אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך מוצאים את הדבר הבא בתוך ים הבולשיט צילום: אוראל כהן

איך מוצאים את הדבר הבא בתוך ים הבולשיט

בסצנת הסטארט־אפים הטורפנית של לונדון האתגר האמיתי הוא למצוא חלום שיצליח להפוך למציאות

20.11.2016, 08:19 | גולן פרידנפלד

תחנה ראשונה: חלומות מנופצים

ליד הבר עומד הבחור שנראה הכי מעודכן באזור. שני טלפונים ניידים, משקפיים נכונים, לבוש מכובד אבל לא יותר מדי ונעליים מגניבות. מעל הראש שלו מתנוסס שלט וירטואלי ועליו המילה "אקזיט". הוא נראה מעניין אבל תג השם שלו הפוך. גם התג שלי. אני ניגש אליו ופותח בשיחה באנגלית במבטא ישראלי כבד, שאותו הוא מזהה מיד. "זה בסדר, אתה יכול לעבור לעברית", הוא אומר. "אני חי בלונדון בחמש השנים האחרונות. כאן, בלונדון, זה לא כמו בסן פרנסיסקו. כאן אין גטו של ישראלים. אנחנו מעורבבים היטב עם הלונדונים. כבר עברתי שלוש חברות מאז שאני כאן".

"זה לא נשמע כמו הצלחה מסחררת", אני אומר לו. "נכון, אבל זו הסצנה", הוא משיב, "מסתובבים עד שמוצאים את הדבר". אני שואל אותו איפה הוא עכשיו. "מובטל", הוא אומר לי, "לפני שבועיים סגרו אותנו. היו לנו חוזים עם חברות ענק, שיווק מדהים ויזם שמאחוריו כבר כמה אקזיטים ויכול למכור כמעט כל דבר. רק שלא היה לנו מוצר. השיווק הקדים את היציאה לשוק בשנה לפחות. לפני שבועיים, פתאום, המנכ"ל הגיע והודיע שזהו, סוגרים, כסף לא יהיה".

טדי שגיא נפגש עם סטארט-אפיסטים בוועידת לונדון, צילום: אוראל כהן טדי שגיא נפגש עם סטארט-אפיסטים בוועידת לונדון | צילום: אוראל כהן טדי שגיא נפגש עם סטארט-אפיסטים בוועידת לונדון, צילום: אוראל כהן

"איך קוראים לחברה?", אני שואל. "Karhoo", הוא עונה, "כתבתם עלינו. זה הרבה יותר גרוע ממה שאתם יודעים. זו התעשייה, אין לאף אחד סנטימנטים, לא לעובדים ולא ליזמים. כולם רודפים אחרי החלום ובדרך יש לא מעט נפגעים". בשלב הזה הוא מאבד סבלנות. שוחחנו ארבע דקות ברציפות, אבל הוא כבר הבין שמהשיחה הזאת לא תצא לו הצעת עבודה. והוא בא לעבוד. שיחות חולין זה לחלשים.

תחנה שנייה: הסטארטאפיסטים מציגים

הסטארטאפיסטים במתחם המרקט־טק בקמדן מרקט מתכוננים לפיץ' שיכריע את השנה־שנתיים הקרובות שלהם. אם ירשימו את מנהלי קרנות הון הסיכון, לרעיונות שלהם יש סיכוי לחיות. אחרת הם יצטרכו לחפש מישהו אחר שיאמין בחלום שלהם. בארבעה חודשים יושבים מנהלי קרנות הון הסיכון ומקבלים את היזמים לישיבות קצרות בנות רבע שעה לפי סדר שנקבע מראש. בדרך למעלה אני פוגש אחד מהם. "לאן אתה?", אני שואל. "לטדי שגיא", הוא משיב. "טוב, אני לא רוצה להלחיץ, אבל השניים שהיו לפניך הרשימו אותו", אני לוחש, "נראה שתהיה שם השקעה".

על פניו נמרח חיוך גדול שבמהירות מוחלף במבט רציני. "אלה לא חדשות טובות, כנראה תהיה שם השקעה", הוא אומר. "הסיכוי שגם אני אצליח לשכנע אותו לא גבוה. אבל היי, אם לא הוא, יבוא מישהו אחר. אני מאמין במה שאנחנו עושים". באנו לעבוד, כבר אמרנו.

תחנה שלישית: לדלג מעל טרנד ה־BR

הנוכחים במושב קרנות הון הסיכון בוועידת לונדון של "כלכליסט" נשאלו על התחומים החמים הבאים. אחרי התפלפלות לא מעטה הם הודו שהסצנה מלאה בערפל, אבל בבחירה בין VR (מציאות מדומה), AR (מציאות מוגברת) ו־MR (מציאות משולבת) המשקיעים מסמנים את התחום המסוכן מכולם כ־BR: בולשיט ריאליטי. טונות של יוזמות מחפשות ערימות של כסף. הרוב לא יצליחו, והם יודעים את זה. אבל כדי לגלות את המוצלחים, גם בלונדון, צריך לדלג מעל הבולשיט. ובים היוזמות שמתפוצצות כאן לא מדובר במשימה קלה. לא ליזמים, וגם לא לכסף הגדול שמחפש את האקזיט הבא.

תגיות