אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ח"כ איל בן ראובן: "לאיש לא אכפת מההרוגים בתאונות בנייה כי רובם לא מדברים עברית"

ח"כ איל בן ראובן: "לאיש לא אכפת מההרוגים בתאונות בנייה כי רובם לא מדברים עברית"

בכנס בטיחות שערכה התאחדות בוני הארץ אמר ח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת ההעבודה: "המדינה מפסידה למעלה מ-4 מיליארד שקל בשנה בגלל תאונות העבודה"; נשיא ההתאחדות: "הסתפקות בהטלת סנקציות רק על קבלנים שעברו על החוק - לא יביא תוצאות"

20.11.2016, 12:26 | דותן לוי

"השנה יש לנו 42 הרוגים בתאונות בנייה,בשנה שעברה 35 ושנה קודם לכן 34 הרוגים. המספרים הם איומים, והשאלה היא למה לא אכפת לאף אחד, זה בגלל שרוב רובם של ההרוגים לא מדברים עברית והם לא בוגרי סיירת גולני. הסיבה היחידה שהתאונות החלו לעניין הוא לחץ תקשורתי וציבורי. יש חשיבות עליונה לנושא הזה, מדובר באובדן חיים ובכספים אדירים שמדינת ישראל מוציאה בעקבות התאונות האלה וזה לא צריך לקרות, זה מיותר". כך אמר הבוקר (א') ח"כ איל בן ראובן, חבר הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, בכנס בטיחות באתרי בנייה של התאחדות בוני הארץ בכפר המכביה רמת גן.

 

 

קראו עוד בכלכליסט

"המצב בענף הבנייה מזכיר לי את מצב תאונות האימונים בצה"ל לפני 30 שנה", אמר בן ראובן. "אז התחלנו לפעול, והתוצאות נראות לעין, מספר תאונות האימונים ירד משמעותית. כשהגעתי לישיבה הראשונה בנושא תאונות העבודה בענף הבנייה כל מי שהחל לדבר פתח במשפט 'אני לא אחראי'. המסר שלי הוא מסר האחריות האישית של כל אחד בחלקת האדמה הקטנה שמעליו. ביקרתי בהרבה אתרים והתמונה היא איומה, נושא הבטיחות בחלק מהמקומות שבהם הייתי פשוט לא קיים, לא ממלאים את התקנות או את החוקים, פשוט שום דבר".

לדבריו, מספר ההרוגים בתאונות עבודה בבניה בישראל אינו תואם מקומות אחרים בעולם בהם היקפי הבניה גדולים יותר אבל התוצאות בהם אחרות. "צריך כאן רפורמה, זה לא עוד קנס כזה או אחר, חייבים תוכנית שלמה כדי שבאמת נביא לתוצאה לאורך זמן. מי שיחליט זה השר חיים כץ. גישת הסלחנות לעצמינו חייבת להשתנות, זו טעות להגיד שבגלל שהפועלים מגיעים ממקומות שונים והעבודה קשה קורות תאונות. תוך חודשים אנחנו צריכים לראות תוצאות ולרדת תוך שנתיים למספר חד ספרתי של תאונות. לקבוע יעדים כמותיים ולהבין למה לא הגענו אליהם. המטרה השניה היא להפוך את מדינת ישראל למובילה בעולם בתחום החינוך ותרבות העבודה".

שיטת העבודה לפי בן ראובן היא ברגולציה ויצירת מוטיבציה בקרב קבלנים על מנת לעודד תוצאות טובות וזאת באמצעות חיזוקים חיוביים, עידוד ותגמול. למשל סבסוד של המדינה של מי שמשתמש בכלי בטיחות.וזאת על מנת להשוות את המצב למדינות אחרות בעולם, בהן לדבריו לא נכנס בן אדם לאתר לפני שמציג שיש לו הכשרה מינימלית בעבודה.

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, צילום: צביקה טישלר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ | צילום: צביקה טישלר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, צילום: צביקה טישלר

לגבי האכיפה אמר ראובן, "המספרים של הפקחים הם מגוחכים, 17 פקחים שהמדינה הקצתה לנושא הזה, שרק לאחרונה הקצו להם רכב להסתובב בין האתרים. אנחנו חייבים לשנות תרבות, לשנות את דרכי העבודה שלנו, חייב לבוא שינוי אמיתי, אסטרטגי. אכיפה היא חלק מהעניין, לא הגענו לריב עם אף אחד, אבל האחרונים בשרשרת האחריות היא הפועלים. אני משוחח עם מנהלי החברות הגדולות, מתוך הנחה שאם נצליח לחבר אותם למאמץ הזה נוכל להתקדם. במקביל, אני מצפה משר העבודה והרווחה לקחת אחריות על הנושא הזה".

"שכל קבלן שמזלזל בבטיחות בעבודה ישלם את המחיר הקבוע בחוק"

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק אמר, "קשה לי לתאר לכם כמה קשה לי בכל פעם שאני מקבל דיווח על תאונת עבודה בענף הבנייה. נושא מניעת תאונות עבודה בענף הבניין הוא בעיני הראשון בחשיבותו בפעילות התאחדות בוני הארץ. לראייה, יכול חבר הכנסת אלאלוף לספר לכם כי עם כניסתי לתפקיד בתחילת השנה, הפגישה הראשונה שלי בכנסת כנשיא ההתאחדות היתה איתו. יותר מעשור פועלת התאחדות בוני הארץ למניעת תאונות עבודה בענף הבנייה. למרות שאין לנו חובה רגולטורית לעשות זאת, ההתאחדות השקיעה עד היום מיליוני שקלים בתחום זה. פעילות זו לוותה במעט מידי מעורבות והשקעה של הממשלה. אנו שומעים נתונים על המחסור בפיקוח, על המחסור בתקציבים בריחה של השרים מלעסוק בעניין הזה לאורך שנים ארוכות".

אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה , צילום: עומר מסינגר אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה | צילום: עומר מסינגר אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה , צילום: עומר מסינגר

עוד הוסיף בריק, "לפני כשבועיים כונסה ועדת העבודה לדיון שבו הוצגו עובדות והמלצות של מרכז המחקר של הכנסת. השורה התחתונה היתה ברורה. הטיפול בנושא תאונות העבודה בענף חייב לכלול שלושה חלקים: השקעה רחבה בהכשרה והדרכה לכל הדרגים בענף, סנקציות נגד קבלנים שלא פעלו על פי התקנות והחוקים וסנקציות נגד עובדים שעוברים על התקנות והחוקים - עד שכל אחד משלושת הכלים שעלו מהמלצות לא יטופל, לא נראה תיקון אמיתי ומקיף במצב הבטיחות בעבודה בענף הבנייה. צריך פה רגולציה שתבטיח פתרון כולל".

בריק סיכם, "חשוב שכל קבלן שעבר על החוק ויזלזל בנושא הבטיחות בעבודה באתר שלו, ישלם את המחיר הקבוע בחוק. אבל, הסתפקות בהטלת סנקציות רק על קבלנים שעברו על החוק - לא יביא תוצאות, ללא הרחבת הצוות המקצועי והידע של העובדים בכל אתר ואתר בנייה, וללא טיפול בעובדים סוררים! בתקופה קרובה נשלים הכנת תוכנית עבודה לנושא מניעת התאונות לשנה הקרובה, את התוכנית נציג לוועדת העבודה והיא תכלול השקעות שלנו והצעות לפעילויות משותפות שלנו עם המדינה, נרחיב את פעילות ניידת ההדרכה לעובדים שפועלת באתרי בנייה בשש שפות, במשותף עם קרן מנוף של הביטוח הלאומי ועוד.

"בנוסף לכך, אנחנו עומדים לחתום עם ההסתדרות הכללית פרק חדש בהסכם הקיבוצי בענף, שיקבע כללים לטיפול בנושא תאונות העבודה. כמו כן, הצענו לממשלה לקדם איתנו תוכנית הכשרה שתבטיח תוספת גדולה של מנהלי עבודה לענף, שכל כך חסרים לנו. ממשלות ישראל גררו רגליים במשך שנים וכעת אנחנו רואים, כיצד עולות שוב ושוב בכנסת קריאות לממשלה לפעול, ואיך היא מוצאת שוב ושוב תירוצים להימנע מטיפול בתחום החשוב הזה".

ח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה הרוחה והבריאות אמר כי משרד הכלכלה פישל. "יום יום אלפי עובדים יוצאים לשטח ולא מוגנים בשום צורה. גם רשם הקבלנים לא אומר "נו נו נו" לקבלנים במשך 10 שנים ולא חשב לסגור אתר לקבלן כזה או אחר, זה חוסר אחריות. מעניין אותי שגם היום לא עושים שום דבר כדי להתמודד עם העניין הזה. אנחנו מספר חודשים לאחר התאונה ברמת החיל, אתם חושבים שקיבלנו דיווח מהמשטרה? צריך עבודה משולבת של כל הגופים וזה לא קל. תחום הבטיחות בעבודה בסוף נופל על הקבלנים, אתם צריכים לדאוג שיחזרו הביתה, אתם צריכים אותם חזרה מחר בבית, אתם רוצים שהפריון שלהם יהיה טוב".

תגיות