אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המיסוי על הדלק בישראל - החמישי בגובהו מבין המדינות המפותחות צילום: עמית מגל

המיסוי על הדלק בישראל - החמישי בגובהו מבין המדינות המפותחות

לפי המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, נהג ישראלי משלם על כל ליטר בנזין 65% מס. ההכנסה של המדינה - 13 מיליארד שקל בשנה

31.10.2016, 17:00 | תומר הדר

שיעור המיסוי מסך מחירו של בנזין לצרכן עומד על 65% ממחירו של דלק לצרכן ומסתכם ב-3.9 שקל לליטר - כך עולה ממדד חודש נובמבר של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, שמתפרסם היום (ב'). 

קראו עוד בכלכליסט

יש להדגיש כי בדיקה זו מתייחסת אך ורק לנובמבר - ואינה בדיקה כלל שנתית. נתון זה ממקם את ישראל במקום החמישי בגובהו בין המדינות המפותחות - כאשר רק הולנד, איטליה, פינלנד ויוון מטילות על הדלק מס דומה - או יותר גבוה.

תחנת דלק. המיסוי על הדלק צמח ב-10% בארבע השנים האחרונות, צילום: שאטרסטוק תחנת דלק. המיסוי על הדלק צמח ב-10% בארבע השנים האחרונות | צילום: שאטרסטוק תחנת דלק. המיסוי על הדלק צמח ב-10% בארבע השנים האחרונות, צילום: שאטרסטוק

על פי סקירת המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, שיעור המיסוי על דלקים עלה ב-10% תוך 4 שנים, מרמה של 55% ב-2013 לרמה הנוכחית שעומדת כאמור על 65%. היקף הכנסות המדינה מבלו על בנזין עומד על 13 מיליארד שקלים בשנה.

בחישוב כולל של ההוצאה החודשית על אנרגיה במשקי הבית עולה, כי העלייה במחירים במשק גררה עלייה בהיקף ההוצאה הממוצעת על אנרגיה למשקי הבית הפרטיים, שצפויה להסתכם בחודש נובמבר בכ-1,656 שקלים לחודש, מתוכם כ-850 שקלים בתשלומי מסים: 620 שקלים  מתוכם בבלו על בנזין, 180 שקלים תשלום מע"מ על בנזין ו-50 שקלים תשלום מע"מ על חשבון החשמל.

מדד הוצאות אנרגיה למשק בית, שפרסם המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה מדד הוצאות אנרגיה למשק בית, שפרסם המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה מדד הוצאות אנרגיה למשק בית, שפרסם המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה

הלילה: ליטר בנזין יחצה שוב את רף 6 השקלים

כזכור, מחיר הבנזין צפוי להתייקר הלילה (ב') בחצות בשיעור של כ-14 אגורות לליטר. כך קבע היום מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה.

ההתייקרות מיוחסת לעלייה במחיר חבית הנפט ובמחיר הבנזין באגן הים התיכון (התייקרות של כ-6% ביחס לחודש שעבר) כמו גל לעלייה בשער הדולר (התייקרות של כ-2.45% ביחס לחודש שעבר. לפיכך, בחצות מחיר ליטר בנזין (שירות עצמי, אוקטן 95) יתקבע על 6.03 שקל לליטר, זאת לעומת 5.89 שקל לליטר כיום. ההתייקרות הפעם חריגה כיוון שזו הפעם השניה בלבד שמחיר הליטר חוצה את רף ה-6 שקלים, כאשר הפעם האחרונה נרשמה ביוני (6.01 שקל לליטר אז).

 

התוספת בעד שירות מלא על ידי עובדי התחנה נשארת ללא שינוי ועל רמה של 19 אגורות לליטר. גם באילת תרשם התייקרות ולרמה של 5.15 שקל לליטר, עלייה של 12 אג' מהמחיר הנוכחי. תוספת בעד שירות מלא באילת נותרת ללא שינוי וברמה של 16 אג' לליטר.

לפי נתוני משרד האנרגיה קופת האוצר תמשיך להרוויח ממכירות הבנזין עם שיעור מס כללי שמגיע ל-65% מכל ליטר (בלו + מע"מ). יצוין שהכנסות המדינה ממכירת דלקים צפוית להגיע השנה לשיא של כ-20 מיליארד שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
המיסים הגבוהים על הדלק, לצד המיסים על כלי
המיסים הגבוהים על הדלק, לצד המיסים על כלי רכב, ואי הזמינות של התחבורה הציבורית - כל אלו גורמים להגדלת הפערים בחברה. בעלי הכנסה נמוכה, שלא התברכו ברכב צמוד, נאלצים להסתדר עם רכבים ישנים וקטנים, או עם תחבורה ציבורית בלתי יעילה (בשבתות וחגים עם מוניות יקרות) או לשבת תקועים בבתיהם, וזה נכון במיוחד עבור תושבי הפריפריה. 
Chilli  |  31.10.16
4.
אם מתייחסים רק לנתון הזה לבדו (גובה המס
אם מתייחסים רק לנתון הזה לבדו (גובה המס על הדלק), אין לי בעיה גם שנהיה המדינה עם המס הכי גבוה שיש על דלק. נפט ותוצריו הם מכה עולמית של זיהום, מחלות ופגיעה באיכות החיים ויש להטיל מס על השימוש בו ועל הפגיעה ששימוש זה גורם. מצד שני, אם נשווה כמה משקיע המדינה בתחבורה ציבורית וחלופות לנפט אני בטוח שנגלה שאנחנו בתחתית הרשימה. ופה הבעיה האמיתית - מדובר בשוד כספי הישראלים לאור יום ובלי ביקורת או התנגדות מצידנו האזרחים. המדינה מצד אחד לוקחת מאיתנו ערימות של כסף ומצד שני לא נותנת בתמרה כלום. כל עוד המדינה לא מאפשרת ויוצרת חלופות אין הצדקה למיסוי האדיר שהיא לוקחת על דלק. אבל אנחנו עדר אנשים עייפים ומסוכסכים - הם יודעים שקל לקחת מאיתנו ולחלק בין עצמם והמקורבים שלהם - אז נמשיך לשלם, לחיות כמו במדינת עולם שלישית ולסבול מאיכות חיים ירודה של מדינת עולם רביעית.
Pretzel  |  31.10.16
לכל התגובות