אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק לעיוורים: תכשיטים בהשראת ברייל צילום: יאיר שגיא

לא רק לעיוורים: תכשיטים בהשראת ברייל

המותג בריילו מציע פריטים המעוטרים בכתב ברייל: "זו שפה עיצובית עם צופן". 10% מכל קנייה נתרמים למתן שעות הכשרה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים

02.11.2016, 08:42 | מורן לונדון

"הרעיון שלנו הוא להשתמש בכתב הברייל כשפה עיצובית שמדברת לכולם", אומרת שרי סגל בניסיון להסביר מה עומד מאחורי הרעיון שהגתה - מותג שכל הפריטים בו מעוטרים באותיות ומילים בכתב ברייל.

בימים אלה סיימה סגל (38) גיוס השקעה בהדסטארט עם שתי שותפותיה הדס ברטל־בלום (37) ומיכלי מררי (44), והמותג, בריילו, יצא לשוק הרחב באתר מכירות משלו.

בקולקציה הראשונה שלהן, שהושקה לאחרונה, יש כ־30 מוצרים שונים - תכשיטים, מוצרי טקסטיל וניירת - שהאותיות עליהם מובלטות מעט או מחוררות. התכשיטים עשויים מפליז מצופה זהב או מכסף מלא, וטווח המחירים הוא 40–1,000 שקל.

אדם עיוור יכול לקרוא את זה?

"לא", עונה מררי. "לכתב ברייל המיועד לעיוורים יש הגדרה מסוימת מאוד של גודל ובולטות. אנחנו החלטנו לעשות ברייל לאנשים רואים. יש משהו מסקרן בנראות של הפריטים, כמו קוד מורס שמחביא תוכן; לצופה מהצד מתחשק לפצח את מה שכתוב".

"המוצרים שלנו אישיים מאוד", אומרת סגל, "כי המסרים שמוטבעים עליהם לא ברורים לכל. נוסף על כך, אפשר להזמין תכשיטים בהתאמה אישית עם טקסט לבחירה".

התכשיטים של בריילו התכשיטים של בריילו התכשיטים של בריילו

10% לבעלי מוגבלות

מעבר לתוכן העיצובי הוחלט בבריילו על מודל עסקי שבו נתרמים 10% מכל קנייה למתן שעות הכשרה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים בעמותת כיוונים. "החלטנו על התרומה למטרה המסוימת הזאת אחרי שיחה עם מנכ"ל העמותה גידי צור שבה הבנו ששעות ההכשרה הן המצרך החשוב ביותר".

שלוש השותפות מקפידות להדגיש שאחת הסיבות להקמת בריילו היא שהיה חשוב להן להקים עסק חברתי. "שנים עסקתי בתחום השיווק והפרסום", מספרת מררי, "אבל כל הזמן אמרתי לעצמי שאני רוצה להתפרנס מלעשות טוב. אחי לקוי ראייה, וכשהכרתי את הדס ושרי היה לי ברור שזה מה שאני רוצה לעשות".

למה דווקא ברייל?

"השפה העיצובית של כתב הברייל חזקה מאוד", אומרת ברטל־בלום, מעצבת המותג. "לנקודות ולצורות יש טקסטורה מעניינת, ומלבד ההדפס נוצר מסר. יש משהו בברייל שנתפס כשלילי, הוא מזכיר לאנשים שיש בעיות בעולם, ואנחנו רוצות ליצור קונוטציה חיובית".

להעלות את הברייל לשיח

מררי מוסיפה: "גילינו שבני זוג או אמהות ובנות מצפינים ביניהם מסרים. אנשים מוקסמים מהאפשרות הזאת. הקמפיין בהדסטארט נועד, מעבר לגיוס הכספים להקמה, לבחון גם את ההתלהבות של השוק מהמוצר. גייסנו 100 אלף שקל, וזה לכל הדעות הרבה יותר ממה שחשבנו שנצליח".

אתן אומרות שהמוצר לא עונה להגדרות של ברייל. אז מה עם העיוורים עצמם?

"לצורך מחקר הלכנו לפעילות 'דיאלוג בחשכה' ודיברנו עם העובדים העיוורים שם. הצעירים קצת מתייחסים לברייל כאל משהו שהוא 'פאסה', כי היום הכל בסאונד. אבל אנחנו מעלות את הברייל לשיח, מוציאות אותו מהתפיסה המשויכת לו שהוא מוגבל לטרנד וסטייל מסוימים".

בעתיד הקרוב מתכננות השלוש לפרוץ עם המותג למדינות נוספות לעולם, מה שיצריך גם התאמה של האותיות לשפות המקומיות. לדבריהן, המודל העסקי של מתן תרומה ימשיך מעבר לים והן כבר התחילו במגעים עם עמותות רלבנטיות.

תגיות