אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבמאי רני בלייר: "השמאל דורש סטירה" צילום: דור מלכה

הבמאי רני בלייר: "השמאל דורש סטירה"

האיש מאחורי להיטים כמו "שבתות וחגים" ו"פרשת השבוע" לא חושש להתבטא פוליטית ועובד על סרט היסטורי שבו הוא מגן על הימין, בניגוד לעמדותיו: "לעוולות אין צד, צריך פשוט להתנגד"

09.11.2016, 08:07 | אור סיגולי

רני בלייר, מבמאי הטלוויזיה הבולטים בארץ והאיש מאחורי להיטים כמו “שבתות וחגים” ו”פרשת השבוע” חוצה את הקווים לעולם הקולנוע ועובד בימים אלו על סרט ראשון. הסרט, עליו הוא עובד עם התסריטאית לירז ברוש והמפיק אהוד בלייברג (“לצוד פילים”) מתמקד המקרה העגום של קיבוץ ניצנים שהיה תחת פלישת הצבא המצרי עם הכרזת המדינה . “זה היה מעוז הנוער הציוני, הימין של התקופה, והוא הופקר באופן שערורייתי על ידי המדינה ־ מתקצוב מוקשים ועד רמת הנשק”. הוא מספר בריאיון, “ההיסטוריה שיבשה את האמת והפכה את ניצנים למיתוס של כניעה. אנחנו הולכים להוציא לאור את מה שקרה שם. ככה יוצא שאני השמאלני מבקר את מפא”י, את שלטון בן גוריון ואת גבעתי. אבל אין מה לעשות ־ כשישנן עוולות אין צד פוליטי, צריך פשוט להתנגד להן”.

קראו עוד בכלכליסט

זה הזמן לעשות

 

האמירה הזאת מעניינת במיוחד לאור העובדה שבלייר מגדיר את עמדותיו כ"שמאל ראדיקלי" והוא אחד היוצרים הבודדים בארץ שאינם חוששים לבטא בקול את משנתם הפוליטית. הוא אפילו התמודד לכנסת ה־19 עם מפלגת “ארץ חדשה” אותה הקים יחד עם אלדד יניב על רקע מחאת האוהלים של 2011 בכוונה "למגר את השחיתות בישראל" . “תמיד הייתי פעיל. בגיל 16 הייתי ליד אבא שלי בהפגנות חקלאים ליד שער הכנסת”, הוא מספר. על אף הרצון הטוב, המפלגה הצעירה לא הצליחה לסחוף המונים ולא נכנסה לכנסת ה־19. “בתמימותנו חשבנו שנשקיע את כספינו ואז יבואו משקיעים אחרים, אבל לא היו בעלי הון משוחררים מאינטרסים שבאו להילחם. זה אחד השיעורים המאכזבים”.

מאחוריו בלייר עשייה טלוויזיונית ענפה שכוללת גם את “תיבת נח”, “שביתה” ו”אדמה”, כמו גם מינוי כיו”ר איגוד הבמאים. “בעקבות העבודה באיגוד הבמאים התחברתי מאוד חזק לתובנה שעכשיו זאת המשמרת שלי ושל אנשים בגילי. אנחנו הורים לילדים, לא יעשו את זה בשבילנו.” הוא אומר.

בלייר. היום גם כלכלנים ומדענים צריכים לדעת לספר סיפור, צילום: דור מלכה בלייר. היום גם כלכלנים ומדענים צריכים לדעת לספר סיפור | צילום: דור מלכה בלייר. היום גם כלכלנים ומדענים צריכים לדעת לספר סיפור, צילום: דור מלכה

עם זאת, בלייר מכיר בסכנה שמביאה עימה הזדהות פוליטית. “אני מאמין שזה פוגע בי, שיש אנשים שלוקחים בחשבון את התבטאויותי לפני שהם מחליטים אם להציע לי עבודה, אבל זה חלק ממני. אני פעיל חברתי כמו שאני יוצר. אני לא יכול לשנות את זה כבר, ואני גם לא רוצה".

השמאל יכול להביא לשינוי?

“האופוזיציה בישראל קרסה, הם צריכים להבין שזה לא מספיק לכתוב פוסטים בפייסבוק. אני דמוקרט ומאמין שלא משנה אם הימין בשלטון או השמאל, חשוב שתהיה אופוזיציה חזקה. אני לא מתעסק עם שלטון נתניהו, אני מתמודד עם חיפוש דרך להקים שלטון אופוזיציה אמיתי. זה צו השעה. השמאל הישראלי צריך סטירת לחי מצלצלת. תקוותי שבחודשים הקרובים בכל זאת תהיה רעידת אדמה בעקבות חקירות השחיתות, יהיו בחירות והדמוקרטיה תחזור לכנה. גם אם השמאל לא יהיה חזק, כל מנהיג אחר מהימין יביא להתנהלות אחרת. מהפכות לא קורות בין לילה. אני בן אדם עם תקווה, אחרת לא הייתי לא הייתי עושה מה שאני עושה".

ללכת אחרי הלב

במקביל ליצירה והפעילות הפוליטית, בלייר פותח דף וישמש החל מהשנה כראש התוכנית לתואר ראשון בבית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר. “תמיד נעתי בין עשייה והוראה", הוא אומר.

על אף גודלה הקטן של התעשייה, בישראל יש כמות עצומה של בתי ספר לקולנוע מה שמייצר הרבה חולמים ומעט מקומות תעסוקה. אבל את בלייר זה לא מטריד, “תפיסת העולם שלי אומרת שכל אחד צריך ללמוד את מה שהלב שלו אומר. הרי גם בעולם המשפט והרפואה לא פשוט לצאת לשוק. אם בן אדם ילמד את מה שהוא אוהב, יעשה מאמצים ויגלה רצון ־ הוא יצליח”. מבחינת בלייר, הלימודים נועדו לא רק לקולנוענים, “בעולם הנוכחי הכרחי לדעת איך לספר סיפור כדי להתמודד עם החיים,” הוא מסביר, “אנחנו מספרים סיפורים כדי לקדם את החיים שלנו. ללמוד תוכן, זה משהו שכולם צריכים. לשנה הבאה אני מתכנן קורס שילמד גם תלמידי כלכלה ומדעים איך לספר סיפור".

תגיות