אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האמן טל ברויטמן משרטט דיוקן של גבר שנמצא על הקצה

האמן טל ברויטמן משרטט דיוקן של גבר שנמצא על הקצה

בכל ציוריו של ברויטמן, שזכה השנה בפרס לאמנים הצעירים על שם אסנת מוזס, מופיעה דמותו של אותו גבר טיפוסי המבצע פעולה פשוטה שמאחוריה נחבאת אלימות

23.11.2016, 08:51 | אלעד בילו

עבודותיו של האמן טל ברויטמן (34) מציגות כולן את אותה דמות גבר טיפוסי, "דמות שולית כזאת, שמנסה רק לשרוד את היומיום", כהגדרתו. אותה הדמות שברא עושה "כל מיני פעולות יומיומיות ופשוטות שמצטברות יחד, זו לזו". גם עקב חיבתו לסצנות ולמובן הקולנועי שבציור אבל בעיקר כי בפשטות הזאת הוא מוצא הרים וגבעות מבחינתו. עבודותיו ברורות, צבעוניות ואפילו גרוטסקיות ובמקביל מסתירות הרבה אלימות, ועבורו הן "ביקורת חריפה על המציאות היומיומית בארץ, על עניין ההישרדות שבגללו אנשים מגיעים למצבי קצה".

אותו גבר חידתי הולך איתו כבר שנים, נוכח בכל יצירה, וכל תערוכה סובבת סביבו בצורה שונה. לא מופרך להניח שהוא הסיבה לזכייתו של ברויטמן בפרס לציור על שם אסנת מוזס לאמנים צעירים לשנת 2016. הפרס שחולק לראשונה ב־2007 ומוענק מדי שנה על ידי עדנה ודן מוזס כולל פרס כספי של 10,000 שקל ותערוכת יחיד בבית האמנים בירושלים. ברויטמן הוא האמן העשירי שזוכה בפרס, ובזוכים לפניו היו, בין היתר, גם אלעד רוזן, נטע לי שלוסר עלמה יצחקי ואלהם רוקני.

פוטנציאל לפיצוץ

בראיון ראשון מאז קיבל את הפרס מספר ברויטמן על תהליך עבודתו. דמות הגבר התפתחה לו בראש ללא שם, אבל מאז קרא לאחד מציוריו "ישראל", הוא לרוב מתייחס אליה כאילו זהו שמה. "השם הזה משחק כמובן עם השם ישראל ועם ישראל", הוא מסביר ומתאר את אותו הציור שבו נראה הגבר מתדלק את רכבו בתחנת דלק כאשר ביד אחת הוא מחזיק את משאבת הדלק ולצדה גפרור. "העבודה היא קטנה, צבעונית, נחמדה - נעימה בצבעים שלה, אבל מה שמצויר באמת הוא פוטנציאל לאסון, לפיצוץ".

ברויטמן מרפרר לחיים בארץ ולתחושתו כי "אנחנו מאוד קרובים לפיצוץ, לא משנה באיזה תחום", כך לדבריו. "גם משה סילמן ז"ל שהצית את עצמו מול ביטוח לאומי נוכח בציור. הציורים לא פוליטיים, אבל הקרקע נמצאת שם מאחורה - המקום שאנחנו חיים בו, האלימות, הגודש, העומס, הטירוף, כל מה שקורה במדינה שלנו".

הוא מצייר בעיקר בשמן על קנבס, אך מספר כי "כל הציורים שלי יוצאים מתוך רישום, רק אחר כך הציור מדלג מדיום".

הוא בוגר תואר ראשון ותואר שני באמנות בבצלאל, ומלמד רישום בשלוחה החרדית של בית הספר, "תוכנית שמקבילה לתואר בקמפוס בהר צופים. זו השנה הרביעית שלה, כלומר בפעם הראשונה יהיו לנו בנות חרדיות שהן בוגרות אמנות". בחגים הוצגה בבית האמנים בירושלים תערוכה ובה מבחר מעבודותיו לאורך השנים. תערוכת היחיד האחרונה שלו, "גב ההכרה", היתה ב־2014 בגלריה גבירול בתל אביב.

דמות הגבר (ישראל) בציוריו של טל ברויטמן. "מנסה לשרוד את היומיום" , באדיבות טל ברויטמן דמות הגבר (ישראל) בציוריו של טל ברויטמן. "מנסה לשרוד את היומיום" | באדיבות טל ברויטמן דמות הגבר (ישראל) בציוריו של טל ברויטמן. "מנסה לשרוד את היומיום" , באדיבות טל ברויטמן

ציור עם נרטיב קולנועי

ברויטמן טוען שדמות נהג המשאית שהוא מצייר היא דמות קולנועית קלאסית ומופיעה תדיר על המסך הגדול. בכלל, המוטיב הקולנועי חזק בעבודותיו. מבחינתו רצף הציורים המרכיב חלק מהעבודות שלו הוא בעל רובד נוסף: כל תמונה מכילה את הפעולה החדשה וגם את זו הקודמת, כך שבתמונה השלישית בעבודה הדמות מבצעת את שלוש הפעולות יחד, מה שמיצר "סיפור ואפילו נרטיב קולנועי", הוא מסביר. "מה שמעניין אותי בציור זה הסצנה, לייצר איזושהי תנועה או לייצר סיפור שיש בו גם חידה. לא תמיד ברור מה הסיפור הזה, אבל הוא מעורר משהו בצופה ובי עוד לפני כן".

בכלל ברויטמן אוהב לייצר תנועה בתוך "משהו מאוד סטטי וכבד כמו ציור שמן, שיש לו כל כך הרבה מסורת ושכבר קשה מאוד להפיק ממנו משהו קל, כי מסורת הציור יושבת לך על הכתפיים. אז אני מחפש את המקום הזה, הקל, להפיק את התנועה. בהרבה ציורים שלי יש טריק זול של הכפלה של היד או הרגל כדי ליצר תנועה", כך שבסופו של דבר הדמות שלו "יכולה לעשות המון פעולות במקביל, לתקתק במחשב להגיש שתייה או לנענע תינוק, עומס פעולות, עודפות כזאת".

תגיות