אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובר מתכוננת למכונית המעופפת צילום: רויטרס

אובר מתכוננת למכונית המעופפת

חברת ההסעות פרסמה מחקר בו היא מפרטת את החזון שלה לעתיד התחבורה וחוזה שירות הסעות המבוסס על כלי טייס תוך עשור. החברה מקווה לארגן בתחילת השנה הבאה כנס בינלאומי שיעסוק בנושא של תעופה לפי- רישה

30.10.2016, 11:54 | הראל עילם

המכונית המעופפת הרבה יותר קרובה ממה שחשבתם: אובר, חברת המוניות העולמית, פרסמה במהלך סוף השבוע מחקר בן 97 עמודים בו היא פורסת את החזון שלה לעתיד התחבורה – Uber Elevate. לפי אובר, בתוך עשור היא תפעיל ברוב הערים המרכזיות בעולם שירות הסעות המבוסס על כלי טייס.

קראו עוד בכלכליסט

לפי אובר, כלי הטייס שהיא תפעיל יהיו מטוסים זעירים עם יכולת המראה אנכית (VTOL) שיוכלו להגיע מיעד ליעד בתוך העיר ובתוך מספר דקות – וחשוב מכך, העלות שלהם תהיה תחרותית וזמינה גם לקהל הרחב ולא לעשירים בלבד. החברה מקווה לארגן בתחילת השנה הבאה כנס בינלאומי שיעסוק בנושא של תעופה-לפי-דרישה.

"תחבורה ציבורית כיום, אם זה אוטובוסים או רכבות, מניעות אנשים מנקודה א' לנקודה ב' לאורך מספר מסלולים קבועים, וחושפים את הנוסעים לעיכובים משמעותיים" אמר סמנכ"ל המוצרים של אובר, ג'ף הולדן, במסמך. "לשם השוואה, מטוסי VTOL לא צריכים מסלול קבוע ולא צריכים לדאוג מפקקים".

מכונית אוטונומית של אובר. בקרוב גם באוויר? מכונית אוטונומית של אובר. בקרוב גם באוויר? מכונית אוטונומית של אובר. בקרוב גם באוויר?

אמנם אין כיום כלי טייס שמסוגלים לספק את הדרישות של אובר, אבל החברה מקווה כי הם יפותחו במהלך העשור הקרוב. המסמך של אובר חוזה מטוס VTOL עם מנוע חשמלי שמסוגל לטוס 190 קילומטר לפני כל הטענה ולהגיע למהירות מקסימלית של 270 קמ"ש. לפי אובר, כלי טייס כזה ידרוש סוללה עתידנית עם דחיסות אנרגיה של 400 וואט-שעה לקילו, כפולה מהמקסימום האפשרי עם סוללות ליתיום-יון כיום.

זאת לא הפעם הראשונה שאובר מביעה עניין בשירות הסעות מוטס. בתחילת השנה טראוויס קלניק, מנכ"ל אובר, הכריז שהחברה תשיק שיתוף פעולה עם חברת המטוסים איירבאס. החברה כבר הציעה שירות הסעות מבוסס הליקפוטרים במספר אתרים ברחבי העולם, ביניהם בהודו, ניו יורק ופסטיבל סאנדנס ביוטה, והשירות שלה בברזיל עדיין פועל כיום.

התוכנית האסטרטגית הזאת משתלבת היטב בתוכנית אסטרטגית אחרת של אובר לשנים הקרובות: הפיכת אובר לחברת רובוטיקה, שתציע ללקוחותיה מוניות ללא נהג שיהיו זולות ובטוחות מהתחרות האנושית. במסמך אובר ציינה כי כלי הטייס שהיא תציע יהיו "עם טייסים אופציונליים", כלומר אובר רואה עתיד שבה תוכל גם להציע "מוניות" מעופפות ללא נהג.

גם כאן אובר אינה לבד - בינואר האחרון חברת Ehang 184 הסינית הרשימה את הקהל בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס כאשר חשפה רחפן אוטומטי שמסוגל להטיס נוסע אחד למרחק של עד 30 קילומטר. אבל ההצלחה של שירות כזה, במיוחד אם יהיה אווירי, תלוי בתפיסה של המשתמשים לגבי בטיחותו. אובר משקיעה בשנים האחרונות לא מעט משאבים בתחום הניווט ללא נהג: היא שיתפה פעולה עם אוניברסיטת קרנגי מלון, הקימה מרכז מחקר ופיתוח המעסיק מאות איש בנושא ולאחרונה אף רכשה את חברת אוטו של הישראלי ליאור רון, שמפתחת ערכות שמעניקות לרכבים יכולת ניווט עצמונית.

במשך שנים אנליסטים העריכו כי אובר כה פעילה בתחום על מנת שתוכל להשתלט בהצלחה על שוק המוניות האוטונומיות העתידי, אבל כעת נראה שהמטרות של קלניק שאפתניות הרבה יותר. השאלה היא כמובן כמה מהמחקר של אובר בתחום הרכב ללא נהג ניתן לתרגם לכלי רכב לא מאויישים, שהם אתגר טכנולוגי שונה לחלוטין.

שאלה אחרת היא האם מדובר בהצעה רצינית מצד אובר או ניסיון לתת לחברה, שממשיכה לספוג מהלומות מצד רגולטורים, נוסעים ונהגים מסביב לעולם, תדמית חדשנית. בהתחשב בקצב שאובר מדממת כספים, ומתקשה להגיע לרווחיות למרות שגייסה כבר סכומי עתק, אפשר אולי להטיל ספק ביכולתה לשרוד עד 2026.

תגיות