אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיווחים: צים שוקלת למכור את הפעילות הבינלאומית שלה, תתמקד בים התיכון צילום: רון סולומון

דיווחים: צים שוקלת למכור את הפעילות הבינלאומית שלה, תתמקד בים התיכון

על פי הוול סטריט ג'ורנל, חברת הספנות הישראלית מעוניינת לפצל את הפעילות שלה לחטיבה גלובלית ולחטיבה אזורית ולמכור את הפעילות הגלובלית. צים מכחישה: היינו שחקן גלובלי ונישאר כזה

05.11.2016, 13:09 | רעות שפיגלמן
צים בוחנת אפשרות למכור את הפעילות הבינלאומית שלה, כולל הספינות שהיא מפעילה ובסיס הלקוחות שלה, ולהתמקד בפעילות אזורית בים התיכון - כך עולה מדיווח שפורסם אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, בצים מעוניינים להפוך לחברת שילוח אזורית בים התיכון. על פי הערכות של VesselsValue, שווי כל צי הספינות של צים עומד על 267 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

מקורבים לצים הסבירו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה עשויה להתפצל לחטיבה בינלאומית שתימכר ובמקביל תשמור צים על פעילות שתכלול מספר ספינות המיועדות למסחר באזור הים התיכון. "הם רוצים למכור את הספינות ואת מאגר הלקוחות בנתיבים שיש להם בין אסיה לארה"ב, בין אסיה למזרח הים התיכון ומאגן הים התיכון לארה"ב", הוסיף אחד המקורות שצוטטו במאמר בעניין.

עידן עופר, בעל השליטה בקנון הולדינגס שמחזיקה בשליש מצים, צילום: בלומברג עידן עופר, בעל השליטה בקנון הולדינגס שמחזיקה בשליש מצים | צילום: בלומברג עידן עופר, בעל השליטה בקנון הולדינגס שמחזיקה בשליש מצים, צילום: בלומברג

הסיבה שעשויה לעמוד מאחורי מכירת הפעילות, למעט זו בים התיכון, נעוצה בכך שלמדינה יש מניית זהב בצים מסיבות בטחוניות ואסטרטגיות, מה שמקשה על החברה למכור את פעילותה כמקשה אחת או להתמזג עם חברה בינלאומית אחרת (על צים מוטלות שורת מגבלות - כך למשל, היא איננה יכולה למשל להיכנס למדינות ערב). אחת האפשרויות שעליהן עמלים בצים, על פי הדיווח, היא התמקדמות בפעילות נישה ומכירת יתר הפעילות שאיננה כזאת.

ציים סיימה את הרבעון השני השנה עם הפסד נקי של 74.6 מיליון דולר, לעומת רוח של 10.3 מיליון דולר שרשמה ברבעון השני המקביל, וכן עם גירעון בהון של כ-63 מיליון דולר. הכנסות החברה הסתכמו בכ-612 מיליון דולר - ירידה של 20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

צים, בניהולו של רפי דניאלי שהודיע על פרישתו בתחילת שנה זו, אמנם הצליחה במהלך הרבעון - כמו גם במהלך המחצית הראשונה כולה - להגדיל את מספר המכולות (ה-TEU's) שהובילה, אך הירידה הניכרת במחיר הממוצע למכולה שקיבלה (ל-TEU) לא הצליחה להביא לידי ביטוי את העלייה בהיקף ההובלה. כך, במהלך הרבעון השני הובילה צים 617 אלף מכולות לעומת 577 אלף מכולות ברבעון המקביל בשנה שעברה, אך ההכנסה הממוצעת למכולה עמדה על 866 דולר - ירידה של 24.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה כולה הובילה צים 1.194 מיליון מכולות לעומת 1.137 מיליון מכולות במחצית המקבילה בשנת 2015, והמחיר הממוצע למכולה עמד על 903 דולר, המשקף ירידה של 24.8%.

על רקע הירידה בהיקף ההכנסות, לצד ההוצאות הקבועות בענף התובלה שסובל באופן מובנה מקושי לצמצם את הוצאותיו בצורה הולמת בתקופות קשות, סיכמה צים את הרבעון השני השנה עם הפסד גולמי של 11.6 מיליון דולר, לעומת רווח של 77 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. צים מסכמת את המחצית כולה עם הפסד גולמי של מעל מיליון דולר.

בצים מכחישים את הדברים ומסרו ל"כלכליסט": "צים דוחה את השמועות שבכוונתה למכור את פעילותה הגלובלית. היינו שחקן גלובלי בעשורים האחרונים ואין לנו שום כוונה להפסיק לספק שירותים גלובליים ללקוחותינו".

חברת האחזקות קנון הולדינגס שבשליטת עידן עופר מחזיקה 32% מצים. החברה מדשדשת כתוצאה ממשבר שחווה ענף הספנות בעולם כולו. צים פרסמה את דוחות הרבעון השני באיחור בשל הסדר דחיית החוב שביצעה מול חלק מנושיה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות