אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גרופון מנסה להיפטר מרוב פעילותה בארץ צילום: Jonathan Shaked

בלעדי לכלכליסט

גרופון מנסה להיפטר מרוב פעילותה בארץ

ענקית הקופונים הבינלאומית החליטה לצאת משווקים שאינם בלב הפעילות שלה, וכחלק מהתהליך היא מחפשת שותף שיחזיק במרבית פעילותה בישראל. המועמדת המובילה היא קרן סקיי, שצפויה לשלם עשרות מיליוני שקלים בלבד

31.10.2016, 06:40 | מאיר אורבך

גרופון, חברת הקופונים המובילה בעולם, החליטה להקטין את פעילותה בשוק הישראלי והיא מחפשת שותף אשר יחזיק במרבית פעילותה בארץ — כך נודע ל"כלכליסט". המהלך נעשה כחלק מהחלטה אסטרטגית של החברה העולמית לצמצם את פעילותה במדינות אשר לא נמצאות בלב הפעילות שלה, במטרה למקד את הפעילות במספר מצומצם של מדינות ולהגיע לרווחיות גבוה בכל מדינה בה היא נשארת.

קראו עוד בכלכליסט

פעילות החברה בישראל נחשבת למינורית: בעוד החברה העולמית מוכרת קופונים בסך של כ־720 מיליון דולר ברבעון, על פי הערכות היקף המכירות השנתי של גרופון בישראל עומד על כ־100 מיליון שקל בלבד. בנוסף, בישראל ישנה תחרות עצומה בתחום הקופונים אשר הופכת את הרווחיות מכל עסקה לקטנה יותר.

המועמדת המובילה לרכישת גרופון ישראל היא קרן הפרייבט אקוויטי סקיי של צביקה יוכמן, ניר דגן, דוקטור אבי אורטל, אמיר ארבן, ציון אגיב וליאת פייקין. הקרן, שהוקמה בשנת 2005 על ידי יוכמן ודגן, מנהלת למעלה מ־250 מיליון דולר בשתי קרנות ומשקיעה בעיקר בחברות ישראליות בוגרות. על המשקיעים בקרן נמנים מרבית המשקיעים המוסדיים בישראל וכן מספר משקיעים זרים. ההשקעה הצפויה בפעילות של גרופון היא ההשקעה הקמעונאית הראשונה של הקרן. על פי האתר של קרן סקיי, היא משקיעה רק בהשקעות בהן היא יכולה להיות משקיע מוביל עם השפעה מלאה על הובלת החברה. עוד מצויין כי האסטרטגיה היא השקעות יצירתיות מתוך רצון לרכוש בעלות משמעותית בחברות.

שווי העסקה אינו ברור, אך הוא מוערך בעשרות מיליוני שקלים. ללא קשר לזהות הבעלים החדש, פעילות החברה בארץ תמשיך להתקיים בתחום הקופונים. החברה צפויה להמשיך להחזיק במסגרת הסכם עתידי בשם גרופון, ובשלב הנוכחי לא צפויים להתקיים פיטורים של עובדים בישראל.

אסטרטגיה של יציאה כמעט מכל מקום

בדיווח לבורסה שהוציאה גרופון העולמית בשבוע שעבר, היא ציינה כי מאז תחילת שנת 2015 היא החלה לצמצם באופן עקבי את פעילות במדינות שאינן אסטרטגיות לה. החברה, שפעלה בשנת 2015 ב־47 מדינות, הכריזה בדיווח כי תתמקד מעתה אך ורק בקנדה, ארצות הברית, בלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, פולין, ספרד, בריטניה, אירלנד, אוסטרליה, ניו זילנד, יפן ואיחוד האמירויות.

תומי שנפלד מנכ"ל גרופון ישראל, צילום: יונתן שקד תומי שנפלד מנכ"ל גרופון ישראל | צילום: יונתן שקד תומי שנפלד מנכ"ל גרופון ישראל, צילום: יונתן שקד

החברה לא מציינת בדו"ח את ישראל כאחת המדינות בהן היא מתכוונת לפעול ברמה כלשהי בעתיד, אך כן מציינת את סוף שנת 2017 כתאריך יעד ליציאה מכל המדינות בהן בחרה שלא להתמקד. החברה אף דיווחה על צמצום משמעותי בכח האדם העולמי שלה: מ־10,000 עובדים בשנת 2015 לכ־8,000 עובדים כיום.

שוק הקופונים הישראלי לא מפסיק להתכווץ

גרופון החלה לפעול בישראל בשנת 2011, לאחר שרכשה את חברת גרופר הישראלית בעסקה המוערכת בכ־10 מיליון דולר. החברה מעסיקה כיום בישראל כ־100 עובדים בתל אביב, ומחזור המכירות השנתי שלה מוערך כאמור בכ־100 מיליון שקל.

מרבית הנתונים על הפעילות של גרופון ישראל אינם חשופים, אך על פי הערכות החברה פועלת בישראל עם כ־10,000 בתי עסק בעיקר בתחום המסעדנות והספא.

עוד לפי הערכות, שוק הקופונים בישראל עומד כיום על כ־350 מיליון שקל, אך הוא סובל בשנים האחרונות מהתכווצות. השחקניות המרכזיות לצידה של גרופון בשוק הישראלי הן ביג-דיל, באליגם, וואלה!שופס, buy2 וחברות קופונים נוספות.

בראש גרופון ישראל עומד תומי שנפלד, שנכנס לתפקיד המנכ"ל בשנת 2014 והחליף בתפקיד את מייסד גרופר דורי היללי. הוא משמש גם כמנכ"ל פעילות החברה בדרום אפריקה, רוסיה, פולין ואיחוד האמירויות. שנפלד שימש לפני מינוי למנכ"ל בתפקיד סמנכ"ל התפעול של החברה.

גרופון העולמית החלה לפעול בשנת 2008, לאחר שנוסדה על ידי אנדרו מייסון האמריקאי ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל החברה. החברה, שמרכז פעילותה נמצא בשיקגו, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 2.3 מיליארד דולר.

באוקטובר האחרון היא רכשה את המתחרה העיקרית שלה בארצות הברית — ליבינג סושייל — בסכום שלא פורסם. ככל הנראה, ליבינג סושיאל נמכרה בסכום לא גבוה, וזאת לאחר שדעכה בשל התחרות הקשה. בתחילת הדרך, אמזון השקיעה במתחרה הבולטת של גרופון.

"רוצים לקחת חלק בהצלחה כבעלי מניות מיעוט"

מנהלת התקשורת העולמית של גרופון אמה קולמן מסרה בתגובה : "אין כל שינוי בפעילות החברה הן מבחינת העובדים, הן מבחינת הלקוחות והן מבחינת בתי העסק. השוק הישראלי הוא בעל פוטנציאל רב והאופרציה הישראלית המקומית הינה חזקה ביותר".

עוד הוסיפה קולמן: "כתוצאה מכך, קיים עניין רב של אחד השחקנים המובילים במשק הישראלי בשותפות אשר תהיה רבת תועלת לכל הצדדים המעורבים. שותפות במבנה זה, תעניק לאופרציה הישראלית את הגמישות והמשאבים להם היא זקוקה, ותאפשר לחברה הגלובלית, כבעלת מניות מיעוט, לקחת חלק בהצלחתה".

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
גרופון, גם זה יעבורגם זה יעבור כמו הקינלי,
גרופון, גם זה יעבורגם זה יעבור כמו הקינלי, כמו הטכנו, כמו הקרוקס, גם זה יעבור כמו הפילים, כמו ליאור מילר, סמנתה פוקס, גם זה יעבור כמו הדיסקים, כמו הווקמן, תראה בקרוב... הזמן מרפא את הכל, הוא מרפא את הכל, אם לא הכל, את הרוב וגם זה יעבור... כמו הטוקשואו, כמו נאפסטר, סודה קלאב, גם זה יעבור כמו נטסקייפ, כמו בלוקבאסטר, ערוצי זהב, גם זה יעבור כמו באג אלפיים, הטמגוצ׳י, תראה בקרוב... הזמן מרפא את הכל, הוא מרפא את הכל, אם לא הכל, את הרוב וגם זה יעבור... כמו קפולסקי, כמו הפאוצ', הTLV, גם זה יעבור כמו הטירנוזאורוס, כמו הגראנג', מספר קווי, גם זה יעבור, כמו רות גונזלס, רונן חרזי, דנה מודן, כמו הסקיני, הטברנה, להקת עדן, אייל ברקן כמו האלק הוגן, כמו האנגובר, מיכל זוארץ, ריצ'רד גיר חנוך רוזן ,סאדם חוסיין, סרטי בורקס, קארין אופיר כמו טלעד, כמו הפוגים, המקרנה, התמימות כמו הסקטים, פיטר אנדרה, האטארי, הבדידות..
Paw  |  31.10.16
13.
כמי שקנה גרופונים בעבר וכבעל עסק שמכר השירות
כמי שקנה גרופונים בעבר וכבעל עסק שמכר השירות לא היה מוצלח.וכן רוב בעלי העסקים שאתה קונה גרופון למימוש אצלם מנסים רק לדפוק אותך עם שירות ותפריט גרוע אם זה אוכל.ובכל מוצר שקונים.הנהלת גרופון לא מספיק מפקחת על איכות וטיב המוצר
Sushi  |  31.10.16
לכל התגובות