלת ישראל לבין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו

עו״ד רינת בובליל קדש, על מטרת ההסכם ואופן אכיפתו

20.10.2016, 10:32 | בשיתוף משפטיפ - עו״ד רינת בובליל קדש
בתאריך ה- 11.2.2004 התקבלה החלטה במועצת האיחוד האירופאי והפרלמנט האירופאי לכונן רגולציה שתסדיר כללים ברורים המתייחסיםלאיחור וביטול בטיסות בשטחי האיחוד האירופאי.

מטרת החלטה EC 261/2004 ביסודה להגביר ולחזק את הסטנדרטים הקיימים ולכונן כללים אחידים הנוגעים לפיצוי ולסיוע לנוסעים אשר עומדים במצב של איחור או ביטול או במצב בו מסרבת חברת התעופה להעלות נוסע לטיסה במקרים מסוימים Involuntary Denied Boarding .

בתאריך ה- 30.7.2012 נחתם הסכם תעופה אירופי – ים תיכוני בין ממשלת ישראל לבין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו.

מטרת ההסכם היתה להגדיל ולחזק את התיירות הנכנסת תוך מתן אפשרות ריאלית לחברות התעופה להתרגל ליישום הקווים המנחים במישור התחרות הכלכלית.

ההסכם כולל התאמה בין חלק מדיני התעופה והטיס הישראלים לכללי האיחוד האירופי ובין היתר גם בתחומי בקרת תעבורה אוירית, הגנת הסביבה והגנת הצרכן.

בחוות הדעת המשפטית שצורפה כנלווה להצעת החלטת הממשלה צויין בין היתר כי ההסכם כולל התחייבות ארוכת טווח להתאים דיני תעופה מסוימים לדינים האירופאים.

המסגרת המשפטית המתווה את הכללים בין האיחוד האירופי וישראל קבועה ביסודה בהסכם ההתאגדות איחוד אירופי-ישראל שנחתם בשנת 1995 ונכנס לתוקף בתאריך ה- 1.6.2000. בהסכם נקבע מתווה לשיתוף פעולה גם בתחומים חברתיים.

 , צילום: bigstock צילום: bigstock  , צילום: bigstock

בישראל, שאינה חברה באיחוד האירופי, קיים היום חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב -2012 שבעיקרו מתווה כללים להסדרת סוגיית הסיוע והפיצויים לנוסע שתנאי טיסתו השתנו או שטיסתו בוטלה.

חוק זה מושתת על יסודות חוק התובלה האוירית התש"ם – 1980 ועלעול קל בדברי ההסבר בהצעת החוק מעלה כי החוק ינק את יסודותיו מאמנות שונות ובהן גם רגולציות הקיימות באיחוד האירופי דוגמת החלטה EC 261/2004 , כאמור.

סעיפים 16 ו- 20 לחוק שירותי תעופה שעניינם 'שמירת הדינים' וסייג לזכאות בשל קבלת הטבה לפי דין זר מלמדים כי החוק החל בישראל לא בא לדחות או לצמצם את תחולת הדינים הקיימים לצידו לרבות הדין הזר.

לכן, נראה כי גם במידה ונוסע אשר ממריא ממדינה שאינה חברה באיחוד אל שטחה של מדינה חברה באיחוד זכאי, במקרים מסוימים, לפיצוי על פי ההחלטה אלא אם הוא קיבל הטבות או פיצויים או עזרה כלשהי במדינה שממנה המריא ושאינה חברה באיחוד וכשחברת התעופה מחזיקה רישוי על פי הוראות המועצה (סעיף 1 (b) להחלטה).

בכל הנוגע לפיצוי בטיסות פנים ארציות בשטחה של מדינת ישראל חלות תקנות שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (טיסות פנים ארציות), תשע"ג – 2013 כשסכומי הפיצוי מתעדכנים מידי שנה על פי המדד שמתפרסם.

 עו"ד רינת בובליל קדש, צלמת: עינת טורס עו"ד רינת בובליל קדש | צלמת: עינת טורס  עו"ד רינת בובליל קדש, צלמת: עינת טורס

יש לשים לב כי שעות האיחור, כמו גם הטריטוריות והמרחקים, שונים בהגדרתם בין החוקים השונים.

על מנת למנוע פעולות עיכוב שונות על ידי חברת התעופה הנעשות ביודעין, הוגדר בחוק סעיף מיוחד המקנה לבית המשפט סמכות לפסוק פיצוי גם ללא הוכחת נזק אם נמנע מפעיל הטיסה או המארגן ביודעין לתת הטבות לנוסע בניגוד להוראות חוק שירותי תעופה.

בכל מקרה בו נוסע מרגיש כי זכויותיו הופרו מומלץ לפנות לעורך דין להכוונה ולסיוע.

עו"ד רינת בובליל קדש עוסקת בתחום המינהלי.

 

המאמר לעיל הוא על דעת הכותבת, ואין בו משום תחליף לקבלת ייעוץ משפטי כנדרש.

 

 

תגיות