אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקולנוע המקומי מחפש זהות, ומוצא צופים צילום: דורון גולן

הקולנוע המקומי מחפש זהות, ומוצא צופים

2016 סיפקה מספר חסר תקדים של שוברי קופות ישראליים. נראה שדווקא הוויתור על הפנייה לכולם, והניסיון להגיע לקהלים מגוונים יותר, הפכו את הסרטים הישראליים לז'אנר החם של הסתיו הנוכחי

23.11.2016, 08:45 | אור סיגולי

בדרך כלל הקולנוע הישראלי מצליח לספק להיט אחד בשנה, בשנים טובות מצליחים אפילו שניים או שלושה סרטים כחול־לבן לכבוש את הקופות. 2016, לעומת זאת, הביאה להישג חסר תקדים, או לפחות לכזה שלא נצפה במחוזותינו שנים ארוכות: לא רק שכבר שישה סרטים ישראליים חצו את הרף הנחשק של מכירת 100 אלף כרטיסים, אלא שחלקם עשו זאת ממש במקביל. התרגלנו לחשוב שהקהל תופס את הסרטים המקומיים כז'אנר בפני עצמו, וכתוצאה מכך סרטים ישראליים המוצגים זה לצד זה יעשו יותר נזק מתועלת. והנה הסתיו הנוכחי מוכיח שההפך הוא הנכון - הסרטים הישראליים הפכו לדבר החם ביותר באולמות והקרנתם באותו הזמן רק תורמת לעניין.

"אם עשרה סרטים אמריקאיים יכולים לעבוד במקביל, אין סיבה שזה לא יהיה נכון גם לקולנוע הישראלי", אומר מרק רוזנבאום, מפיק "אבינו" שיצא לפני פחות מחודש. "הקולנוע הישראלי סבל מסטיגמה, אבל עכשיו היא נושרת. כשיש יותר מסרט ישראלי אחד טוב בקולנוע, זה מפרה לא פחות ממתחרה".

מרק רוזנבאום, מפיק קולנוע, צילום: דורון גולן מרק רוזנבאום, מפיק קולנוע | צילום: דורון גולן מרק רוזנבאום, מפיק קולנוע, צילום: דורון גולן

את "אבינו" כתב וביים מני יעיש ("המשגיחים"), וצאתו לקולנוע נישאה על כנפי ביקורות חיוביות ומומנטום הזכייה בשני פרסי אופיר, אבל הוא שוחרר להפצה בזמן שלא פחות מארבעה סרטים ישראליים אחרים שלטו בקופות: "סופת חול", "ישמח חתני", "הלהקה האחרונה בלבנון" ו"לעבור את הקיר". ארבעה אלו רדפו את "שבוע ויום" שיצא בסמוך לפרסי אופיר, ו"ארבע על ארבע" שניצל את חופשת הקיץ.

מתוך הסרט "ישמח חתני", צילום: אתיאל ציון מתוך הסרט "ישמח חתני" | צילום: אתיאל ציון מתוך הסרט "ישמח חתני", צילום: אתיאל ציון

"סרטים ישראליים לא מתחרים זה בזה”, קובעת אסנת הנדלסמן קרן, ש"ישמח חתני" שהפיקה בשיתוף טליה קלינהנדלר חצה את רף 300 אלף הכרטיסים.

"הריבוי של הקולנוע הישראלי הטוב והמגוון יוצר אצל הקהל תחושה שהסרטים הישראליים הם המדוברים והמומלצים ביותר. כמה שיותר סרטים ישראליים טובים בחוץ יביאו לעוד סרטים ישראליים שיצליחו", הוסיפה הנדלסמן קרן.

מתוך הסרט "סופת חול", צילום: ורד אדיר מתוך הסרט "סופת חול" | צילום: ורד אדיר מתוך הסרט "סופת חול", צילום: ורד אדיר

עם זאת, אין ספק שחשש מצפיפות סרטים תוצרת הארץ באולמות בכל זאת ליווה את יציאתם. "בהתחלה חששתי מכך שנהיה האחרונים ברצף, אבל איכות הסרטים שהקדימה אותנו הרגיעה אותי. מדובר בסרטים מאוד שונים", מספר רוזנבאום. הנדלסמן קרן מוסיפה: "בהחלט היה פחד בתעשייה לגבי ריבוי הסרטים שיוצאים במקביל, אבל מהמקום שלנו לא נלחצנו כי האמנו בסרט וידענו שזה אפילו עלול לעזור".

לשאלה אם יש מספיק צופים בארץ כדי שסרט יוכל להצליח על ידי חיזור לקהל נקודתי ולא לכולם, עונה רוזנבאום: "אין כזה דבר 'כולם'. זו מילה מוזרה בעיניי בהקשר של הפצה, ומי שאומר את זה כנראה לא פיצח את הפוטנציאל של הסרט שלו. 'לכולם' זה בעצם אומר 'לאף אחד'".

מתוך הסרט "אבינו" , צילום: ורד אדיר מתוך הסרט "אבינו" | צילום: ורד אדיר מתוך הסרט "אבינו" , צילום: ורד אדיר

אבל מרט פרחומובסקי, מרצה במנשר ומנהל התוכן של אתר ספר הקולנוע הישראלי, טוען שהמצב פחות רומנטי ממה שנראה. "לא הרבה השתנה מאז שנות השישים והשבעים", הוא אמר. "מה שכן גורם, לדעתי, לריכוז הנוכחי הוא התעצמות כוחה של יונייטד קינג של האחים אדרי, שמציבים מול קרנות הקולנוע דרישה לתמיכה בסרטים שפונים לקהל הרחב ומכניסים כסף".

מתוך הסרט "הלהקה האחרונה בלבנון", צילום: ורד אדיר מתוך הסרט "הלהקה האחרונה בלבנון" | צילום: ורד אדיר מתוך הסרט "הלהקה האחרונה בלבנון", צילום: ורד אדיר

מעבר לאיכות הסרטים, להצלחה דרושה גם אסטרטגיה. "ישמח חתני" שביים אמיל בן־שמעון על פי תסריט של שלומית נחמה, למשל, היה מוכן גם הוא עוד בקיץ, אך ההפקה ויתרה על הפצה בחופש הגדול לטובת החגים. "הסרט שלנו מדבר על קהילה", מפרטת הנדלסמן קרן. "רצינו שהוא ייצא בזמן ארוחות החג, זמן שבו אנשים נמצאים בקהילות שלהם, וכך יעריכו אותו יותר. זה זמן של ביחד, וככה הסרט גם הפך לנושא שיחה ושמו הגיע ליותר אנשים. בנוסף, החגים השנה עבדו מצוין, כי זה היה בעצם כמו חודש מלא שבתות".

מתוך הסרט "ארבע על ארבע", צילום: רועי בר מתוך הסרט "ארבע על ארבע" | צילום: רועי בר מתוך הסרט "ארבע על ארבע", צילום: רועי בר

תקופת החגים והחודשים שלאחריה הפכו להיות משבצת מבוקשת במיוחד להפצה ישראלית, לא רק בזכות ימי החופשה - אלא גם בגלל שני אירועים אחרים, אחד מהם בכלל נקבע על ידי הוליווד. טקס פרסי אופיר, שבו נבחר הסרט שייצג את ישראל באוסקר, מתקיים בכל שנה לקראת סוף ספטמבר כדי להספיק לעמוד בדדליין האמריקאי. זכייה בטקס היא מקפצת יח"צ מדהימה, ולראיה זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר האחרון, "סופת חול", הביא כ־120 אלף צופים אף שמדובר בדרמה קטנה דוברת ערבית ללא שחקנים מוכרים. האירוע השני, וכנראה המרכזי ביותר, הוא יום הקולנוע הישראלי שבמהלכו כל בתי הקולנוע בארץ מקרינים אך ורק סרטים ישראליים בעלות של 10 שקלים בלבד. "זה חסד עליון לסרטים ישראליים", אומרת הנדלסמן קרן. "פרסום וכתבות זה טוב ויפה, אבל הדבר העיקרי שגורם לאנשים לקום וללכת לסרט הוא מה שהם שמעו עליו מחברים. יום הקולנוע הישראלי מייצר את הפה־לאוזן הזה ומביא בבת אחת חשיפה ארצית להמון סרטים".

את 2016 יחתום "החטאים" של אבי נשר, שייצא לקולנוע בעוד שבוע ויהיה הסרט ה־28 במספר שהופץ השנה. זה מעיד על כך שרוב הסרטים הישראליים לא זכו לתהודה מספקת וירדו במהירות מהמסכים, אף שחלקם טובים מאוד. כך שהנוסחה להצלחה, אם ישנה כזו, עדיין רחוקה מפיצוח.

מתוך הסרט "החטאים", צילום: איריס נשר מתוך הסרט "החטאים" | צילום: איריס נשר מתוך הסרט "החטאים", צילום: איריס נשר

תגיות