אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק מצמידה תג מחיר לגזע

דו"ח טכנולוגי

פייסבוק מצמידה תג מחיר לגזע

הרשת החברתית מאפשרת למפרסמים לכוון את הפרסומות שלהם על פי גזע, משטרת קנדה מצאה דרך חדשה לפתור פשעים, בת'סדה מסרבת לאפשר ביקורות משחק מראש, ואובר חוטפת בראש

30.10.2016, 15:56 | יוסי גורביץ

הרשת החברתית שמקדמת גזענות

ארגון פרו-פאבליקה, ארגון עיתונאי ללא מטרות רווח, ערך תחקיר ובו מצא שפייסבוק מאפשרת למפרסמים להפלות כנגד בני מיעוטים. הארגון פרסם מודעה בפייסבוק, שבה הוא הכריז על מכירת בית – וקבע שהמודעה תוצג לאנשים שמחפשים בית או דירה לראשונה, בתנאי שאינם אפרו-אמריקאים, אסייאתים אמריקאים, או היספנו-אמריקאים. או, במילים גסות יותר, אם אתה גזען לבן שרוצה למכור את הבית שלך ללבנים אחרים בלבד, פייסבוק היא כלי הפרסום שלך.

בחברה טוענים שהיא לא מפלה, אלא ממיינת, צילום: גטי אימג בחברה טוענים שהיא לא מפלה, אלא ממיינת | צילום: גטי אימג' בחברה טוענים שהיא לא מפלה, אלא ממיינת, צילום: גטי אימג

הפעולה הזו היא בניגוד לחוק האמריקאי, שמאז 1968 אוסר על אפליה בהשכרת דירות על פי מוצא. בפייסבוק טוענים שקודם כל, אין פה חדשות: הם עושים זה כבר שנתיים. שנית, הם לא מפלים על פי מוצא – הם מפלים על פי "קרבה למוצא", כי לטענת פייסבוק היא לא יכולה לדעת אם אתה אפרו-אמריקאי או רק מתנהג כמו אפרו-אמריקאי. עוד טענה החברה שהיא מודעת לחובותיה החוקיות ושאם מישהו מנצל את היכולת שהיא נותנת לו להפלות על רקע גזע, היא רואה את זה בחומרה.

כשנשאל הדובר של פייסבוק מדוע בעצם ה"קרבה למוצא" נמצאת תחת "דמוגרפיה" אם זו איננה קטגוריה דמוגרפית, הוא אמר שמדובר בטעות טכנית שתתוקן. עוד טעות טכנית של פייסבוק.

כשפייסבוק נשאלה מדוע אישרה את המודעה של פרו-פאבליקה, שלכאורה פסולה לטענתה, תוך רבע שעה, בחר דובר החברה שלא לענות. פרו-פאבליקה השוותה בין המדיניות של פייסבוק ובין המדיניות של "הניו יורק טיימס", שלאחר שנתבע בשל מודעות מפלות ב-1989 מקפיד מאוד על בדיקת המודעות ומסנן מודעות שמכילות רמיזות גזעניות כמו "הנכס סמוך לכנסיות", או מודעות שמציגות רק אנשים לבנים. אבל, אומרים שם, בשנים האחרונות כבר אין כאלה. כנראה שהגזענים עברו לפייסבוק.

במקום להקיש על דלתות

במשטרת קנדה נוקטים בטקטיקה חדשה בהתמודדות עם מקרי רצח. בעבר, הבלשים היו מתחילים להקיש על כל הדלתות באזור בו אירע הרצח בתקווה שמישהו ראה או שמע משהו ויהיה מוכן לדבר עם המשטרה. זה היה שורף המון שעות עבודה, ולעתים קרובות התברר כבזבוז זמן והיה מניב מידע לא מועיל.

חייג M לרצח, צילום: שאטרסטוק חייג M לרצח | צילום: שאטרסטוק חייג M לרצח, צילום: שאטרסטוק

אז החליטו שם על גישת "תן לסלולר ללכת במקומך": במקרה של רצח, מוציאים צו לחברת הסלולר וזו מודיעה למשטרה איזה מכשירים סלולריים היו ברדיוס של מסוים מזירת הרצח. במקרה שהיה לאחרונה באונטריו, שבו נמצאה גופה שרופה, שלחה המשטרה מסרונים ל-7,500 בני אדם.

המסרונים מבקשים מהתושבים בנימוס לפנות לקו חם של המשטרה ולמסור מידע, אם יש להם כזה. כמו כן מוצע פרס של 50 אלף דולר, למקרה שאין לך כוח לנהל שיחה קולית. בארגוני זכויות אדם נרשמה תגובה פושרת: הביעו שם חשש שתושבים יחושו מחויבים להגיב.

הנה שק. היש בתוכו חתול?

חברת בת'סדה, שמוציאה שורה של משחקים פופולריים – Skyrim, Fallout ועוד - הודיעה שהיא משנה את המדיניות שלה ומעתה היא לא תספק לעיתונאי גיימינג גרסאות של המשחקים שלה מראש.

מתוך Fallout 4 מתוך Fallout 4 מתוך Fallout 4

יש לכך השלכות שליליות בעיקר על הלקוחות. קודם כל, חברות משחק אחרות צפויות ללכת בדרכה של בת'סדה, וההימנעות מביקורת מוקדמת צפויה להפוך לתקן תעשייתי. שנית, אף שבת'סדה אומרת שהיא ממליצה מאוד לשחקנים שלא לרכוש את המשחקים שלה עד שהם קראו ביקורות של אנשים שהם סומכים עליהם, בפועל הטענה הזו מתנגשת עם המדיניות שלה. היא משחררת סרטונים שמטרתם לעורר עניין ולרגש, והיא מאפשרת לשחקנים לקנות תוכן מיוחד, אבל בתנאי שהם ירכשו אותו קודם ליציאת המשחק.

הניסיון שלי עם Fallout 4 היה חיובי בעיקרו: רוב התוכן שעליו שילמתי מראש היה יוצא דופן באיכותו. אבל זה לא בהכרח יהיה המצב בעתיד, ונוצרת כאן בעיה. תעשיית המשחקים המודרנית מגלגלת יותר כסף מהוליווד. המשמעות היא שכותר משחק חשוב, אם ייכשל, יגרום נזק שווה ערך של קריסת סרט גדול. המטרה, על כן, היא להימנע מביקורות קודם ליציאה לשוק ובימים הראשונים של המשחק.

בעיה נוספת היא העובדה שמאחר ואף אחד לא מקבל עותק מוקדם, תתחיל תחרות פראית בין המבקרים על מי יעלה ביקורת ראשון. הדחיפות הזו צפויה, כמעט בהכרח, לפגוע באיכות הביקורת. זה מהלך שלילי מאד שיש לקוות שקהילת הגיימרים תביע את מורת רוחה עליו, כדי לאלץ את בת'סדה לחזור בה.

שפה מעוותת ובדיון

אובר, ספגה מהלומה בסוף השבוע בבריטניה: בית משפט קבע שהטענה שלה שהעובדים שלה כלל אינם עובדים אלא "קבלנים עצמאיים" לא עומדת, וקבע שעליה להעניק לעובדים את כל הזכויות המגיעות להם.

טראוויס קלניק, מנכ"ל אובר. לא ברור אם החברה תמשיך לפעול בבריטניה, צילום:רויטרס טראוויס קלניק, מנכ"ל אובר. לא ברור אם החברה תמשיך לפעול בבריטניה | צילום:רויטרס טראוויס קלניק, מנכ"ל אובר. לא ברור אם החברה תמשיך לפעול בבריטניה, צילום:רויטרס

בית המשפט מתח ביקורת קיצונית בחריפותה על אובר: "כל ארגון שמשתמש במסמכיו בבדיון, שפה מעוותת ואף טרמינולוגיה חדשה משלו, מצריך לדעתנו מידה של ספקנות.... התפיסה שאובר בלונדון היא תצרף של 30 אלף עסקים קטנים שמקושרים ב'פלטפורמה' משותפת נראית לנו מגוחכת משהו... האבסורדיות של ההנחות הללו (טיעוני אובר על החוזה בין הנהגים והנוסעים) מדברת בעד עצמה."

להחלטה הבריטית צפויות כמה השלכות. קודם כל, כנראה שהיא סוגרת את הגולל על הניסיונות של העיר לונדון להגיע להבנות עם אובר על חשבון הנהגים. שנית, אם אובר תידרש לשלם לנהגים שלה שכר מחיה ראוי, כפי שקובע פסק הדין, היא צפויה להפסיק את פעולתה בבריטניה – או להחליט במודע להפר את החוק. נזכיר שהחלטות פחות דרמטיות באוסטין גרמו לאובר להפסיק את פעולתה שם.

לפסיקה הבריטית צפויות להיות השלכות גם על שורה של משפטים שמתנהלים נגד אובר ברחבי אירופה, ואף על המשפטים בארה"ב, שם נדרשת אובר להכיר בעובדים שלה כעובדים. כל המודל העסקי של אובר מבוסס על ניצול העובדים שלה; החברה לא רווחית, ואם היא תידרש לשלם לנהגים שלה שכר הוגן, המודל הכלכלי שלה יישבר.

קצרצרים

1. גוגל מאמנת את התבונה המלאכותית שלה בהצפנה. שלוש מכונות התחרו זו בזו, כששתיים מעבירות מידע מוצפן זו לזו והשלישית מנסה לפרוץ את ההצפנה. המכונות לא קיבלו הנחיות על שיטת ההצפנה, רק שהן צריכות להצפין. המסקנה של הניסוי: תבונה מלאכותית טובה מאד בהצפנה ופחות בפריצה שלה. המכונות גם מסוגלות ללמוד ולשכלל את ההגנות שלהן בתגובה לניסיונות פריצה. שזה נחמד מאוד אם אתה רוצה להגן על המידע שלך מממשלות, אבל יהיה פחות סימפטי כשהתבונה המלאכותית תתחיל לקשור נגד היוצרים שלה.

תחרות הצפנה תחרות הצפנה תחרות הצפנה

 

2. בעקבות ההתקפה המסיבית לפני כעשרה ימים על הרשת האמריקאית, בחנו חוקרים מה קורה לטוסטר מקוון. הם שכרו שרת מאמזון וגרמו לו להיראות כאילו הוא טוסטר. בפועל זו היתה מלכודת דבש: השרת לכד את המידע של ההאקרים אבל לא אפשר להם לבצע שום פעולה. תוך שעה, בוצעו על הטוסטר המזויף כ-200 התקפות מכתובות IP שונות, ככל הנראה על ידי בוטים. הם ניסו את הסיסמאות המוכרות של מכשירי אינטרנט של החפצים. הפעם הם נכשלו. מה יקרה כשהם ינסו את זה על גרוטאה בלתי מוגנת?

3. בשנים האחרונות נרשמה עלייה של חברות מודיעין אזרחי, שמספקות מידע על אזרחים לתאגידים ולרשויות. כמו כל חברה למטרת רווח, חברות המודיעין האזרחי אדישות למוסריות ומקפידות רק על הימנעות מפעולות שיביאו אותן תחת חקירה ישירה. חלק ניכר מהן מספקות שירותים לדיקטטורים ברחבי העולם, כדי לשפר את היכולת של הרודנים לדכא את האוכלוסייה שלהם. אחד הכלים לשם כך הוא ה-firehose של טוויטר, הזרם המלא של ציוצים – כל מה שנכתב בטוויטר. החברות משלמות לטוויטר סכום הגון עבור גישה. אחר כך הן מפלחות את המידע בחיפוש אחרי מתנגדי משטר.

 

4. איך תיראה הלוחמה העתידית? הפנטגון יצר סרטון עבור אוניברסיטת הכוחות המיוחדים שלו, ממנו עולה שעד שנת 2030 ניכנס לתקופה של מגה-ערים, ערים בנות עשרה מיליונים או יותר. הבניה תהיה צפופה מאד, התשתיות לא יעמדו בעומס, וקבוצות קטנות של מורדים ינועו בחופשיות בתוך קהל גדול של חפים מפשע. כמו כן, התקפות סייבר מצד ארגונים מתנגדים להגמוניה על אתרים, בדגש על אתרי מסחר, יהיו נפוצות. הסרטון מזהיר שהדוקטרינה הקלאסית ללוחמה אורבנית – לבודד את העיר, לרוקן אותה מתושביה, ואז להמטיר עליה אש כבדה – לא תעבוד יותר בתנאים כאלה, המיפוי של המרחב העירוני יהפוך לבלתי אפשרי וטכנולוגיית התקשורת תעמוד לצד המתקוממים. הדגש, כמו בכל לוחמת אנטי-גרילה אפקטיבית (יצור מיתולוגי שקיומו מוטל בספק) יהיה על הבחנה בין אויב וידיד, וזה הולך להיות מסובך במיוחד. העיר העתידנית, שכבר חלקית כאן, נראית לפנטגון כמו הצלבה בין "בלייד ראנר" ו"משחקי הרעב" או, כמו שקראו לזה פעם, סייברפאנק.

5. ולידיעת הסלפי האידיוטית של השבוע: סטודנטית בטקסס החליטה לשלוח לחבר שלה תמונה שלה בפלג גוף עליון חשוף מאחורי ההגה של הרכב שלה. תוך כדי נסיעה. היא היתה כל כך עסוקה בצילום, שהיא לא שמה לב שהרכב שלה מתדרדר באיטיות לאחור. לרוע מזלה, הרכב שלה התנגש במכונית משטרה, וכשהשוטרים ערכו חיפוש התגלה בקבוק יין פתוח ליד הנהגת. מכאן הועברה הנהגת לסוג אחר של צילום, כזה בפרופיל כשאתה מחזיק מספר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
איזה כותרת מפוצצת ואיזה תוכן.... גם בגוגל אפשר
איזה כותרת מפוצצת ואיזה תוכן.... גם בגוגל אפשר לכוון מודעות לנשים ולא לגברים. אז גוגל פמיניסטית? אבל בעצם גם אפשר לכוון מודעות לגברים, אז אולי הם בכלל שובניסטים? ושנייה למה אין קטגוריה לקהילת הלהטבים? אז זהו אני החלטתי גוגל הם הומופובים.... איזה שטויות אתם כותבים כאן... לא מתאים לכם...
Popcorn  |  30.10.16
1.
העניין עם הפוליטיקלי קורקט כבר מתפוצץ בחזרה למי
העניין עם הפוליטיקלי קורקט כבר מתפוצץ בחזרה למי שדחף אותו באמצעות הבחירה בטרמפ.  אתם תגידו לי למי למכור את הגיטרה שלי? אני לא סומך על אנשים מתרבות XYZ ולכן לא אעשה איתם עסקים.  הערכת סיכונים כזאת מתבצעת על ידי כל עצמאי/איש עסקים מאז ומעולם. אם יש תרבות בעייתית, זה בעיה שלה, לא של האחרים. המטוטלת בנושא הזה כבר הגיע לקצה שלה כנראה.
Beer  |  30.10.16