אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
5 ערים בארה"ב בחרו: מס על משקאות ממותקים צילום: רויטרס

5 ערים בארה"ב בחרו: מס על משקאות ממותקים

מצביעים בארבע ערים במדינות קליפורניה וקולורדו אישרו מס על משקאות ממותקים בשבוע שעבר. כך על פי תוצאות מוקדמות של הבחירות בארה"ב

14.11.2016, 08:10 | שירות כלכליסט
מצביעים בארבע ערים במדינות קליפורניה וקולורדו שבארה"ב אישרו מס על משקאות ממותקים בשבוע שעבר, כך על פי תוצאות מוקדמות של הבחירות בארה"ב.

המס, שגובהו סנט לכל 30 מ"ל של משקה (אונקייה), יהיה תקף למשקאות אנרגיה, תה ממותק ומשקאות המיועדים לספורטאים, אך לא למשקאות דיאטתיים או כאלה הממותקים באופן טבעי.

בערים סן פרנסיסקו, אולבני ואוקלנד עברה ההחלטה ברוב של יותר מ־60% מהקולות. בבולדר, קולורדו אושר מס דומה בגובה של שני סנט לאונקייה של משקה.

נפח הפחית הנפוצה בארצות הברית הוא 12 אונקיות (כ־350 מ"ל) כך שהערים בקליפורניה מציעות מס של 12 סנט לפחית. מכיוון שמחירה של פחית קולה נע בין 80 סנט לדולר מדובר בזינוק של 12%–15% במחיר. בהתאם, המס הכפול בבולדר יגיע ל־30% ממחיר הפחית.

משקאות ממותקים, צילום: רויטרס משקאות ממותקים | צילום: רויטרס משקאות ממותקים, צילום: רויטרס

"זהו מסר חזק לתעשיית המשקאות הקלים", אמר מזכיר אגודת הרופאים של סן פרנסיסקו ד"ר ג'ון מא ל־CBS ניוז. "הוא יוביל בתורו להצעות דומות בכל רחבי המדינה", הוסיף.

קוקה־קולה וחברות משקאות אחרות מוכרות גם משקראות ומוצרים בנפחים של 240 מ"ל, 480 מ"ל וכ־600 מ"ל, שבהן ההתייקרות עשוי להיות גבוהה אף יותר.

ביוני האחרון החליטה גם פילדלפיה על הטלת מס על משקאות ממותקים בגובה 1.5 סנט ל־30 מ"ל. המס ייכנס לתוקפו בינואר הקרוב. ב־2014 דחתה מועצת העיר סן פרנסיסקו הצעה להטלת מס כזה, לאחר שלא זכתה בהצבעה לרוב הדרוש של שני שלישים מבעלי זכות ההצבעה.

לפי מחקר שנערך בעיר ברקלי שבקליפורניה, שהטילה במרץ 2015 מס סוכר של סנט אחד ל־30 מ"ל, מיסוי משקאות ממותקים מביא לירידה משמעותית בצריכתם. מאז הטלת המס ירדה צריכת המשקאות הממותקים בברקלי ב־25%. הסקר, שנערך בקרב תושבים ממעמד חברתי־כלכלי נמוך, מצא שהם הפחיתו את צריכת המשקאות הממותקים הכללית שלהם ב־21% ואת צריכת המשקאות המוגזים ב־26%.

עוד לפני העברת החוק בברקלי נעשו ניסיונות דומים להטיל מס על סוכר שנכשלו, בין היתר מכיוון שחברות המשקאות הצליחו להשתיקן באמצעות קמפיינים יקרים.

בהודעה לעיתונות שפרסם איגוד המשקאות, נכתב כי הם מכבדים את החלטת המצביעים וכי ימשיכו להתמקד בעבודתם עם ארגוני קהילה ובריאות ציבורית כדי לשנות התנהגות מזיקה הגורמת להשמנת יתר.

תגיות