אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות ההפקה נערכות למלחמת הישרדות צילום: מיכה לובטון

ניתוח כלכליסט

חברות ההפקה נערכות למלחמת הישרדות

בתוך שנה קשת ורשת אמורות לעבור לשדר בערוצים נפרדים. בטווח הקצר הצופה ירוויח מהתחרות, אבל בחברות ההפקה חוששים שההשקעה ביצירה ישראלית תקוצץ: "כולם יודעים לאן זה הולך: טלוויזיה זולה יותר ומושקעת פחות"

25.10.2016, 08:18 | אלירן מלכי

בנובמבר 2017, על פי התוכניות, שוק הטלוויזיה הישראלי כפי שאנחנו מכירים אותו עתיד להשתנות מהקצה אל הקצה. בנקודת זמן זאת צפויות זכייניות ערוץ 2 כיום, קשת ורשת, להחזיר את הזיכיונות ולעבור למודל של רישיון. כל אחת מהן צפויה לשדר מערוץ חדש ונפרד, שבעה ימים בשבוע, בניגוד למצב כיום שבו שתיהן פועלות מערוץ 2 ומשדרות שלושה וארבעה ימים בשבוע לסירוגין.

קראו עוד בכלכליסט

אפיקי הערוצים 10 ו־22 בכבלים ובלוויין ייסגרו, ובמקומם ייפתחו אפיקים חדשים בין 12 ל־19. מי שיקבע את מספר האפיק יהיה ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו. אבל הדרמה האמיתית תתרחש דווקא מאחורי הקלעים: הפיצול בין רשת וקשת יגרור השלכות רחבות היקף שיפגעו בסופו של דבר בשוק היצירה בישראל.  

הערוצים המסחריים, שנקראים ערוצי הברודקסט, תלויים בשוק הפרסום בטלוויזיה שגודלו כמיליארד שקל, ומתחלק כיום בין ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 24 וערוץ 20, ובמתן חסויות בערוץ הראשון וערוץ הספורט. לאחר הפיצול בין קשת ורשת יהיה ערוץ נוסף שיגרום לכך שכולם ירוויחו פחות כיוון שעוגת הפרסום, על פי הערכות בשוק, לא צפויה לגדול משמעותית. דבר זה יוביל לקיצוצים בערוצים עצמם, אבל גם לצמצום בשוק היצירה המקומי שכעת יוזרמו אליו פחות כספים. כיום יש כ־100 חברות הפקה שעובדות עם ערוצי הברודקסט ומפיקות להם תוכניות — מתוכניות בוקר ועד להפקות ריאליטי נוצצות. החשש העיקרי של החברות הוא שלאחר פרק זמן התחלתי שבו תיפתח התחרות והערוצים יעוטו על הפקות, התקציב בפועל יצטצמם והחברות הן אלה שייפגעו.

שוק ההפקות בערוצים המסחריים מוערך ב־700 מיליון שקל בשנה, כאשר קשת ורשת מוציאות יחד כחצי מיליארד שקל. אם בסופו של יום אכן יהיה פיצול בין השתיים, הן יצטרכו לעבור למודל מצומצם זהה למודל של ערוץ 10 ולהשקיע כמוהו בהפקות — כ־200 מיליון שקל בשנה — מה שייצור הפחתת השקעה בשוק ההפקות בהיקף של כ־100 מיליון שקל.

גורמים במשרד התקשורת דווקא מגלים אופטימיות וטוענים כי "התחרות רק מעודדת יצירה. המעבר משבעה ימי שידור ביחד ל־14 ימי שידור בשבוע בנפרד אמור להגדיל את התחרות וההשקעות בהפקות ולא לצמצמן".

מנכ"ל רשת אבי צבי ומנכ"ל רשת אבי ניר, צילומים: ינאי יחיאל, נועם מושקוביץ מנכ"ל רשת אבי צבי ומנכ"ל רשת אבי ניר | צילומים: ינאי יחיאל, נועם מושקוביץ' מנכ"ל רשת אבי צבי ומנכ"ל רשת אבי ניר, צילומים: ינאי יחיאל, נועם מושקוביץ

עם זאת, בחברות ההפקה לא משתכנעים וחוששים שהפיצול בין קשת ורשת והמעבר של כל אחת מהן לשידור שבועי מלא ייצרו תגובת שרשרת לשוק ההפקות כולו. אסף אמיר מנורמה הפקות וחבר בוועד איגוד המפיקים אמר שכל שרי התקשורת לדורותיהם יודעים עובדה בסיסית אחת — שוק הפרסום בישראל לא יכול לפרנס יותר מ־14 ימי שידור בשבוע. כלומר, אין מקום ליותר משני ערוצי ברודקסט. "מראש היה ברור ששוק הפרסום בארץ הוא מאוד ריכוזי ולא הולך לגדול", אומר אמיר. "בכל המעבר מזיכיונות לרישיונות היה מי שדיבר בעד תחרות, אבל בפועל זה סוג של בלוף שכולם מכירים בו. גופי השידור רצו לעבור לרישיונות כדי להקטין את מידת אי־הוודאות שהם פועלים בה וכדי שיהיה להם אופק, אבל בעצם המעבר לרישיונות אומר שכל אחד יכול להקים ערוץ בישראל בתנאים מסוימים. בעלי המניות של רשת וקשת יכולים לקום בוקר אחד ולגלות ששחקן חדש מתכוון להיכנס לשוק וכל התחזיות השנתיות שלהם ישתנו".

אמיר מוסיף: "נוצר מצב שכולם יודעים לאן זה הולך: טלוויזיה זולה יותר, מושקעת פחות, בעלת תקציבים נמוכים ועם אי־ודאות גדולה. בסוף נגיע להרבה ערוצים עם רייטינג נמוך".

בענף מעריכים כי הצמצום בהפקות אולי יגרום לבתי ההפקות הגדולים להצטמצם, אך לחברות ההפקה הקטנות יהיה קשה יותר להסתגל לשינוי והן יעמדו בפני סכנת סגירה.

מה שעוד מוסיף לאי־הוודאות בשוק ההפקות הוא מצבו של תאגיד השידור החדש. כחלק ממסקנותיה של הוועדה המייעצת להסדרת הרגולציה על שוק השידורים, ועדת פילבר בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, הומלץ להוריד את המחויבות להפקות מקור לערוצים המסחריים ולהעביר באופן הדרגתי את חובת ההשקעה לתאגיד השידור הציבורי. כרגע אין ודאות בנוגע לפתיחת שידורי התאגיד, ולא ברור גם מה יעלה בגורל ההפקות שלהן הוא יהיה מחויב.

בערוץ 10, שעבר כבר למודל עסקי מצומצם עם משכורות טלנט מוגבלות ומשקיע בהפקות זולות יחסית לשידור, ככל הנראה לא יצטרכו לעבור סבב פיטורים, בקשת ורשת יקומו ליום חדש שבו הם גם יצטרכו לבצע צמצום בכח האדם וגם לעבור להפקות זולות כדי לעמוד בתקציב. פחות הפקות יוקרתיות כמו "הישרדות" ו"האח הגדול" ויותר הפקות זולות כמו שעשועונים ודוקו.

טמירה ירדני, מנכ"לית טדי הפקות, ומי שעומדת מאחורי הפקות כמו "כוכב נולד", "סברי מרנן" ו"הפיג'מות", סבורה כי לא יהיה פיצול בין קשת ורשת: "בין הבקשה לבין הרישיון יהיה שינוי. אין בזה שום היגיון כלכלי ולכן לא הייתי מתכננת תוכניות”. ירדני מעריכה כי אם בכל זאת יהיה פיצול, ערוץ 10 לא ישנה דבר והשינוי הגדול יהיה אצל קשת ורשת שיסבלו מרייטינג נמוך באופן טבעי ויעבדו עם תקציבים נמוכים יותר מאלו שהם היו רגילים אליהם עד היום.

גורם בכיר באחת הזכייניות אמר כי בשנה האחרונה היו שיחות שלא התקדמו לשום מקום בשל חוסר הבנות בין רשת לקשת. "זה נעצר בשלבים הראשונים של השיחות מאחר שהיו חילוקי דעות קשים בין הזכייניות", הוא אומר. "המו"מ הסתיים בשלב כל כך ראשוני שאפילו לא בוצעו בדיקות נאותות לגבי החיבור בין החברות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות